Zelf doen, en vooral leren, wie kan me helpen?
jschijvens
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 148

- Xsara Picasso 2.0 HDI
Gepost: 03 april 2010 01:29 PM

Nog steeds ben ik zeer tevreden over mijn Picasso. Laatst moest een stuurkogel vervangen worden. Dat kostte me 45 euro, inclusief montage. Ik zat net wat te kijken op internet naar onderdelen voor mijn auto, en wat blijkt? De kogel kost maar 12 euro, en de handelingen (m.u.v. het uitlijnen, daarvoor moest ik nog eens extra 40 euro betalen) die de monteur deed om hem te vervangen leken niet echt moeilijk. Ik kan me natuurlijk vergissen, en dan hoor ik het graag.

De kat van mijn auto moet ook vervangen worden, dat kost me 325 inclusief montage. Maar een kat kost los 229 euro. Is het dan echt zo moeilijk om deze te vervangen, wat dan de bijna 100 euro aan montagekosten verklaard? Het gaat hier om montagekosten bij een universele garage, niet eens aangesloten bij de BOVAG. Wel een goed adres, dus dat is het probleem niet.

Nu mijn vraag, woont er iemand in Tilburg, of in de buurt, die mij kan helpen met zulke reparaties aan de auto? Maar ook bijvoorbeeld het nakijken van de auto. Remschijven en blokken vervangen? Ik weet dat een handig iemand dit makkelijk kan doen. Vaak hoor je van die verhalen van mensen die daar een “mannetje” voor hebben. Die zou ik ook graag willen hebben. Het mag overigens ook een handig “vrouwtje” zijn.

Ik hoop dat er mensen zijn die mij kunnen helpen, of willen helpen in de toekomst. Ik leer namelijk graag, en wie weet steek ik er iets van op!

Ik wacht eventuele reacties met spanning af!

“Sure it’s quiet, for a diesel. But that’s like being well-behaved… for a murderer.”

Kijk ook eens op: http://xsara-picasso.mijnalbums.nl/

Profiel  

Gepost: 03 april 2010 01:36 PM
  [ # 1 ]

Het is niet altijd moeilijk om dingen te vervangen, soms kost het gewoon tijd. En die tijd betaal je bij een garage ook. Ik lees hier twee hele nette prijzen hoor. Vergeet niet dat je voor veel dingen ook het juiste gereedschap moet hebben. Voor het vervangen van een stuurkogel bijvoorbeeld een stuurkogeltrekker. Voor het vervangen van een katalysator zul je in elk geval onder de auto moeten. Een uitlaat vervangen zonder brug kan wel, maar het is vaak een enorm gekloot. Uitlaten zitten vaak vast geroest en zeker als je het voorste deel met de kat moet vervangen heb je op de krik maar erg weinig ruimte om met de uitlaat te manoeuvreren en wringen onder de auto (geloof me I’ve tried a lot). Verder is je idee om het zelf te leren zeker voor zulke klussen erg leuk, zolang je beseft dat wat die monteur in een uurtje doet jou rustig de hele dag kan bezighouden, omdat je 1 niet de ervaring hebt , 2 niet het juiste gereedschap en 3 niet dezelfde infrastructuur. Begin in elk geval met overzichtelijke klussen en wees niet bang om te vragen hoe iets moet voor je er aan begint.

Profiel  

jschijvens
> 100 berichten
RankRank

- Xsara Picasso 2.0 HDI
Gepost: 03 april 2010 01:52 PM
  [ # 2 ]

Duidelijk verhaal. Overigens, de monteur in kwestie had aan een pneumatische dopsleutel (lukte niet met een gewone dopsleutel) en een gewone dopsleutel genoeg om de stuurkogel te verwijderen. Of ik moet iets over het hoofd gezien hebben. Maar goed, hij doet zoiets natuurlijk wel dagelijks.

Vooral het zelf doen spreekt mij zeer aan. Ook het gevoel dat je iets zelf gedaan hebt.
Daarom wil ik zo graag hulp bij deze klussen. Zien, leren, en daarna zelf doen. En vragen stellen, daar heb ik geen moeite mee!

