Beste mensen,
Ik ben sinds ik veel aan mijn BX zelf begin te doen aan het dromen van een Geitje*. Waarom? Ik vind een Geit gewoon karakter hebben en het simplistische spreekt me wel aan. Het gewone ‘rijden’ en niets anders.
Nu heb ik zo’n vaag vermoeden dat een Geit qua techniek eigenlijk weinig voorstelt, klopt dit? En dat alles dus werkelijk zelf te herstellen is zonder veel budget (of kosten de onderdelen stukken van mensen?). Lijkt me ook dat je lekker veel plaats hebt onder de motorkap van een Geit dus leuk sleutelen?
Het enige probleem is, voor mij, de roest. Lassen kan ik niet en zal ik dus moeten uitbesteden. Nu weet ik niet hoe moeilijk lassen aan een Geit is en hoeveel werk. Want heb wel een bevriende lasser maar wil die nu niet constant lastig vallen met mijn rommel… die heeft zelf genoeg projectjes staan .
Kortom, hoe zit dat nu? En in welke staat mag een Geit zijn om ze terug rijdbaar te krijgen? Moet namelijk geen Geit in super toestand zijn… wil er gerust eerst een jaar aan sleutelen voor ze weer rijdbaar is.
Waarom vraag ik dit nu eigenlijk? Ben al een tijdje aan het kijken en had zopas een aanbieding van 600,- euro voor een Geit die er nog netjes uitzag… (echter heb ik een bekeuring gekregen voor te snel rijden en is het budget dus niet meer beschikbaar). Maar wil wel weten hoe en wat voor mocht ik toch tegen de zaak van mijn leven lopen . Dat ik op dat moment een goede beslissing kan nemen.
Ow, welke type geit maakt me NIETS uit. Mijn voorkeur zou uitgaan naar een Dyane maar mijn portemonnee’s voorkeur niet
*Geit is de vlaamse naam voor een Eend
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Een 2PK die er goed uit ziet? KOPEN, NU!!!! Maar kijk goed uit… ik heb meerdere eenden gezien (met verse APK!) waar ik geen drempel mee durf te nemen met mijn vingers aan de bovenkant van het stuur…
Een enigszins knappe 2PK kost al snel €3000,-, dus met een redelijk (maar meestal origineel) chassis en een aardig koetsje, dus met wat gebruikelijke roestplekjes.
Wil je eentje met een vers chassis, dan betaal je meer, wil je een met een vers chassis en een rete-strakke koets, dan betaal je nog meer, en dat oplopend tot wel €10.000,-
De techniek is inderdaad simpel, de onderdelen zijn niet duur en er is een levendig clubleven. Het rijden is een feest, ongeacht welk type, maar… heb reële verwachtingen. Het plaatwerk is 0.7 millimeter, hieraan lassen vereist enige ervaring. Het opknappen van en eend kan een aardige klus zijn en het is en blijft een oude auto, je blijft er dus mee bezig. Koop geen eend om goedkoop en altijd betrouwbaar te rijden, dan kun je beter een kleine jap kopen.
Succes met je keuze!
Je weet hoe ik omga met mijn BX (buiten dat dat laatste slijpwerkje ) dus je weet dat het ding onderhouden gaat worden en gesoigneerd en niet opgelapt om opgelapt te worden.
Ik weet dat de prijzen rond de 3000 a 5000 euro liggen maar dat kan (en wil) ik er niet aan geven. Maar zal je een PM sturen met de geit waar ik het over heb.
En plaatwerk, dan bedoel je deuren enzo? Want maakt mij niet uit om met half verroeste deuren rond te rijden. Als het gedoe maar veilig is, die deuren (om maar iets te zeggen ) die komen dan later nog wel.
De bedoeling zou dus eerder zijn: een hobby-ding aan te schaffen om goedkoop (lees: geen belasting en amper verzekering) mee in de zomer rond te tuffen en aan te knutselen als ik tijd en zin heb (en heb de BX er naast dan… of misschien ook niet dus het zou niet als hoofdvervoersmiddel dienen).
Maar mag ik concluderen dat je zegt: begin niet aan een ‘bijna sloper’ om die op te knappen?
Bijvoorbeeld deze.
Zou dat een fijne basis zijn? Had ik voor gehoord en ding moet ‘maar’ 600,- euro kosten.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Vergeet aub niet dat je belgië héél andere keuringsnormen hebt ten aanzien van laswerk aan dragende delen? Laswerk aan een chassis is bv direct reden tot afkeur omdat dit verboden is hé...
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Aha… goed punt. Is dus ook iets om na te vragen voor ik een Geit zou kopen. Ik lees dus ook al dat ik, als het zo ver komt, sowieso met een ‘specialist’ moet gaan kijken om te zorgen dat het ding uberhaupt ooit door de keuring kan komen.
Want laswerk aan een chassis is geen probleem zolang het gedaan is VOOR er naar de keuring is gegaan (is toch af te werken dat het bijna onzichtbaar is?)
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Een bijna-sloper opknappen gaat niet lukken zonder of hele goede vrienden die goed kunnen lassen, eigen laskwaliteiten of een dikke kontzak met centen.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
En oh ja, een chassis lassen… meestal zit er achter het motortje al een knikje, en dan ben je dus echt te laat. Je zult het misschien kunnen lassen, je zult het misschien bij een onoplettende keurmeester goed kunnen laten keuren, maar je bent niet veilig aan het rijden.
Als je geduld heb,
Ga maar gelijk voor een ander chassis, dat bespaart een hoop ellende. Wat de koets betreft kom je genoeg laswerk tegen. Kopschot, de driehoek onder bij de pedalen, bodemplaten, dorpels, C stijl, de staart stukken en onder de achterbank onderzijde bij chassis.
Mechanisch is er veel op te knappen en zelf te doen, leuk en simpel.
Wat je kan zien aan roest x5 en dan weet je ongeveer hoe het er voor staat. Ik ben een aantal jaren bezig stukje bij beetje mijn 2cv6 op te knappen. Er is wel aan genoeg plaatmateriaal te komen maar je moet kunnen lassen.
Rijden en tegelijk opknappen is een uitdaging, dat ging mij niet lukken en heb hem stil gezet en goed aan gepakt. Bijna klaar, kost tijd en geld maar dan heb je ook wat.
Succes met de keuze,
Dick.
2cv6
BX cannes 1.4
had Visa 11 RE
Ik heb al heel wat topics doorgelezen en de conclusie is dat het eigenlijk onbegonnen werk is of je moet een nieuw chassis aanschaffen (of goed kunnen lassen). Ga de 2de hands markten in de gaten houden maar actief op zoek gaan zit er momenteel niet bij. Ga de adviezen hier namelijk maar volgen om me een hoop miserie te besparen
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik denk dat dat heel verstandig is. Ondertussen kan je sparen voor een goed lasapparaat en leren lassen, en dan… dan kan je aan een opknapper beginnen. Succes! En als je iets tegenkomt, meld je dan weer, want soms, heel soms kun je inderdaad voor een knappe prijs iets leuks kopen.
Zeker en vast… als ik een eendje mét keuring* kan aanschaffen voor weinig dan meld ik me zeker.
*met keuring wil/kan betekenen dat de roest meevalt
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Met keuring kan betekenen dat de roest meevalt op dragende delen, maar dat hoeft zeker niet! Ik heb hier in NL eendjes gezien met een chassis zonder gaten, dus goedkeur. Maar met een dikke vervorming achter de bak. Ik zou er geen verkeersdrempel mee durven nemen…
Daarom ook dat ik ze niet zomaar zou aanschaffen maar ik DAN eerst advies vraag . Een eend die echter door de keuring raakt is (wss) wel beter dan een eend die niet door de keuring raakt…
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008
- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
patje74 schreef:Koop geen eend om goedkoop en altijd betrouwbaar te rijden, dan kun je beter een kleine jap kopen.
Succes met je keuze!
Zullen we ipv die kleine jap, iemand maar adviseren om een Citroën C1 aan te schaffen als je betrouwbaar en goedkoop wilt rijden??
In een kleine jap wil je immers nog niet doodliggen
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
jeroen-2cv schreef:patje74 schreef:...dan kun je beter een kleine jap kopen.
....maar adviseren om een Citroën C1 aan te schaffen…
Dat zeg ik toch; een kleine Jap.
Dit lijkt mij een hele leuke basis voor een deel-restauratie >> http://www.kapaza.be/Autos/Oldtimers/26323696/2cv_charleston.html
Als je zoiets voor een €1000,- mee zou kunnen nemen en er dan een vers chassis onder leggen, dan heb je voor een redelijke prijs een net eendje. (als het koetsje er in werkelijkheid zo uitziet als op de foto)
Maar ja, we praten dan toch weer over een aardig bedrag helaas…
BunnY schreef:
Ow, welke type geit maakt me NIETS uit. Mijn voorkeur zou uitgaan naar een Dyane maar mijn portemonnee’s voorkeur niet
Qua aanschaf zou de portemonnee juist blijer kunnen worden van een Dyane! Over het algemeen zijn ze qua aanschaf een stukje goedkoper dan 2cv in vergelijkbare staat.
Als je vervolgens een gangbaar type koopt ( een late Dyane6 bijvoorbeeld) kan je ook qua onderhoud de kosten keurig binnen de perken houden.