Begrijp ik je nou goed? Dat een BX met harde veerbollen stugger veert, net zo stug als een CX?
Of ben ik nog niet wakker genoeg?
Om nog even terug te komen op het rammelen. De weg naar ons kantoor lijkt op een wasbord. De XM glijdt daar toch vrij soepel overheen. De Focussen en Feestforden van de dienst daarentegen stuiteren bij dezelfde snelheid alle kanten op.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Wimb, ik bedoel dan ook harder opgepompte bollen. Hoe hoger de gasdruk des te lager is de veerstijfheid van de bollen, maw zachtere vering .
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Noem es een bar getalletje. Wat zou je er van kunnen maken en trekken ze dat ?
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
10bar extra druk kunnen ze hebben, vroeger werd er wat meer mee geëxperimenteerd toen alle Citroën dealers de bollen nog vulden. Dus bv 70bar->80bar en 50bar->60bar voor de hydractivebollen.
Dit heb ik dus van een (ex)collega, die altijd al Citroën monteur is geweest en het nog steeds is. Hij had het bij zijn BX gedaan en die veerde erg lekker zacht en hij liet de dempingsgaatjes met rust.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
das dus de max? 10b erbij begrijp ik?
misschien eens gaan proberen, alle 4 de peertjes 5 bar erbij en zien wat het brengt.
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Voor zover ik het weet is 10bar extra de max, maar hierover krijg ik nog uitsluitsel. Wil je bij de normale veerbollen 5bar extra bijvullen of op originele max druk brengen?
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Okay Citrophile, ik begrijp het. Het duurde even voordat ik het begreep; ik ben tenslotte vonkentrekker en geen pijpenbuiger
Jaja, die hydropneumatiekles van afgelopen zaterdag door de XM Club is wel degelijk nuttig
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Ik ben zowel thuis in mechanische als elektrische/electronische (eigenlijk de combinatie van de 2 wetenschappen), (basiskennis)techniek vanwege mijn studie .
De presentatie over de hydropneumatiek was eenvoudig, goed en leuk verzorgd door de 2 heren. Dan hebben we elkaar bij Oldenhage vast wel gezien, maar ik zou niet weten hoe je eruit ziet (los van je avatar foto ).
@gompy, volgens mijn (ex)collega mogen de bollen max tot 20% van de originele druk extra gevuld worden.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Gelukkig voor mij lijk ik net zoveel op mijn avatar als jij op de jouwe
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Ff draadje afstoffen… Na de bollenvuldag van de XM-club ben ik tot de conclusie gekomen dat mijn ECU niet goed is, heb ‘m even uitgewisseld gehad met Citrophile.
Dus intussen een paar lijntjes uitgezet, maar het wil niet echt vlotten, zeker niet als ik de startcode erbij wil hebben. Bart Ebben doet de H (voor kenners ) ook weer eer aan, door 275 euro voor zo’n ding te vragen. Even afwachten hoe ze reageren op m’n 100 euro bod, wat de gangbare prijs lijkt te zijn.
Het viel me trouwens op dat er op de Citroën Service site geen motormangement-ECU te vinden is (iig voor de ZPJ4), dus moest ‘m er vandaag nog eens uithalen voor de typecode.
Ik krijg zo’n donkerbruin vermoeden dat reparatie wel eens noodzakelijk kon gaan zijn, dus zal het probleem even uitleggen:
Als ik behoorlijk gasgeef bij lage toeren (zo’n 1500-3000), en het is het ergst bij koude motor, begint de motor flink te brommen en gaat de auto niet echt snel vooruit. Het is niet zo dat de motor beroerd loopt. Laat ik het gaspedaal voorzichtig opkomen dan merk ik op een gegeven moment dat de brom weg is en gaat de auto een stuk sneller vooruit.
Stel, ik maak die ECU open, en er valt niets opvallends te zien, waar moet ik dan beginnen met zoeken, tenminste, als iemand me aan een schema van de Fenix4-ECU kan helpen?
Is het toch de lange ACAV-klep die op het verkeerde moment opent of moet ik het ergens anders gaan zoeken?
Groetjes Erik!
Die Fenix is toch ‘Made by Siemens’? Bijna 100% zeker dat Siemens OEM-leverancier voor die Fenix is geweest. De kans op schema’s acht ik dan ongeveer 0.
Wim,
Disciplus Simplex
Oeh, da’s hoopvol…
Inderdaad made by Siemens, ook bekend als Bendix.
Groetjes Erik!
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Lampie schreef:
Het viel me trouwens op dat er op de Citroën Service site geen motormangement-ECU te vinden is (iig voor de ZPJ4), dus moest ‘m er vandaag nog eens uithalen voor de typecode.
Stel, ik maak die ECU open, en er valt niets opvallends te zien, waar moet ik dan beginnen met zoeken, tenminste, als iemand me aan een schema van de Fenix4-ECU kan helpen?
Onderdeelnr. voor de Fenix 4 is:
1929 52 t/m 6048 (Niet meer leverbaar)
1929 1Z vanaf orga 6049 t/m orga nr. 6778 (Niet meer leverbaar)
1929 W3 vanaf orga nr. 6779 (Niet meer leverbaar)
Schema van het inwendige van de Fenix 4 kan ik je ook niet aan helpen evt. wel aan het electrische schema van de rest rondom de motor.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
daar ben je dan mooi klaar mee zeg… Hoe vaak gebeurt het dat een ecu de geest geeft.
Is die ecu van B.H. met of zonder code? Voor de xm is me door een dealer wel eens verteld dat je op een 1000 euro moet rekenen… maar das dan nieuw met code.