Pijpje is 9mm van buiten, 26,5 mm lang en iets meer dan 1/4 inch van binnen, zeg 6.5 mm dan heb je 1,25 mm materiaaldikte: Dan heb je dus wel goed ( 8.8 ) staal nodig, want anders druk je het in elkaar.
Ja kan natuurlijk ook een andere oplossing maken: Je neemt een M9 bout, waaromheen de geleider direct draait, dan moet je het gat opboren en M9 erin tappen, en dan moet je natuurlijk die M9 nog borgen met een goede Loctite, zodat die niet meedraait.
groet,
Peter
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ik denk het niet. Dat beweegt toch geen ellen??
De lengte is van belang en de diameter,opdat het zou
kunnen bewegen. Zat dat busje er dan niet bij op Uw blok?
@Peter, dank
@Blooper, ik heb het blok (en de gehele SM) in onderdelen gekocht. Na het zoveel mogelijk uitzoeken van de onderdelen mis ik dus een aantal onderdelen en die moet ik er bij vinden…
Al het goede duurt (heel) lang…..
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een van de onderdelen die je nou juist kwijt had moeten raken is die originele rampen-spanner. Wat een flut ding…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zo een volgende kleine stap is gezet. Alhoewel in mijn bouwpakket al nieuwe standaard Renoldkettingen aanwezig zijn heb ik toch maar besloten om voor de primaire distributie de Synergyketting van Renold aan te schaffen. Voor de aandrijving van de nokkenassen gebruik ik wel de reeds aanwezige kettingen aangezien die eenvoudig (2hr werk volgens dit forum) te wisselen zijn en ik daar nu dus effe niet de kosten voor hoef te hebben. Echter de primaire distributie mag van mij wel wat langer blijven zitten.
Wat mij echter steeds onbekend bleef welke ketting er nu bedoeld wordt, de ene praat over Synergy, de ander over Synergy 2. Dus ben ik maar even aan het sneupen geweest. Voor degene die het ook niet precies weet, hier is het dan.
De ketting van Renold is gewoon van het model SYNERGY. Waar komt dan de kreet SYNERGY 2 vandaan? Tegen zekerheid grenzende waarschijnlijkheid komt dit voort uit de aanduiding van deze ketting. Het ISOnr. voor dit type ketting is nl. 06B-2 (Renold Synergy European (BS)). Je hebt ook de 06A-2, maar dit is het ISOnr. voor de Renold Synergy ANSI en die moet je dus niet hebben.
Voor zover ik het kan zien staat de ‘06’ voor de maatvoering, ‘B’ voor European (BS) en (daar is hij dan) ‘-02’ staat voor het feit dat het een duplexketting betreft. Had hier een ‘1’ gestaan dan was het maar 1 schakel breed en was het een ‘3’ dan waren het 3 schakels naast elkaar.
Met andere woorden SYNERGY 2 is niets meer dan een duplexketting van het model SYNERGY. En uiteindelijk staat er op de ketting RENOLD 06B SYNERGY (maar dan onder elkaar). Oh ja, het Renold kettingnummer is 114038 en de sluitschakel (met visje) is nr 26. Heb je liever de klinkschakel dan moet je nr. 107 hebben
Via onderstaande link kun je nog meer te weten komen.
Al het goede duurt (heel) lang…..
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Als je de primaire ketting koopt zorg er voor dat ze van een klink slotje
voorzien is. De meeste verkopers kunnen ze zelf klinken.
Een visje is niet aan te raden voor een primaire ketting,en mocht het mijn
blok zijn,zelfs geheel verboden!
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Onzin. Ik heb 65.000 km als een debiel gereden met een primaire ketting voorzien van een visje.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Origineel is de primaire geklonken en dat hou ik liefst zo!
Enkel de secundaire kettingen hadden een visje omdat die
zeker open moesten. De primaire moest (normaal)nooit open
Goed werk van GJ, en de goede keuze, want inderdaad die secundaire kettingen kun je “eenvoudig vervangen”.
Visje of klinken: We leven niet meer in de jaren 60, dus het materiaal van een sluitschakel is ook aanzienlijk verbeterd.
Ik zou hem klinken, als je blok open ligt, maar met een sluitschakel kun je een ketting monteren zonder blok demontage, en daar is ook wat voor te zeggen.
Overigens: Volgens de ketting specialisten moet je vooral klinken als de ketting zijdelingse krachten moet opnemen, want de langkrachten van een sluitschakel ook heel goed hebbe. Bijvoorbeeld bij lange kettingen “wappert” zo’n ketting erg, en dat levert zijdelinge krachten op, en dat .... kan het zo zijn dat een sluitschakel er uit klapt.
Bij een korte ketting als de primaire speelt dat dus vrijwel geen rol ! Bij de secundaire kettingen heb je geen keus, of je moet die ketting bij iedere klepstelling vervangen ...
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Je hoeft maar een ding extra te doen bij montage van een ketting zonder sluitschakel: de secundaire kettingen er uit en de tussenas een paar cm naar achteren. Als de sec. kettingen er uit zijn maakt het dus niets uit in de moeite.
Trouwens: allerlei mensen op dit forum hebben mij een ketting met sluitschakel afgeraden.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het is de mooiste en veiligste oplossing, zo’n sluitstukloze ketting. Maar: ook mét een sluitstuk gaat het prima. Ik heb er nooit één zien breken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik ben mij toch een potje @#$%^@#$##*&
Heb ik vandaag een geschikte dynamo gekocht om te kunnen ombouwen (Spidan 2579, maar met allemaal Valeo onderdelen eraan) krijg ik van deze de centrale moer aan poelie-zijde niet los!!! Ik denk effe lekker na het eten dat ding ombouwen, leuke foto’s maken voor de site etc. DUS NIET HE!!!
Met geen mogelijkheid los te krijgen, zelfs stoken helpt tot nog toe niet. Om dat ding dus niet stuk te maken eerst dit maar posten.
BTW zijn er nog tips om de moer los te krijgen? Ik heb geen slecht gereedschap maar de ringsleutel schiet er al af. Een dopsleutel pakt goed maar dan kan ik de poelie niet tegenhouden, althans ik weet effe niet hoe. ....na de brander toch maar eens kruipolie er op gespoten….
Zo ik ben al iets rustiger
Al het goede duurt (heel) lang…..
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Luchthamer ?
of hoe noemen jullie dat
Meten is weten , gissen is missen
Ik heb het gedaan door aan de voor of achterkant een schroevedraaier o.i.d te steken.De kunst is dus om de stator te blokkeren. ook zou je fff bij een garage langs kunnen gaan en fff vragen of de moer willen losdraaien met een luchthamer. Tenslotte kun je ook fff bij een dynamo revisie bedrijf langs kunnen gaan (zie gouden gids en of internet).
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Toegegeven, een waardig tegenstander, maar er kan er maar 1 winnen….
Al het goede duurt (heel) lang…..