1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Kleppenrevisie
cobels
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 08-04-2009

Gepost: 04 april 2010 09:40 PM

Beste Mensen,

Mijn citroen dealer zegt dat mijn XM 2.0 CT G3 binnenkort toe is aan kleppenrevisie. Dat stellen niet meer kan. Nu vraag ik mij af, als ik vanaf nu op benzine ga rijden, ik de kleppenrevisie kan voorkomen. Of dat dit alleen maar uitstel is.

Alvast bedankt voor jullie input,

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 04 april 2010 11:26 PM
  [ # 1 ]

T zal het proces vertragen maar niet uitsluiten.
Echter, het is geen “kleppen"revisie aangezien er niets mis is met je kleppen. Je zal een nieuwe/andere kop moeten hebben. 2ehands wel te krijgen maar dan moet je ff goed opletten of er geen scheurtjes in zitten.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
cobels
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 08-04-2009

Gepost: 04 april 2010 11:41 PM
  [ # 2 ]

Reuze bedankt voor je reactie. Helaas heb ik zelf helemaal geen verstand van auto techniek, dus zelf onderdelen kopen laat staan inbouwen gaat helaas niet lukken.

Wordt waarschijnlijk een dure operatie.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 04 april 2010 11:49 PM
  [ # 3 ]

Waarom een andere kop? als de huidige kop alleen het probleem van versleten klepzittingen heeft ( en daar horen helaas ook vaal versleten kleppen zelf bij dus) zou ik de bestaande kop laten reviseren. Dus, voorzien van nieuwe zittingen, eventueel nieuwe kleppen en misschien de geleiders ook indien nodig. Dan weet je zeker dat het weer 3 ton mee kan, iets wat je van een gebruikte kop nog maar moet bezien. Geld kost het hoe dan ook, dus beter pak je het ineens goed aan.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
cobels
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 08-04-2009

Gepost: 04 april 2010 11:58 PM
  [ # 4 ]

Ik ben ook van plan het goed aan te pakken. Ik heb een paar dage geleden een afspraak gemaakt bij Renard Citroen Specialist om de klus te klaren. Maar ik vroeg me af of ik om de reparatie heen kom door voortaan op benzine te gaan rijden.

Als ik het forum lees heeft Renard een goede naam, en ik ga er dus ook van uit dat hij goed werk zal afleveren. Maar het kost wel een paar centen minimaal 1500 euro.

Net naar de dealer geweest voor nieuwe distributie riem en waterpomp en nog wat klein werk een kleine 1000 euro. En nu dit weer.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 05 april 2010 12:01 AM
  [ # 5 ]

Renard is een prima bedrijf volgens mij. Alleen riepen ze enkele jaren geleden nogal hard dat ze niet aan gas-auto’s wilden werken huh

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
cobels
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 08-04-2009

Gepost: 05 april 2010 12:04 AM
  [ # 6 ]

Nee dat was geen probleem. Ik kreeg wel een paar opmerkingen over koken en zo. Maar hij deed erg zijn best om mijn auto in volledig onderhoud te nemen.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 05 april 2010 02:52 AM
  [ # 7 ]
cobels schreef:

Als ik het forum lees heeft Renard een goede naam, en ik ga er dus ook van uit dat hij goed werk zal afleveren. Maar het kost wel een paar centen minimaal 1500 euro.

Dat is een flinke prijs, ik kijk even snel wat de prijzen voor een setje kleppen, zittingen en geleiders is voor een TCT, dan kom ik uit op ruim 700 euro. Reken wat geld voor het revisie bedrijf en arbeidsloon voor de garage, dan zit je inderdaad al vrij snel aan de 1500 euro.

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 05 april 2010 03:31 AM
  [ # 8 ]

Zou toch een second opinion laten doen voor je te veel geld uitgeeft.

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4930
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 05 april 2010 12:04 PM
  [ # 9 ]

Het lijkt me dat een TCT geschikt is voor loodvrije benzine, dan moet hij ook goed op LPG kunnen lopen zonder extreme slijtage aan de kleppen en geleiders. Op een gegeven moment zijn de zittingen zover ingeslagen dat kleppen stellen niet meer mogelijk is omdat de dunste stelplaatjes nog te dik zijn. Er is dan professorisch nog het een en ander mogelijk, maar ook dat is tijdelijk.

