Hallo,
ik kom hier af en toe op dit forum. Citroen interesseerd me al mijn hele leven lang, maar nog nooit zelf een citroen in bezit gehad.
Ik ben nu 23 en rijd momenteel een Saab 900 Turbo classic van ‘83.
Nu gaat mijn interesse eigenlijk altijd al uit naar een CX, maar ik durf het niet! Mijn vrees is altijd dat ik er veel te veel kosten aan ga hebben, iets dat ik bij Saab minder snel verwacht.
Is mijn vrees terecht of valt dit wel mee?
Als ik zoek, zal het er één worden tussen de 1500 en 2000 euro.
Zit er nog verschil tussen de types van rond ‘85 en de types rond ‘89? (behalve uiterlijk)
Alvast bedankt voor de informatie.
Groeten,
Job
zoekende














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb zelf een Saab 900 T 16s gereden voor ik een CX kocht. De Saab was sneller, betrouwbaarder en veel makkelijker zelf te onderhouden. Daarbij: voor 1500 tot 2000 euro kun je qua CX niet al te veel eisen stellen of verwachten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste























Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Hai Job,
Grappig om te merken dat er vaak een soort band bestaat tussen saab-rijders en citroen (met name CX) rijders…. Ik merkte dat vooral toen ik een tijdje saab (900 turbo ‘86) heb gereden.
Vergis je niet, aan een saab kan je ook flink kosten maken, ook bijv. roest kan een saab flink parten spelen. Zo ook een CX. Als je niet thuis bent in de wereld van de CX, moet je een auto kopen bij een betrouwbare specialist, jezelf bijspijkeren in de technische kennis van een CX zodat je deskundig genoeg bent om een auto te beoordelen of iemand meenemen die deze skills al heeft.
Al met al denk ik dat een weloverwogen aangeschafte CX zeker niet duurder hoeft te zijn dan een saab…
Ga je de saab ernaast houden?
Suc6 met overwegen en kiezen/kopen! Ik raad je een diesel aan, pruttelen heerlijk, rijdt heerlijk rustig en ook nog eens voordelig/zuinig
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa























Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
@Waterman: grappig, het contrast tussen onze reacties…. Het komt er in grote lijnen op neer dat het voor een deel koffiedik kijken is, je koopt nu eenmaal een auto van minimaal 20 jaar oud. Punt heb je wel als je zegt dat je max 2000 euro uitgeeft, je je aan de onderkant van de markt begeeft.
Ik heb mijn limousine 5 jaar geleden gekocht voor 2 mille, toegegeven, het was niet moeders mooiste, maar rijden deed ze als een tierelier en van onderen was ze keihard, tis maar net wat voor een eisen je stelt
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat mij vooral opviel tussen de Saab en de CX ( ja, ik ben nu eenmaal een techneut) is het ontzettende gemak waar je de Saab mee kunt onderhouden. Koppeling? 2 uurtjes werk! Remmen rondom? 2 uurtjes werk! Draagarmen enzo? Piece of cake. Ok, ook aan een Saab gaan dingen stuk. Absoluut waar. Maar: er zit véél minder op ( geen hydraliek bv) en het zit véél makkelijker.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Hoi Job,
Is het de bedoeling dat je de Saab inruilt of dat je ze naast elkaar houdt? Leuke combinatie!
Verschil tussen ‘85 en ‘89 is dat de eerste belastingvrij en mooier zijn…! Qua betrouwbaarheid (niet gezegd dat dat slecht is), kosten en roest maakt het niets uit.
Je kan heel veel geluk hebben, maar verwacht bij een CX van 1500 a 200 euro veel extra kosten!
Succes met de keuze.
En vraag gerust door…





