Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
En dan ‘s nachts op die autobahn…. Moet toch wel genieten geweest zijn.
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gut, pagina vier alweer. Tijd voor een korte update.
Allereerst: ja, alle foto’s zijn uit het topic verdwenen. Als ik ooit zin heb herstel ik dat.
Dan vandaag de winterwielen opgepompt de schuur in. Zomerbandjes er weer onder gelegd ook. Olie gepeild, nog ruim voldoende, verbruik lijkt nihil. Sproeiervloeistof afgetopt. De voorremmen willen maar niet versleten raken. Al dik 90k met dezelfde blokken en nog zeker 4 millimeter vlees te gaan. Achterremmen gaan wel hard, zullen ze met de apk wel weer over beginnen.
De zomerbanden die achter zaten nu overigens voor geplaatst omdat deze wat meer profiel hadden maar ook iets schuin af lijken te slijten. Even aankijken hoe dit nu bevalt. Gek genoeg leken de smallere winterbanden wat directer te reageren dan de zomerbanden. Ga ik echter een beetje hoeken hebben de zomerbanden veeeel meer grip. Afijn, even wennen weer.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 17-02-2008
- Xsara 2.0 16V VTS Coupe 167pk
Even wennen maar denk dat het uiteindelijk wel weer fijner rijd niet?
ZX 1.4i(totalloss bij 117000 km)
PH2 Xsara 1,6 16V VTR uit 2001(ingeruild)
PH2 Xsara 2.0 16V VTS 167pk Uit 2002(verkocht)
PH1 C5 2.0 uit 2003
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ja, zeker als het wat warmer wordt. Winterbanden zijn toch een boel luidruchtiger ook. Maar al met al vielen ze me helemaal niet tegen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Die remmen gaan zo te horen de 100.000 km wel halen
Is het niet beter om de beste banden achter te houden? Daar geef ik in elk geval wel de voorkeur aan. Zo hoef je ook nooit 4 nieuwe banden tegelijk te kopen.
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 17-02-2008
- Xsara 2.0 16V VTS Coupe 167pk
De meeste bandenmerken zeggen ook dat het verstandiger is om goede banden gewoon achter te laten zitten en voor te vervangen. Dit heeft er mee te maken dat je voor nou bij kan sturen als er iets verkeerd gaat maar als ie achter gaat kun je niks meer doen!
ZX 1.4i(totalloss bij 117000 km)
PH2 Xsara 1,6 16V VTR uit 2001(ingeruild)
PH2 Xsara 2.0 16V VTS 167pk Uit 2002(verkocht)
PH1 C5 2.0 uit 2003
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
mafkeessss schreef:De meeste bandenmerken zeggen ook dat het verstandiger is om goede banden gewoon achter te laten zitten en voor te vervangen. Dit heeft er mee te maken dat je voor nou bij kan sturen als er iets verkeerd gaat maar als ie achter gaat kun je niks meer doen!
Niet helemaal juist. Als de achterkant uitbreekt (overstuur) dan moet je sneller reageren en meer doen (heel snel tegensturen) om de slip op te vangen dan wanneer je onderstuurt en je voorwielen doorglijden. Dan hoef je alleen maar van je gas af, wat vrijwel iedereen instinctief doet.
In bepaalde gevallen van overstuur moet je (bij een voorwiel-aangedreven auto!) zelfs nog gas bijgeven om zo te helpen de auto recht te trekken.
Dus dat je niets meer kan doen is niet waar. Dat het wel scherpere reflexen en meer inspanning kost, dat is wel juist. Het risico dat het bij een gemiddeld autobestuurder fout gaat is dus flink hoger.
Blijft staan dat het verstandiger is om de banden met de meeste grip achter gemonteerd te hebben.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Het verschilt nogal per auto. In een auto met een op comfort gerichte wegligging (een Xantia bijvoorbeeld) zou ik altijd de beste banden achter willen hebben.
Laat mijn Xsara nou voorzien zijn van het VTS-onderstel. Dat biedt gewoon een prima wegligging en omdat er zo’n lomp zwaar dieselblok voorin ligt heb ik nauwelijks last van een onvoorspelbaar weggedrag. ‘t Ding zal hooguit ondersturen. Overstuur kan echt alleen opgewekt worden met de handrem, of door heel erg lomp gas te lossen in een veel te harde bocht. En zelfs dan hebben we nog Wodan, de ESP-waakhond.
