Zal ik zeker doen, nadat ik haar eens goed gewassen heb Zal ook eens dat plastic dingetje bij het achterwiel terugplakken, ziet er toch wat netter uit. Moet ik wel de roest nog even wegwerken.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Bij die wielkappen bedoel je? Wees blij dat je geen break hebt, ik moest een hoop tikken uitdelen met een hamer om 195 mm achter te laten passen, terwijl dit bij een berline standaard past.
Uhhuh. Slicks van 200 breed passen makkelijk, zelfs nog speling over (mag ook wel want de achterbrug kan ook iets bewegen) Hoef van dat plastic alleen het randje af te knippen, die lopen aan bij mijn straatbanden door de lage ET waarde.
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat vind ik ook logisch dat dat makkelijk past, gezien een 16v standaard op 195 staat
Goed punt
Maar even terug tot de orde van de dag.
Vandaag de proef op de som genomen, na een kleine 10km aan rondjes hier door de buurt besloten om te kijken of ik Arnhem ging halen. Afgezien van de lekke uitlaat en heel erg korte bak, herrie, ging die rit erg voorspoedig. Dat gaat erg goed van zijn plek.
Eenmaal op school was het iets minder leuk toen er een plas olie onder het blok tevoorschijn kwam. Vermoedelijk krukaskeerring aan de bak kant eruit geblazen
Op de terugweg nog een aantal keer gestopt. Als ik rustig blijf rijden blijft het aardig droog maar als de snelheid, dus toeren, omhoog gaan gaat het mis. Beetje jammer terwijl ik die keerring wel had vervangen.
Oorzaak? Wie zal het zeggen. Oliedrukmeter staat tegen de 7 bar aan te hikken, ook bij warme motor.
Daarnaast had ik er vijf liter olie ingegooid maar die heldere olie is ontzettend lastig af te lezen, misschien toch iets teveel? Carterpan was helemaal leeg overigens omdat ik die eronderuit had gehad.
Of zou ik teveel blowby langs de zuigerveren hebben waardoor de carterdruk flink oploopt? Of moet dan mijn pijlstok ook loskomen?
Zo, even kwaad gemaakt. Door de tijdsdruk had ik weinig keus dan gelijk te sleutelen. Bak ligt eraf en de keerring zit er scheef in…. Kan mij haast niet voorstellen dat ik deze er scheef in heb getikt maarja, zeker weten ga ik dat niet meer doen. Het is wel een ‘Elring’ en niet origineel Citroen, die ga ik wel maar halen.
Oja, bellhouse van de bak zit ook helemaal vol met olie, da’s wel knap als die achter het vliegwiel lekt? Nog even de plug van de oliegallerij losgedraait en die pakking is nat tot aan binnen toe. Waarschijnlijk ook goed lek.
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Vooral ook even de plug natrekken ( die met de inbus)
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zal deze monteren met een koperen ring ertussen, zit nu iets van een papieren pakking oid? Is iig niet helemaal fris meer.
Zijn er nog meer plekken waar er olie kan lekken? Met name als het blok meer toeren heeft gedraaid, daar lijkt het mee samen te hangen.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Plug natrekken is erg handig, geloof me…(en vraag niets).
Maar..eh..7 bar oliedruk, is dat niet een beetje erg veel?
Ik weet dat het niet vergelijkbaar is qua ontwerp, maar mijn Mini uit ‘82 heeft een fris blok en haalt koud ongeveer 4,5 bar en warm 3,7-8.
Da’s bijna de helft terwijl ook dit blokje toeren niet schuwt…
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Arnhem, ik was vandaag in Velp mijn nieuwe break ophalen
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Was even langs Arnhem gereden dan
Plug zat niet eens een pakking tussen bleek later… Nu met een koperen ring terug gemonteerd, voor de zekerheid ook maar een originele Citroen keerring gemonteerd en de kiertjes van de bedplate maar volgespoten met vloeibare pakking.
Bak en alles wat erbij hoort zit er weer allemaal aan, motortje draait weer en stationair nog steeds geen gelek. Morgen uitlaatje fixen en nog wat kleinere (saaie) klusjes en ik ben klaar voor maandag.
@Pascal, Mini gekocht? Leuke wagentjes! Maar de MI16 draait af fabriek al met vrij hoge druk, 7 bar is misschien wel wat veel, metertje wijkt natuurlijk af. Warme motor zit ze ~2,5 bar en met het geringste beetje gas staat de meter al over de 6 heen. Moet eigenlijk eens achter een nauwkeurige meter aan om eens te controleren wat het nou echt is.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ik zie dat je vooral met je BX druk bent, en dus ‘vergeet’ ander fora te bezoeken (MF? P&P2010;?)....
Maakt niet uit, hier mijn complete verzameling waarvan je de helft waarschijnlijk wel kent…
‘Spirit of avant-garde’
Klopt ja, ben behoorlijk verloren in de BX en om die op tijd klaar te krijgen voor maandag. Daarnaast ook veel druk vanuit school en nog wat andere dingen tussendoor, MF (heel het motorgebeuren eigenlijk) past er momenteel even niet bij. Maar het plan is om tussen de BX en de Alfetta de XS eens echt af ga maken, daar heb ik onwijs veel zin in en ben ook veel gedrevener/handiger geworden. Dan zal ik wel niet zoveel meer op Cifo komen
Gelukkig man is BX heeft geen slag verkeerd geslagen, ondanks het olielekje geen druppel olie bijgevuld, helemaal niks aan gesleuteld en toch een goeie 500km afgelegd en echt waanzinnig ‘gehoekt’ met die slicks. Vanwege olieprobleempje amper boven de 5000 toeren geweest maar toch verschrikkelijk veel lol gehad. Moest in de bocht eind rechte stuk zelfs nog remmen omdat er een Porsche in de weg reed
Zal morgen wel wat langer stukje typen, ben kapot en ga nog even nagenieten van deze waanzinnige dag. Hele project was behoorlijk stressvol tot aan het eind maar alles viel alsnog op zijn plek.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Die kleur komt zo goed tot z’n recht zeg, best chique met die zwarte velgen. Ik denk dat er wel een aantal mensen waren die niet hadden gedacht dat die BX zo snel van z’n plek kwam?