Ik rijd al meer dan 30 jaar op LPG met een Jaguar en die heeft vrij zachte klepzittingen. Het kleppen stellen is wat eenvoudiger als bij de TCT omdat hij distributiekettingen heeft en je er makkelijker bij kunt komen. Op een gegeven moment was kleppen stellen ook niet meer mogelijk en ben ik aan het zoeken gegaan via het Jaguar forum naar eengoed maar goedkoop revisiebedrijf en ik kwam uit in Doetinchem.

Maar ik heb er een andere motor in getakeld welke ik eerst heb gereviseerd en ik heb met dat bedrijf gebeld om te vragen of zij geharde kleppen gebruiken. Het antwoord was dat zij gewoon standaard kleppen gebruiken, maar wel harde zetels er in persen. Dus heb ik de kleppen geslepen en ze gewoon weer gemonteerd. Ik heb er een Flash Lube setje in gemonteerd, dat is een flacon met een stelschroefje, een slangetje en een dun buisje wat ergens in de inlaat moet worden gemonteerd. Kost inclusief een halve liter vloeistof geen 50 euro. Dit heb ik gedaan omdat op het Jag forum iemand met een series 1 van eind jaren 60/begin 70 zo’n 90.000 km heeft gereden met Flash Lube zonder noemenswaardige extra slijtage aan de kop, terwijl ik zonder Flash lube zeker elke 5000 km de kleppen moest stellen en dat was dan ook hard nodig. Ik heb wel 0.05 mm gemeten waar het 0.25 moet zijn.

Ik denk dat de TCT het prima zonder Flash Lube moet kunnen doen, maar voor 50 euro kun je mogelijk die revisie nog een hele tijd uitstellen en dat zeg ik op basis van die 90.000 km van die andere Jag rijder. Zelf heb ik nog te weinig gereden om er over te kunnen oordelen. Flash Lube is een middel om de kleppen te smeren en beschermen, maar je krijgt niks voor niks, het ruikt wel een beetje goor als je de auto start.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 05 april 2010 12:40 PM
  [ # 10 ]

Ik vraag me eigenlijk af hoe de garage heeft vastgesteld dat de auto aan een koprevisie toe is?
Is de auto daar altijd in onderhoud geweest en hebben ze vaker de kleppen gesteld, zodat ze nu weten dat de dunste stelplaatjes erin zitten?

Of hebben ze de D-riem verwijderd, nokkenas gedemonteerd, plaatjes opgemeten en vastgesteld dat de dunste plaatjes erin zitten?

Profiel  
 
cobels
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 08-04-2009

Gepost: 05 april 2010 01:51 PM
  [ # 11 ]

Om de 15.000 laat ik de klepspelling meten. Dit was nu met 200.000 km beurt in samen met nieuwe distributieriem en waterpomp. Al deze reparaties laat ik uitvoeren bij de officiële citroen dealer

Flashlube is al vanaf begin gasinbouw in de xm ingebouwd. Gasingebouwd bij 90.000 km

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 05 april 2010 01:53 PM
  [ # 12 ]

Waarmee mijns inziens wederom bewezen is dat flashlube niet werkt.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
cobels
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 08-04-2009

Gepost: 05 april 2010 02:05 PM
  [ # 13 ]

Oh ja ik heb de auto gekocht bij 150.000 km. Hoe de eigenaar voor mij met auto gereden heeft weet ik niet. Maar ik heb altijd zeer rustig met de xm gereden. Altijd tussen de 100 en 120 km in ned. Met vakantie nooit harder dan 130.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 05 april 2010 02:08 PM
  [ # 14 ]

Toch is er iets raars want een tct-kop moet ook op lpg makkelijk 3 ton meegaan.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
cobels
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 08-04-2009

Gepost: 05 april 2010 02:32 PM
  [ # 15 ]

Je hebt over TCT kop. Voor zover ik weet heb ik een 2.0 CT. Hoe kom jij aan die extra T?

Laat maar ik zie het al XM; Turbo CT Automaat. Daar komt is de extra T al.

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook