Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Ik reed pasgeleden een stukje rond in een 205 CTI. Ik dacht dat die dezelfde motor had (XU 1600) als mijn BX (1.6 Chic - TZI), maar het ging een stuk rapper Ff opgezocht: scheelt wel zo’n 18kw.
Even gekeken: heeft die 205 nou multipoint waar ik monopoint heb?
Of zijn er nog meer verschillen?
En heeft iemand ooit wel eens naar een ombouw gekeken? Want ik wil prima 18kw extra
Hartelijk dank
2CV 1985
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Die 205 heeft dan dezelfde motor als een BX 16 TRi > multipoint. Geen idee of er verder nog verschillen zijn.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Dat is inderdaad het verschil. En de TRi (tenminste, die van mij) heeft nog geen katalysator, en je monopoint tzi waarschijnlijk al wel. Het zijn behoorlijk rappe wagentjes, die TRi’s.
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Ik heb gelezen dat je bij een TU motor er net zo goed niet aan kunt beginnen, je moet zoveel vervangen en doen dat een motorruil makkelijker is.
Maar XU? Iemand ooit geprobeerd (of halverwege het plan gestopt)?
2CV 1985
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Bij een XU kan het. Je zit alleen met de katalysator… en nou weet ik niet of je er zou zijn met een inlaatspruitstuk van een “schone” GTi, samen met de motorkabelboom en de ECU. Ik denk het eigenlijk wel.
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Zou wel heel simpel zijn… en leuk als dat zo kan
Ik heb wel een disbobine, en volgens mij heeft de CTI een verdelerkap, moet ff kijken hoe het dan zit met ontstekingsmoment (“even”), bij de TU motor schijnt je benzinepomp ook weer anders te zijn (en die weet ik bij de BX nog niet eens te vinden, al heb ik wel eens iets heel hard horen zoemen aan de achterkant ).
2CV 1985
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Er zijn meer verschillen. De inlaat is anders, uitlaat, kop, nokkenas dacht ik ook. Als je echt ombouw overweegt zou ik een compleet blok ombouwen. De 205 1.6GTi heeft trouwens ook meer vermogen dan een 16TRi, maar een 16TRi is al een behoorlijk potent motortje.
Eveneens ben ik tevens ook.
Brandstofpomp levert ook een andere opbrengst van monopoint in vegelijking met multipoint.
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
ik lees het al, ik laat het project nog ff in de koelkast liggen
als ik eens tegen een blok aanloop zeg ik geen nee, maar ik lig al elk weekend onder de auto om ‘m rijdend te houden (is eindelijk de d-riem vervangen, begint de HD-pomp te piepen, deed ie al maar het is een stukje erger, ook als ik de riem wat losser zet.. en een mooi olielekje gevonden.. achja, we blijven dromen
2CV 1985
De 16TRi blokken zijn SUPER!
ik had een 1600 TRi break, tis gewoon een 1600 GTi blok.
Ze zijn er met 105pk en in het buitenland met 115pk als BX 16 GTi.
Chic met 1900 GTi motor.
http://www.bxsportief.com/forum/phpBB2/viewtopic.php?t=1997
XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.
Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
leuk topic!
het moet wel een vakantie-auto blijven, de 1600 CTI had een verbruik van 1:11, dat scheelt niet te veel met mijn huidige 1:13, daarmee tuf ik nog wel naar z-frankrijk
ik blijf nog ff af van de “snelle nokkenas” of verhogen van de compressie, wat ik zo lees is dat de mogelijke leeftijd van je blok daar wel onder lijdt… (al zal dat misschien meevallen met goed onderhoud? verse vloeistoffen, koppakking op tijd vervangen?). Eigenlijk wil ik de 1 miljoen kilometer halen met m’n bixie Hij heeft nog geen roest, dus ‘t maakt een kansje
ik dacht ff simpel: beter systeem (multipoint vs monopoint) pak je direct wat vermogen omdat het systeem wat slimmer is..
of snijdt dat geen hout?
2CV 1985
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Multipoint versus monopoint kan ook zonder al te ingewikkelde truuks. Je hebt inderdaad een inlaatspruitstuk met injectoren nodig, de ecu, de motorkabelboom, de luchtweger en de brandstofpomp (tenminste 3 bar opvoerdruk). Zaken als uitlaat, nokkenas etcetera zijn meer de punten op de I, zogezegd. Punt is alleen, en daar heeft Knäckor gelijk in, dat een 1.6 XU ander inlaatkanalen heeft. Zou je dus toch ook een andere kop moeten plaatsen - ergo, hang er dan maar een GTi motor in
Oja, nog iets!
Een 1600 TRi/GTi multipoint motor is zeker 10x sterker dan een 1600 monopoint.
Ik heb al een aantal Chic’s met een kapot blok gesloopt, ook een 16TGi… meestal tussen de 150 en de 200 duizend lopen ze kapot.
Het onderblok van een TRi/GTi/Carb is sterker!
dus een Mono ombouwen naar een Multi… doe dat maar niet!
Lees dit maar ff:
http://www.bxsportief.com/forum/phpBB2/viewtopic.php?t=4676&postdays=0&postorder=asc&start=20
XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.
Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
*gelezen*
Hmm, jeetje, met 230.000 zit ik met een tikkende tijdbom? Ik ga passief op zoek naar een D6A blok
Olieverbruik is een probleem lees ik, ik heb wel een goed exemplaar, blijkt, want die van mij rijdt al een jaar met dezelfde olie, hij heeft nog geen druppel verbruikt. Binnenkort vervangen, geen volsynthetische dus en ook geen 5w40.
Handige tips en links hier
2CV 1985
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
moet ik wel ff kijken of ik een kat heb of nie,
en ik heb een latere Chic, kan me voorstellen dat verdelerkap of niet ook nog invloed heeft? ik heb disontsteking, ervaar ik als wat nauwkeuriger.. (onzin? ik weet het niet, ik klus pas een jaartje )
2CV 1985
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Hm, ik ken ook XU mono’s met ruim drie ton op de klok zonder problemen hoor .
DIS-ontsteking is onderhoudsvrij en in die zin “preciezer”... hij doet het of hij doet het niet
Verder ben ik het met je eens, lepel er een fijn GTi blokje in voor meer power, als je dat ooit zou willen. D6A kan dan, maar je kunt ook denken aan de “schone” GTi motor, of (is min of meer hetzelfde) de 19 Break TZI motor.
Als je daar de hand op kunt leggen met ECU, kabelboom, benzinepomp enzovoorts, samen met een dag vrij, dan moet het wel lukken