Op leboncoin tref ik een curiositeit; een dubbele Weber 36 carburateurkit zoals deze gemonteerd zat in de bekende MEP X27 “monospace” circuit racer van Maurice Pezous uit begin ‘70-er jaren. Pept je GS-blokje op tot bijna 80pk bij 6750 t/min. In de Citropolis nr 11 van september/oktober 1998 staat hierover een groot artikel. Vraagprijs voor de set 600,- Groet, spijker5.
Mooi!
Maar ik mag niet knutselen aan de gsx (op die manier) van de vrouw!!!!
“en als het niet past, dan maken we het pas!”
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
@spijker5: Leuke kit. De carbu’s heb ik al (maar dan Weber 40 IDF’s), de spruitstukken ga ik zelf maken.
@motomotie: Vrouw beter opvoeden!
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 1154
Geregistreerd: 28-01-2007
- C5 2.0 16v Comfort
effe off-topic,
Hoe krijgt het blok nu koeling met de stoel zo voor de koelvin,of is de rijwind genoeg bij deze constructie?
edit: er lijkt helemaal geen koelvin meer aanwezig te zijn…
Met z’n vieren in je Eendje.
DriverD schreef:@spijker5: Leuke kit. De carbu’s heb ik al (maar dan Weber 40 IDF’s), de spruitstukken ga ik zelf maken.
@motomotie: Vrouw beter opvoeden!
Dat opvoeden is ok
Maar ik mag alleen niet te veel projecten hebben.
“en als het niet past, dan maken we het pas!”
@Kornstra:
Een koelvin heeft alleen nut als die vergezeld gaat van de bekende koeltunnel en beplating rond de cylinders. In het Citropolis-artikel wordt bij de motor-omschrijving de koeling niet gespecificeerd, ik neem derhalve aan dat de rijwind afdoende is. Op bovenstaande foto niet zo goed te herkennen, maar de body heeft achter de zitting aan beide kanten een fikse “deuk” die kennelijk voor voldoende koeling zorgt. Of een MEP X27 racer is uitgerust met een wat royaler oliekoeler is me niet bekend, die op de leboncoin-foto lijkt me van proporties zoals ook op de standaard GS-blokken zit.
Ook bij de eerdere exemplaren met Ami 6, Panhard 24 CT en NSU TTS-blok (X1, X2, X7) lijkt de originele koeling vervallen, of dit ook gold voor de MEP 250 (met watergekoelde 6-cylinder Maserati-motor als in de SM, compleet met HP-vering!) wordt in genoemd artikel niet beschreven. Via onderstaande link van het Autodiva-forum lees je meer over de MEP historie. Groet, spijker5.
http://www.autodiva.fr/forum/viewtopic.php?f=2&t=466&start=120
Totaal aantal Berichten: 1154
Geregistreerd: 28-01-2007
- C5 2.0 16v Comfort
Bedankt voor de link.
Grappig om te zien de motor met versnellingsbak,en ook de remmen 1 op 1 overgenomen zijn uit de GS.
De MEP is dus om de GS motor/bak heen gebouwd,gaaf ding!
Met z’n vieren in je Eendje.
Niet dat we er technisch veel wijzer van worden, maar op youtube is één filmpje te vinden, van een GSA X3, voorzien van MEP-carburatie. Opvallend de extra grote koeler bovenop de motor en speciaal vormgegeven luchtcollector. Het uitgebreide slangenstelsel en randapparatuur kan ik niet helemaal thuisbrengen, het oliefilter lijkt er ook in opgenomen.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Er is een extra oliekoeler geplaatst. Dat zijn de slangen die vanaf het oliefilter lopen. Onder het oliefilter zit een speciale adapterring waar men die slangen dan weer op kan aansluiten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Had eerder al een foto van deze auto gezien. De oliekoeler doet niet veel zo: Waar moet ie de koele lucht in voldoende hoeveelheden vandaan halen?
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 1154
Geregistreerd: 28-01-2007
- C5 2.0 16v Comfort
Ik neem aan dat er een luchthapper op de motorkap is geplaatst.
Edit: hier is te zien dat er dus geen luchthapper t.h.v. de oliekoeler zit.
http://www.youtube.com/watch?v=rJpQZ2cc6U8&NR=1
Met z’n vieren in je Eendje.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ook dat zal niet helpen als je in de file staat in Zuid-Frankrijk….
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Ik heb nog al wat MEP foto’s, ook nog van vorig jaar 2009.
En heel veel jaren er voor.
Ooit een MEP X2 opgebouwd in 1989 1990, deze staat hier in Drenthe.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.