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Tja,
het zijn natuurlijk beide inmiddels al leuke klassiekers aan het worden met hun eigen karakter trekjes. Als voor 2000,- euro een cx wilt kopen zul je toch rekening moeten houden met wat onderhouds werkzaamheden aan de auto. Het ligt er natuurlijk verder aan hoe handig je zelf bent en hoe perfect ie moet worden wat hier de kosten van zijn, maar ik schat toch dat je dan tussen de 4000 en 6000 euro zit. Kijk verder eens op de CX club site voor de informatie over de aankoop etc.
Mark
CX 2000 pallas ‘78








Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 08-11-2007
- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Hey Zwevend Tapijt, welkom (als poster) op het forum!
‘verstandig’ is het om voor 1500-2000 euro een zo-jong-mogelijk-gebruikt japannertje te kopen, maar op het verstandigheidsniveau waar jij met je 900 Turbo al zit denk ik niet dat je al te bang hoeft te zijn.
Vele forummers zijn je al voorgegaan en hebben voor vergelijkbare bedragen mooie dames gekocht, als je in het zoekscherm ‘zoektocht cx’ oid intoetst kun je hun ervaringen al eens bekijken.
Ik zou je willen adviseren om eerst eens in een CX te gaan rijden, en als je verslingert raakt (wat eigenlijk onvermijdelijk is…) op zoek te gaan naar de CX met jouw naam erop. Garages die (relatief) bij je in de buurt zitten en waar liefhebbers aan het werk zijn - waar je dus een uitgebreide proefrit kunt maken met goed advies ipv nare verkooppraatjes - zijn bijvoorbeeld Garage Hydraulique in Raamsdonksveer en Garage Trés Beau in Leerdam.
Zowel het CX-gedeelte op dit forum als de CX Club zijn erg actief en gastvrij, in beide gelederen kun je ongetwijfeld mensen vinden die verstand hebben van CX-en en met je mee willen gaan als je een specifiek exemplaar wilt gaan bekijken. Als je je voor die tijd wilt orienteren en aanstaande zondag niets te doen hebt - en geen bezwaar hebt tegen een ritje! - dan zullen minstens 100 CX-en te zien zijn op de voorjaarsrit van de CX-club, in het Limburgse Rijckholt. Je bent uitgenodigd om daar een stuk in mijn auto te rijden!
Technisch is er weinig verschil tussen de series I en II (op nieuw geleverde motoren etc na), qua uiterlijk (bumpers, dashboard) is er wel zoveel veranderd dat je waarschijnlijk een uitgesproken voorkeur zult ontwikkelen voor een van de twee.
Veel plezier met het nemen van een beslissing!
edit: toen ik begon te tikken aan deze post had niemand nog gereageerd, nu is er al een hele rits reacties! Mbt de prijzen, 1500-2000 euro is vast de onderkant van het spectrum maar ik ken genoeg mensen die voor een dergelijk bedrag een leuke CX hebben aangeschaft zonder verborgen gebreken. En als je een beetje handig bent en gebruik maakt van de resources (info en hulp) op het forum en in de CX-Club vallen de kosten prima in de hand te houden.
Job, Als ik een oneindig grote garage had, zou ik die 900 erbij willen hebben. Als je nu een knappe 900 hebt, dan kun je die toch houden !? Weliswaar doet de Saab me niet, wat de CX me doet, maar toch. Kortom, koop een fijne CX erbij als je het mij vraagt. Mijn advies moet je met een korrel zout nemen wat betreft verstandigheid. Ik wil alleen nog maar een auto hebben om er lol aan te beleven. Volgens mij lukt dat ook best wel met zo’n 900 turbo. Een oude CX rijden is vooral ook heel erg leuk, maar verstandig ? Nou allez, koop een leuke GTI, als je toch gewend bent aan een benzineslurper, al dan niet met turbo. Mits in goede staat, blijven die nog wel redelijk heel ook. Ik rijd mijn Pallas IE automaat in ieder geval tamelijk probleemloos. De 5-bak schijnt ook wel redelijk hufterproef te zijn. Alleen kan er om het blok en de bak bij een CX nog wel ‘ns wat mis. Succes met de beslissing.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Wat een geweldige reacties hier zeg! Allen dank!
Tja.. Saab en citroen, beiden waren ze (vroeger) heel eigenwijs. Mijn ouders hebben ooit ook de overstap van Citroen naar Saab gemaakt. Dat maakte ze bij de Saabgarage wel vaker mee.
Wanneer ik een CX zou aanschaffen, zal de 900 Turbo worden verkocht. Twee auto’s wordt mij (als student) wat teveel.
Ook heel fijn te horen dat er zelfs een rit wordt aangeboden voor komende zondag! Dank, maar ik heb die dag andere verplichtingen. Maar, misschien een andere keer. Er zit namelijk geen haast achter, ik heb de Saab pas een maand of twee..(ja echt!) en het is niet dat ‘ie me niet bevalt, integendeel!, maar telkens wanneer ik een CX tegenkom kriebelt dat heerlijke Citroen gevoel! Een kennis van ons had ooit een DS, wat een comfort!
Nee, die Saab is vooral snel en het geluid en de turbofluit is geweldig..maar het comfort mis ik een klein beetje.
Maar goed, ik kijk gewoon lekker een beetje rond en mocht ik wat tegenkomen, dan weet ik dat ik hier altijd met m’n vragen terecht kan.
Bedankt!
zoekende
Ik kwam deze namelijk tegen bij m’n zoektocht. Iemand bekend met deze? Lijkt me een mooie..
Maja.. mooi hoeft niet altijd goed te zijn.
CX
zoekende