Als het gaat om makkelijke dingen, zoals lampen vervangen, luchtfilters, dashboardlampjes vervangen, radio inbouwen, speakers inbouwen en aansluiten, dat heb ik mezelf aangeleerd door vooral alles rustig aan te pakken. Dan zoek je weer eens wat op internet op, dan vraag je in de garage weer eens iets, dat vind ik echt leuk om te doen.
Nu ben ik dus toe aan een nieuwe uitdaging, vandaar mijn verzoek.

Ooit hoop ik nog eens een 2cv te kopen en deze helemaal aan te pakken. Toen ik nog zo’n 20 jaar jonger was (klinkt wel oud nu ik het zo typ!) had ik een Fiat 126 gekocht. Ik heb toen heel wat uren doorgebracht met het herstellen van het plaatwerk, strakmaken, en onderdelen vervangen. Ik vond het prachtig om te zien hoe gaten in het plaatwerk langzaam veranderde in mooi strak plaatwerk. Ik was toen een studentje, en had hier eigenlijk helemaal geen kaas van gegeten. Aan mijn doorzettingsvermogen lag (en ligt!) het niet.

Hopelijk kan iemand mijn “mentor” zijn in dit leerproces! Ik heb overigens wel het nodige gereedschap en ook de beschikking over een ruimte waar je ruim, en vooral droog (en eventueel ook warm!) kunt staan. Als er maar niet met olie geknoeid wordt, anders krijg ik ruzie met mijn broer.

“Sure it’s quiet, for a diesel. But that’s like being well-behaved… for a murderer.”

Profiel  

Gepost: 03 april 2010 02:04 PM
  [ # 3 ]

Je instelling deugt alvast, veel succes met het vinden van iemand in je buurt die je kan helpen.

Profiel  

BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035

Gepost: 03 april 2010 02:16 PM
  [ # 4 ]

Het kan sowieso wel helpen om je locatie in te vullen Wink (PS: ik heb het op dezelfde manier geleerd…)

Profiel  

jschijvens
> 100 berichten
RankRank

- Xsara Picasso 2.0 HDI
Gepost: 03 april 2010 04:15 PM
  [ # 5 ]

Ik woon zelf in Tilburg. Ik vind het niet erg om me te verplaatsen, maar de afstand moet natuurlijk niet te groot zijn, zodat er nog voldoende tijd overblijft om iets te doen.

Terwijl ik dit type, begin ik steeds meer zin te krijgen in het zelf onderhouden van mijn auto. Dat ik daar een dag, of misschien wel meerdere dagen mee kwijt ben, dat vind ik niet erg. Als je eenmaal klaar bent, en je kunt dan gaan genieten van het resultaat, dat is dan voor mij de kroon op het werk.

Dan het stukje over de kat. Ik kan hier in de buurt beschikken over een hefbrug, dus ik kan altijd goed onder de auto. Is het dan moeilijk om de uitlaat zelf te vervangen? Waar moet ik dan op letten?
Of moet ik deze vraag in een ander topic stellen?

Profiel  

C15GrandVolume
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2120

- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Gepost: 04 april 2010 11:47 PM
  [ # 6 ]

Is er geen Haynes manual beschikbaar voor jouw auto? Dat kan ook een prima leermeester zijn Wink

Profiel  

jschijvens
> 100 berichten
RankRank

- Xsara Picasso 2.0 HDI
Gepost: 05 april 2010 11:15 AM
  [ # 7 ]

Klopt, Haynes boeken zijn goed. Probleem is echter dat je geen vragen kunt stellen, en er is niemand die je op de vingers tikt als je iets niet goed doet.

Wat ik wel geleerd heb uit Haynes (voor mijn eerste projekt ook een Haynes manual gekocht!) is dat je veel zelf kunt, als je het maar rustig aanpakt.
Toch is een “leermeester” voor mij beter denk ik.

Profiel  

BunnY
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2035

Gepost: 05 april 2010 08:51 PM
  [ # 8 ]

Die Haynes is een leuke leidraad maar daar stopt het voor mij ook…

Profiel  

MaartenH
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2953

- C35 2.0 benzine
Gepost: 06 april 2010 12:25 AM
  [ # 9 ]

Je zou ook eens uit kunnen zoeken of er een ‘sleutel-club’ bij je in de buurt zit.
In Hilversum zit er bijvoorbeeld 1, lidmaatschap is geloof ik 180 euro per jaar, je kan altijd een brug reserveren, gereedschap is aanwezig en je krijg korting op onderdelen. En als je er even niet uit komt, kan je het aan iemand vragen.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook