Hallo iedereen,
Het is nu twee weken geleden dat ik mijn xsara gekocht heb. Het leek mij wel zo handig om mij dan maar even voor te stellen.
Ik kom zelf uit het noorden en ben nog aan het studeren.
Ik heb een rode Xsara VTS met de 1.8 16v van eind 1998.
Persoonlijk vind ik dat er nog erg weinig mee gereden is (120000 km).
Nu ik er zo wat kilometers op heb zitten vallen mij een aantal zaken ten goede op;
-Heerlijk comfortabel,
-Lekker rustig en stil van binnen,
-Prima stoelen,
-Genoeg power!
-Goede regensensor.
Nu ga ik binnenkort voor een kleine beurt naar de garage, maar er zijn mij een aantal dingen opgevallen waar ik toch wat vragen over heb.
Wie weet kan iemand mij hier in verder helpen?
-Hij schakeld wat stroef, op temperatuur zit gaat het zeker soepeler maar niet helemaal perfect. (bakolie mss?)
-In de twee en vier lijkt de versnellingspook toch erg te bewegen, verder geen last van trillingen of iets dergelijks tijdens het rijden of stationair.
-De auto is uitgerust met Climate Controll (fijn!!). Echter is mij opgevallen dat met dit vochtige weer hij soms moeite heeft om de ruiten goed te ontwasemen. Dit met airco aan. Het gaat dan beter als ik de ventilator flink laat draaien.
-Soms lijkt de climate niet helemaal te reageren op wat ik wil, gaat ie plotseling koude lucht blazen of helemaal niet meer. als ik dan de temperatuur aanpas lijkt hij hier wel op te reageren. Kan het zijn dat er iets gecorrodeerd is? Is dit herkenbaar en is er iets aan te doen?
-Tijdens langzaam rijden ‘trilt’ het stuur een beetje, bij hogere snelheden geen last meer van. Kan dit vuiligheid in de stuurbekrachtiging olie zijn? Wellicht vervangen?
Kan iemand mij hier op deze punten wat advies geven, dan kan ik voorbereid naar de garage en eventueel zelf ook wat zaken regelen.
Verder niets dan blijheid en relextheid tijdens het rijden.
P.S. Ik hoop snel wat foto’s te kunnen plaatsen!
Xsara 1.8 16v VTS.
120.000 km
Totaal aantal Berichten: 27890
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gefeliciteerd
Het trillen bij hogere snelheden is vaak gewoon even rondje banden laten balanceren. Daarna pas verder zoeken.
Mbt tot de climate control, eerst even de sensor schoonmaken, deze zit achter dat kleine ovale roostertje op je dashboard. Vlakbij je radio.
Student in Groningen? Doe je het toch goed, als je als student uberhaupt een auto hebt, laat staan een VTS
Premium Vectra met Alfa hart
Totaal aantal Berichten: 1012
- Xsara 2.0 16V VTS Coupe 167pk
Ik ben benieuwd naar je foto;)
ZX 1.4i(totalloss bij 117000 km)
PH2 Xsara 1,6 16V VTR uit 2001(ingeruild)
PH2 Xsara 2.0 16V VTS 167pk Uit 2002(verkocht)
PH1 C5 2.0 uit 2003
Dat van de sensor schoonmaken is geen slecht plan!
Met hoge snelheden trilt het stuur ook niet, het is juist meer met de lage snelheden dat het stuur niet helemaal stabiel aanvoelt, lijkt iets van de stuurbekrachtiging te zijn?
Ja studeren in Groningen, gelukkig ben ik 4e jaars en werk ik er naast.
Ik wil ook niet meer dan 15k per jaar rijden.
Xsara 1.8 16v VTS.
120.000 km
Totaal aantal Berichten: 1228
- DS 3 So Chic 1.6 16V VTI
- Xsara 1.6i Coupe
- Xsara Break 1.6i / 2.0i VTS
Brain schreef:Dat van de sensor schoonmaken is geen slecht plan!
Met hoge snelheden trilt het stuur ook niet, het is juist meer met de lage snelheden dat het stuur niet helemaal stabiel aanvoelt, lijkt iets van de stuurbekrachtiging te zijn?Ja studeren in Groningen, gelukkig ben ik 4e jaars en werk ik er naast.
Ik wil ook niet meer dan 15k per jaar rijden.
Succes met dat laatste, zat ook nog op school toen ik mijn eerste xsara kocht, ruim 20.000km gereden.
Heb er gelukkig geen spijt van.
