@trouwe:Wat het filterhuis betreft is wel degelijk juist.Ik ging namelijk zaterdag naar de dealer om een nieuw filterhuis te laten monteren maar wanneer ik thuis uit mijn eigen garage rijd zie ik een aantal druppels olie op de vloer staan.
Als ik bij de dealer aankom vertel ik dit en zetten we de wagen op de brug,wat zien we dan.De auto hangt vol met olie van vooraan tot achteraan dan zeg ik tegen de dealer zoek eerst maar uit van waar het olieverlies komt vooralleer het filterhuis te plaatsen.Dan moet ik geen nutteloose kosten doen hij heeft tenslotten 194000 km en 11 jaar oud.Dus de motor eens deftig afgestoomd en dan pas kijken.Maar hij denkt dat het de cilinderkop is die niet vast genoeg is aangespannen.Dit is zijn eerste mening volgen swat hij nu kan zien.
Ik heb deze wagen 2é hands gekocht.
grtn.
Een paar druppels kan die ook al langer lekken. Wellicht is er eens te enthousiast bijgevuld.
Zolang DW8-motoren maar goed onderhouden worden (m.n; olie, klepstellen en distributieriem) en er normaal mee wordt gereden (voorgeschiedenis?), is 300-400000km normaal.
Zeker als de motor ook geen olie Verbruikt.
Het zijn m.i. degelijke makkelijk te onderhouden motoren, die relatief weinig storingen kennen.
Het op afstand vaststellen van (olie-)lekkages is vrijwel onmogelijk.
Bovendien: Nu heb je het ook over de voorzijde van de motor!!
Daar zou ik logischerwijs het eerst beginnen te zoeken.
Indien in jou geval, de gemiddelde jaarlijkse onderhoudskosten echter meer worden dan 25 tot 30% van de dagwaarde, zou ik me wel eens goed achter mijn oren krabben.
Zolang de auto goed rijdt en een paar druppeltjes olie lekt:
Vergeet het filterhuis (geen vorst meer voorlopig), blijf er mee rijden en vooral: vul tijdig de olie bij! Als het erger wordt kun je altijd nog geld uitgeven.
m.v.g. Paul
Nieuw kan altijd nog.
vroeguh: 2cv’s, C15D, ZX1.4i. Sinds 1999 Berlingo 1.9D
Hoi,
de auto gisteren binnengedaan in de garage voor het opsporen v.h.olieverlies,
De motor deftig gereinigd en dan olie gecontroleerd en bij gevuld tot op maximumpeil dan de motor laten warm draaien.
Oorzaak van het olieverlies is de dichting die achter het vliegwiel zit.Eigenlijk moet de versnellingsbak en koppeling eruit om er een nieuwe dichting in te plaatsen.Nu gaan we dit verder opvolgen en we zien nog wel.
@trouwe :Wat het filterhuis betrefd heb je gelijk,nu de temperatuur wat hoger is heb ik geen problemen meer nij het starten.
m.v.g.Claus
Mooi dat je wat gevonden hebt maarrrrrrreeeee
Olie lekkage door de motorkeerring aan de vliegwiel-zijde = schudden/trillen van de auto bij het belasten van je koppeling (met name bij opschakelen). Dit door olie op de frictie(koppelings)plaat. Heb je daar dan geen last van?
Ennnneeeee, zulke lekkage ontstaat niet snel meer, behalve als je teveel olie bijvuld!!!!!
m.v.g. Paul
Nieuw kan altijd nog.
vroeguh: 2cv’s, C15D, ZX1.4i. Sinds 1999 Berlingo 1.9D
Hey,
ik heb er geen last van tot nu.En ja de olie wordt altijd ververst bij een dealer dus ik denk toch dat hij deze toch juist bijvuld.Ik rij altijd 5000 km en dan word de olie vervest en moet tussentijds nooit bijvullen tot nu,hopelijk blijft dit zo.
afloppen van de diesel,lucht in de leidingen.
zet je wagen buiten is op blokken of iets dergelijks maar men zen achterste omhoog wel te verstaan.
@ crusty123:dit heb ik al gedaan zoals je beschrijft en dan zijn er geen problemen.Nu het rare van de zaak is dat hij niet meer afloopt sedert het buiten wat beter weer begint te worden.Het is toch al een 2-tal weken geleden dat ik nog problemen had met de diesel.