1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Aanschaf XM wie helpt?
Bjinder
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 06-04-2010

- XM 2.1 TD
- BX 14E
Gepost: 08 april 2010 12:32 PM

Beste Laagvliegers,

Door veel ergernis met een Laguna ben ik het helemaal zat. Na twee turbo’s kop revisie ed laat ik hem pletten. Als troost wil ik vanaf nu aan weer in een echte auto rijden. Als ik kijk naar gemaakte afschrijving en reparatiekosten kon ik volgens mij haast een nieuwe XM aanschaffen.

Na twee dagen lezen en uitpluizen op dit forum ben ik al heel wat wijzer geworden, maar ik zou toch graag nog wat advies of tips willen hebben. Omdat er zoveel informatie op dit forum staat ben ik het spoor eigenlijk een beetje bijster.

Ik heb inmiddels in een XM v6 gereden en was erg onder de indruk. Wat een ondergewaardeerde auto! Het was wel de meest luxe uitvoering exclusive. Ik rijd echter te veel kilometers voor een v6 en zoek een XM op gas of een mooie diesel.

Ik weet inmiddels dat de onderhoudsgeschiedenis van groot belang is en ik kwam tot de conclusie dat ik het beste kan kiezen tussen en v16 op gas of een 2.1 diesel versie. Ik overweeg ook serieus op een g3 instalatie in te laten bouwen. Het meest ideale zou een v6 versie zijn met een g3 instalatie, maar ik heb inmiddels begrepen dat dit niet mogelijk is.

Mijn vragen zijn dus;

Is het mogelijk om te gassen op (dus niet met, dat weet ik al) een v6 en wat zijn de opties.
Wat is de beste uitvoering voor gas (met nieuwe inbouw).
Wat is de beste keuze voor diesel
Is er ook een dieselversie met automaat.

Het kan best zijn dat al deze vragen al een keer gesteld zijn, maar ik kon niet echt een éénduidig antwoord vinden.

Wat vinden jullie van deze XM?


xm 2.1 td Exclusive 150.000 km.

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 08 april 2010 01:02 PM
  [ # 1 ]

Ik ben niet zo heel erg thuis met de XM, maar ik lees nog wel eens mee op het XM gedeelte op het forum.

Ik zit ook nog wel eens te mijmeren over een 2.1TD met automaat.

De diesel is er in een 2.1 en een 2.5 uitvoering. De laatste staat te boek als minder betrouwbaar, maar daar hoor ik ook hele verschillende verhalen over. Ik denk dat de 2.1 gewoon het beste getest is en dat daarom misschien wel de verstandigste keuze zou zijn. Beiden zijn geleverd met automaat.

In Duitsland zijn nog wel eens mooie exemplaren met acceptabele kmstanden en complete onderhoudshistories te vinden.

Met gasbakken-info kan ik je niet helpen behalve dan dat idd de 2 liter 16v (heb ik van horen zeggen) volgens mij best geschikt is voor gas.

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 08 april 2010 01:03 PM
  [ # 2 ]

Het meest ideale zou een v6 versie zijn met een g3 instalatie, maar ik heb inmiddels begrepen dat dit niet mogelijk is.

Wie zegt dat? Zelf heb ik een V6-12v gehad, die deed het prima met een Prins VSI installatie. Ook de modernere ES9J4 motor (24v) schijnt erg goed op gas te lopen. De ideale combinatie is een mooie V6 te zoeken met weinig km’s en goede historie, en daar dan een prins installatie in te laten bouwen. Dan heb je een nieuwe installatie zonder gezeik, en garantie. Daarnaast kun je ook zelf bepalen wat voor tank je wil hebben en ervoor zorgen dat ze de vuldop niet in het achterscherm boren.

Nadeel daarvan is wel dat de investering van ongeveer 2500 euro niet mals is, en in feite ook een kansloze investering is: de installatie is al snel duurder dan de auto waard is, en dat geld haal je er ook nooit meer uit. Je moet er dus wel lang mee blijven rijden.

Aan de andere kant, als je een Laguna (uit 2001 neem ik aan) laat pletten zul je daar wel niet zo erg mee zitten Wink

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 08 april 2010 01:04 PM
  [ # 3 ]

V6 op gas kan dacht ik wel, volgens mij hebben we er hier 1 op het forum

Diesel is tricky. Het modernst en zuinigst is de diesel met elektronische pomp, de zogenaamde Lucas EPIC. De dieselpompen hiervan hebben alleen een chronisch probleem, ze gaan lekken. Dit is vooral een ouderdom en niet een km-stand issue.
De oudere diesel met mechanische pompen hebben hier geen last van, maar verbruiken meer.
Verder heb je nog keus uit een ongeblazen diesel en een TD. Ik zou altijd voor de TD gaan, de ongeblazen heeft te weinig power. Voor rustig cruisen op de snelweg geen probleem maar voor alle andere gevallen te zwak. Vanaf zomer ‘96 is de ongeblazen niet meer te koop.
Diesel met automaat zijn er ook, volgens mij alleen de TD’s

De XM uit je link vind ik mooi, maar duur. die km-standen zie je weinig bij diesels van die leeftijd, maar zoals je waarschijnlijk al op het forum hebt gelezen, is onderhoud minstens zo belangrijk als leeftijd en km-stand. En dan vooral onderhoud aan het hydraulische systeem. Als dat verwaarloosd is, kan het zijn dat je daar een hoop ellende mee gaat krijgen. Daar staat tegenover dat een XM met een hydraulisch systeem in topconditie fantastisch rijdt.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 08 april 2010 01:17 PM
  [ # 4 ]

Trouwens: een v6 is voor een XM eigenlijk de enig juiste motor. Het geluid en het soepele karakter maken de XM tot een grande routière. De automaat hoort daar ook wel bij, maar wil nog wel eens dure revisies opleveren. Een ES9J4 handbak op gas zou dus eigenlijk ideaal zijn, ondanks het ontbreken van een automaat: wel de kracht, soepelheid en geluid, maar op LPG toch nog betaalbaar veel te rijden.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9444
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 08 april 2010 01:39 PM
  [ # 5 ]
Brian schreef:

De oudere diesel met mechanische pompen hebben hier geen last van, maar verbruiken meer.