Let wel, de achterbanden zijn echt niet versleten. Er zit nog zeker vijf millimeter profiel op. En vooraan bijna zeven.
Ik begrijp de argumenten om de beste banden achter te leggen heel goed maar ik heb zelf op grond van mijn eigen (rij)ervaring deze beslissing genomen.
Moet nog wel een keer links/rechtsvoor verwisselen. Ze ‘grinden’ een beetje bij afremmen. Dat zou kunnen komen doordat de banden nu de andere kant opdraaien.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Weet je zeker dat een Exclusive een VTS onderstel heeft? Zo laag liggen die toch niet?
Goed, met 5 mm aan de achterkant verwacht ik idd ook geen problemen met de wegligging
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Van een benzine Exclusive weet ik het niet zeker, maar een HDi Exclusive/VTS heeft dezelfde verzwaarde en lagere voorveren als de VTS benzine, plus een dikkere stabistang. Dat is met name om te compenseren voor het hogere motorgewicht.
De achteras heeft ook een dikkere stabilisator. Lager ligt deze niet maar dat is voor de stabiliteit achter ook helemaal niet zo wenselijk. Veerkarakteristiek is dan belangrijker.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Oké, dus een VTS afstelling onder het optisch verlaagde zeg maar.
Er zijn zo nogal wat varianten op de Xsara…
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Sinds de vervanging van de kachelradiateur eind vorig jaar heeft de airco niet meer gefunctioneerd, aangezien het hele kachelhuis los is geweest en daarvoor de aircoleidingen los moesten, hence, geen koudemiddel meer in het systeem. Omdat ter plekke laten afvullen honderdvijftig ballen extra zou kosten had ik destijds al besloten de airco later en elders te laten afpersen en hervullen.
Met het vorderen van de lente beginnen de temperaturen inmiddels eindelijk weer acceptabele waarden aan te nemen. Om lente/zomerhitte voor te zijn had ik me de afgelopen week al bedacht dat de tijd rijp werd voor een werkende airco. Vanavond stond ik dan om zes uur bij de Shell Express in Turnhout diesel te tanken (nog altijd €1,02 de liter, haha). Naast de Shell zit een Auto5. Waar men niets te doen had. Ik dus naar binnen gelopen en ja hoor, kon meteen mijn hok het atelier binnen rijden. Uurtje later (we hebben het over zeven uur ‘s avonds, voor de duidelijkheid) blies de blower weer koude, droge lucht en was deze jongen negenenzeventig euro lichter. Da’s ongeveer de helft van wat het in .nl had moeten kosten. Gelijk ook nog maar twee vijflitercans zomersproeiervloeistof meegenomen, voor vijf vijftig in totaal. Prachtig land, België.
Verder had ik vanmiddag al de dealert in Eindhoven gebeld voor een prijsopgaaf nieuwe uitlaat. Negentig euro voor een middenpijp, honderdtwintig voor een einddemper en dertien euro klemmen. Alles inclusief en dat vind ik nette prijzen voor origineel spul. Binnenkort dus even onder de auto kruipen om te zien of ik alleen de middenpijp of maar meteen het hele zwikje vervang voor de apk die er in juli weer aan zit te komen.
Nu nog even bedenken of ik vóór mei (en een mogelijke trip naar de bergen) mijn remslangen wil vervangen voor teflon ommanteld RVS en een rondje nieuwe remvloeistof wil.
Wie weet er eigenlijk hoe het zit met stuurbekrachtigingsvloeistof? Is daar een verversinterval voor?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
2d schreef:Wie weet er eigenlijk hoe het zit met stuurbekrachtigingsvloeistof? Is daar een verversinterval voor?
Officieel is het onderhoudsvrij, maar het zijn de kosten niet om het te (laten) vervangen
Het kan zeker geen kwaad.
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Dat kan dan gelijk met de remvloeistof mee. Ik vond ‘m zeker afgelopen winterperiode niet helemaal soepeltjes sturen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat niet helemaal soepele sturen is volgens mij ook een beetje een Xsara kwaaltje, ik ben benieuwd of nieuwe olie dat verbeter.
Die van mij stuurt al een tijdje helemaal voor geen meter omdat er 1 van de voorbanden verkeerd om gemonteerd is