Ben ook benieuwd naar de foto`s.
Citroen DS3 1.6 VTi White/Black
Citroen Xsara 1.6 Coupe
Citroen Xsara 1.6/2.0 Break VTS?
Totaal aantal Berichten: 391
- Xsara 1.4i coupe
Hey,
Ik was ook student toen ik mijn xsaar uit 98 kocht (ben nog steeds student by the way). Veel plezier en veilige kilometers met je bolide . En ook ik ben benieuwd naar de foto’s
Xsara 1.4i ‘98 (01/02/2007 - 26/05/2012), TD-PR-15, Blue Mauritius,
kilometerstand bij inruil: 127.330
Arjan Verkade schreef:Gefeliciteerd
Mbt tot de climate control, eerst even de sensor schoonmaken, deze zit achter dat kleine ovale roostertje op je dashboard. Vlakbij je radio.
Hoe kan ik hierbij komen? moet ik dan eerst een kapje weghalen of met de stofzuiger het stof wegzuigen?
Xsara 1.8 16v VTS.
120.000 km
Totaal aantal Berichten: 229
- Xsara Coupé 1.6 16v VTR Différence II
Ja, eerst het paneeltje voorzichtig losklikken. Dan kun je de sensor zelf ook nog losdraaien.
Inmiddels ben ik er ook achter wat het getril is, vandaag werd het flink erger en trok de auto ook flink naar links, ik had er geen goed gevoel over en ben naar de dealer gegaan. Daar gaat ie sowiezo maandag heen voor kleine beurt en bakolie. Nu gaan ze ook onderzoeken waar het getril vandaan komt. Bij terugkomst bij de auto bleek mijn linker voorband flink leeg te zijn, gelijk maar opgepompt en daarna was het trillen en naar links trekken ook gelijk weg! Dus nieuwe banden dan maar, iemand een adresje?
Ik laat voor de zekerheid nog wel even controleren of er niet nog iets anders speelt.
Xsara 1.8 16v VTS.
120.000 km
Zo, de VTS staat weer voor de deur!
Vandaag weer opgehaald bij de dealer en de rekening viel mij alles mee!
De banden waren nog in goede staat, het leeglopen bleek een kapot ventiel te zijn.
Verder is er een kleine beurt uitgevoerd, bakolie vervangen, filters vervangen en zijn de remmen gereinigd en gecontroleerd.
Nu kan ik weer lekker 20k door genieten!
Binnenkort met vriendin maar naar Duitsland om te skiën in Bottrop. (lekker de A31 verkennen met de VTS)
Xsara 1.8 16v VTS.
120.000 km
Het is al weer lange tijd geleden dat ik wat geplaatst heb.
Inmiddels alweer zo’n 3000 km sinds de beurt gereden en vanochtend de auto weer bij de dealer gebracht.
Er wordt gekeken naar de airco die het niet doet; deze is van de zomer nog gevuld, dus mss ergens een lek.
Ik hoop dat het niet te ernstig is!
Verder heb ik er vorige week nieuwe banden om laten leggen, de oude banden bleken toch scheuren te bevatten en het leeglopen van het linker wiel bleek niet opgelost te zijn.
Gelijk de banden ook met stikstof gevuld! Dit bevalt bij wel.
Ook heb ik laatst een paar foto’s gemaakt, die zal ik binnenkort plaatsen!
Xsara 1.8 16v VTS.
120.000 km
De Xsara staat weer voor de deur,
Lek is niet gevonden, airco afgevuld en met detectie-vloeistof erbij.
Nu moeten we over twee maanden maar even kijken of er ergens een lekje te vinden is.
Verder de auto maar even door de wasstraat gehaald en de stofzuiger door de auto laten gaan!
Nu staat ie weer glimmend in de straat!
Xsara 1.8 16v VTS.
120.000 km
Totaal aantal Berichten: 423
- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
Hey leuk, nog een 1.8 16v in het noorden
Wanneer ga je foto’s plaatsen?
Zodra ik een nieuwe laptop heb gekocht of wanneer mijn 8 jaar oude aspire op linux mijn camera herkent
Xsara 1.8 16v VTS.
120.000 km
Eindelijk is het dan zover, met een nieuwe laptop op het bureau is het mij gelukt om de foto’s op het internet te zetten.
de foto’s zijn alweer van een tijdje geleden, ik laatst wel het de wat vale bumpers nieuw leven in geblazen door deze te behandelen.
Xsara 1.8 16v VTS.
120.000 km