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Zwevend tapijt schreef:Ik kwam deze namelijk tegen bij m’n zoektocht. Iemand bekend met deze? Lijkt me een mooie..
Maja.. mooi hoeft niet altijd goed te zijn.
CX
Hoi Zwevend Tapijt,
Tja, mijn eerste indruk is, dat dit een haast ongeloofwaardig lage vraagprijs is voor een CX in deze uitvoering en van dit bouwjaar met deze km.stand, ALS ze echt keihard en goed onderhouden is,met alleen ‘een paar roestplekjes’.
Tuurlijk, het zou kunnen maar ik denk dan altijd aan de wijsheid : If it sounds too good to be true… it usually is. Wat absoluut NIET wil zeggen dat zulks hier het geval is!
Advies wat de meesten van ons hier altijd geven is, in elk geval nooit een CX aan te schaffen zonder vooraf met een expert te zijn gaan kijken naar de bewuste auto (liefst op een brug).
Dit ter aanvulling op de ware woorden die hierboven al geschreven zijn!
Succes met je oriëntatie, maar geniet nu toch eerst lekker een tijd van je Saab, ook erg leuk!!
Léo
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Als deze CX goed is, is het in ieder geval wel een goeie uitvoering. Goeie kleur, goeie uitvoering. Helaas geen airco. Maar dat vinden de meesten in ons klimaat niet zo’n probleem.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl


























Totaal aantal Berichten: 7588
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ooit een tien jaar oude Saab 900 GLs weggedaan omdat ik tegen een DS Break aan liep. Jaren lang me zelf afgevraagd of dat wel slim was ... De Saab en de CX bieden via een heel andere weg beiden een geweldig comfort op lange afstanden met flinke snelheid. Da’s de overeenkomst. Saab heeft bij het ontwerp al rekening gehouden met onderhoud en simpel uit elkaar halen. Citroen niet. Als je (onderhouds)budget beperkt is: blijf nog even aan de Saab hangen. Die CX komt nog wel.
Erbij !
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Zwevend tapijt schreef:Ik kwam deze namelijk tegen bij m’n zoektocht. Iemand bekend met deze? Lijkt me een mooie..
Maja.. mooi hoeft niet altijd goed te zijn.
CX
Inderdaad haast te mooi om waar te zijn. Ik kan me niet voorstellen dat niemand hem kent hier op het forum. ik zou zeker gaan kijken. Ook al zit er aan het plaatwerk wat roest, dan nog is het een koopje. Hij staat echter toch al wat langer te koop, da’s misschien een minder goed teken.