Heb een serie 1 2.1 TD met handbak, km-stand ondertussen 400.000 plus, ca. 30.000 km/jaar, gemiddeld verbruik 1 op 16,5.
Hoezo verbruiken oudere diesels meer?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Bjinder
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 06-04-2010

- XM 2.1 TD
- BX 14E
Gepost: 08 april 2010 01:42 PM
  [ # 6 ]

Aan de andere kant, als je een Laguna (uit 2001 neem ik aan) laat pletten zul je daar wel niet zo erg mee zitten.

Ik zal het in dit geval met veel plezier doen wat een rotauto (2002)

Hmm. V6 is dus goed mogelijk….. Toch maar eens even met de vrouw overleggen.

Een goede V6 met weinig kilometers en daar een nieuwe gasinstalatie inbouwen is misschien best een goed idee. Waarde is natuurlijk subjectief 17000 voor een Laguna betalen met 120.000 op de klok. Da’s pas een goede investering.

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 08 april 2010 02:14 PM
  [ # 7 ]

Waarde is natuurlijk subjectief 17000 voor een Laguna betalen met 120.000 op de klok. Da’s pas een goede investering.

Tja… bij de meeste mensen is ‘t gelukkig algemeen bekend dat je nooit een Laguna (of eigenlijk: Franse auto) van 2001/2002 moet kopen Wink

Maar inderdaad, als ik er grof geld aan uit te geven zou hebben, zou ik op zoek gaan naar een V6-exclusive (automaat) van een van de laatste bouwjaren, met weinig km’s en bekende geschiedenis. Daar meteen het noodzakelijke onderhoud aan doen (vooral automaatbakolie verversen!) en er vervolgens een Prins VSI installatie in laten bouwen. Dan heb je echt wel de ultieme XM.

Profiel  
 
Bjinder
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 06-04-2010

- XM 2.1 TD
- BX 14E
Gepost: 08 april 2010 02:32 PM
  [ # 8 ]

Ik heb inmiddels contact gehad met de aanbieder van eerdergenoemde XM en het lijkt me een goede wagen. Ik ga dit weekeinde maar eens kijken

Ik hou jullie op de hoogte

Weet ook iemand hoe het zit met een tijdeljk kenteken wat je kunt krijgen om naar de rdw te rijden? Is dat voor 1 dag of kun je dat vaker aanvragen.

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 08 april 2010 02:56 PM
  [ # 9 ]

Hier ook ervaring met een 6-cilinder op gas..

Ik heb een C5 V6, dus eigenlijk in grote lijnen t xm blok met wat aanpassingen. Loopt geweldig op gas…
Nu sinds oktober 35.000 km en gaat super! Geen problemen en blijft netjes 1 op 10 gebruiken.. Heb er een Prins VSI installatie in laten bouwen. Was daarvoor totaal 2300 kwijt inclusief flashlube klepbescherming…

Profiel  
 
XMTurboCT
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1691
Geregistreerd: 17-06-2006

Gepost: 08 april 2010 02:58 PM
  [ # 10 ]

Overigens lijkt het zo op het oog geen echte of volledige Exclusive. Daarvoor ontbreekt net te veel hout in het interieur, bijvoorbeeld bij de deurpanelen en het hout rond de middenconsole. En grijs tapijt op de vloer. Denk eerder een luxe VSX…

Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Bjinder
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 06-04-2010

- XM 2.1 TD
- BX 14E
Gepost: 08 april 2010 03:29 PM
  [ # 11 ]
XMTurboCT schreef:

Overigens lijkt het zo op het oog geen echte of volledige Exclusive. Daarvoor ontbreekt net te veel hout in het interieur, bijvoorbeeld bij de deurpanelen en het hout rond de middenconsole. En grijs tapijt op de vloer. Denk eerder een luxe VSX…

Ok. Bedankt.. Zal ik meenemen in mijn oordeel

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 08 april 2010 03:59 PM
  [ # 12 ]

Als je deze auto gaat testrijden:
Voor het starten even paar keer flink in het handbalgje links bij de motorsteun inknijpen.

Daarna moet je onder de dieselpomp kijken (zwarte viertkante plastic kap op de linker helft van de motor, boven de dynamo en hydroliek pomp). Als je daar op het blok nattigeheid ziet of het zelfs ziet druppen: pomp lek.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 08 april 2010 05:05 PM
  [ # 13 ]

Links is in dezen: rechts, namelijk aan de bijrijderskant. Wink

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 08 april 2010 06:49 PM
  [ # 14 ]

Hoe zit dat dan eigelijk met de V6 blokken en LPG? De 16v is ideal voro gas ivm de klepzetels enzo. Heb je bij de V6 het zelfde risico met de kleppen als met bijv. een tct ?

Overigens een v6 handbak zul je ws echt uit frankrijk moeten halen. Hier in NL moet je ze met een lantaarntje zoeken.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 08 april 2010 07:00 PM
  [ # 15 ]

Dat geldt misschien voor de nieuwere V6-blokken, maar zeker niet voor de oudere. De oudere hebben nog een voordeel: Diravi love6 (Maar dat is een kwestie van smaak)

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook