Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 14-11-2004
- DS 3 1.2
- Saxo 1.1 SX
- 2CV 2CV6 Club
ops: Ik wil in mijn ZX 1.4i een cruise control inbouwen , nu heb ik een setje van een vriend gekregen , alleen heb ik daar geen snelheidssensor bij , mijn vraag is weet iemand of ik deze pulen ok van de versn.bak af kan halen , heeft er iemand ervaring met soorgelijke dingen?
Marcel
C4 Cactus 2018 1.2(110 PK)
DS3 2013 1.2 (82 PK)
Saxo 1.1 1997
2CV6 1983
2CV6 1981
MARICEL
Ja, ik heb er ervaring mee.
Totaal heb ik er 3 ingebouwd: Mazda 323, Volvo 440, Citroen ZX break
Gewoon het goedkoopste setje bij de Conrad besteld en inbouwen maar.
Deze set haal te pulsen van een spoeltje af. Op de aandrijfas moet je 1 of 2 magneten aanbrengen en die geven pulsen aan het spoeltje.
Bij de Volvo zat een aansluiting op de set waar je de W-aansluiting van de dynamo op kunt aansluiten.
Bij iemand anders heb ik gezien dat hij bij z’n ZX een tussenstukje tussen de kmtellerkabel had aangebracht welke de pulsen maakt.
Totale inbouwtijd: 4 uurtjes voor een niet professional. ops:
dat klinkt eerder als een soort snelheidsbegrenzer… en niet als cruise control…
Daily Driver: Citroen ZX Avantage ‘94
Classic: VW 1303 ‘73
ja, maar dan heb je toch nog steeds geen cruise control? naar mijn idee zorgt cruise control ervoor dat de snelheid van je auto gelijk blijft, terwijl je geen gas meer hoeft te geven met je voet.
Daily Driver: Citroen ZX Avantage ‘94
Classic: VW 1303 ‘73
Om het even duidelijk te maken:
Kijk voor prijzen even op http://www.conrad.nl.
Die goedkope set heeft ook een schakelaar voor de koppeling, maar die heb ik er niet ingebouwd.
Ik vind hem niet nodig maar het kan dus prima.
Als je 1x per ongeluk de koppeling intrapt dan loeit de motor enorm, dat doe je geen 2de keer…..
Leert snel…..
Dat apparaat heeft er geen benul van hoe snel je rijdt, hij telt alleen pulsen.
Het aantal pulsen wil hij gelijk houden.
Dit doet hij dus door meer gas te geven of gas los te laten.
Dat gas geven gaat via een apparaat waar een gaskabel in verdwijnt.
Die gaskabel monteer je parallel aan je bestaande gaskabel.
Dat apparaat wordt bekrachtigd door het vacuum van je remmen.
Als er liefhebbers zijn wil ik wel een paar plaatjes schieten…
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Als je iets inbouwd moet je het gewoon goed doen, dus de hie rbeschreven methode van het weglaten van een koppelingsschakelaar is gewoon een beun oplossing. Ok jij zelf laat het na een keer, maar als je de auto een keer aan een ander meegeeft, hoe krijg je hem dan terug?
En met inbouwen moet je toch bukken om bij de remlichtschakelaar te komen, een kleine 10 minuten meer en het schakelaartje zit er ook in.
Wees gewoon voorzichtig met dit soort dingen, je bent met iets serieus bezig als je een cruise control inbouwd, dus gewoon goed doen!
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Re: Cruise control
maricel schreef:ops: Ik wil in mijn ZX 1.4i een cruise control inbouwen , nu heb ik een setje van een vriend gekregen , alleen heb ik daar geen snelheidssensor bij , mijn vraag is weet iemand of ik deze pulen ok van de versn.bak af kan halen , heeft er iemand ervaring met soorgelijke dingen?
Marcel
draad 1360 geeft de pulsen die je nodig heb van de motor om de cc te kunen laten werken, maar zorg ervoor dat als geen koppelings onderbreeker heb (ik bedoe hiermee indien je de koppeling intrap het app. uitgeschakeld wordt) je er zeker van ben dat het app. zichzelf uit kan schakelen. Het is namelijk bij oudere cc vaak zo als het toerental te snel oppakt (vaak zichtbaar op de toerenteller ongeveer 300a450rpm) in een te korte tijd het app. zichzelf uitzet (dit is een ingebouwde beveiliging). Is dit echter niet zo kan kan je motor in overtoeren gaan met alle gevolgen van dien.
Indien het een John Gold cc is zorg dan dat 70 procent van de gasklep overeen komt met maximale slag is van de cc kabel dit garandeerd een goede werking.
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 14-11-2004
- DS 3 1.2
- Saxo 1.1 SX
- 2CV 2CV6 Club
Hoe vind ik draad 1360 die deze pulsen geeft??
C4 Cactus 2018 1.2(110 PK)
DS3 2013 1.2 (82 PK)
Saxo 1.1 1997
2CV6 1983
2CV6 1981
MARICEL
Als het een oud type ZX is, is er geen pulsdraad aanwezig en zul je eerst een pulsgever moeten monteren.
Suc6
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 14-11-2004
- DS 3 1.2
- Saxo 1.1 SX
- 2CV 2CV6 Club
HET IS EEN NIEUW TYPE ZX, WIE KAN MIJ VERTELLEN WAAR IK KABEL 1360 KAN VINDEN OF HOE?????? : :
C4 Cactus 2018 1.2(110 PK)
DS3 2013 1.2 (82 PK)
Saxo 1.1 1997
2CV6 1983
2CV6 1981
MARICEL
Dashboard demonteren en de stekker aan de achterzijde van de snelheidsmeter e.d. eruithalen. In deze bundel draad 1360 opzoeken en een aftakking maken (uitkijken, is wel een dun draadje waar wat onduidelijk 1360 op gedrukt staat.
Ik heb even wat documentatie voor je opgezocht, zie hieronder, dit zijn de tachosignalen, dus waarschijnlijk niet draad 1360 :
Xsara Picasso 1999- gelber 26-PIN-Stecker am BSI-Modul, PIN2 grünes Kabel Fundort des Steckers: links neben Lenksäule, Abdeckung abnehmen
ZX Modell N2 1995 - Rechts neben Motorblock befindet sich ein 3 Pin Stecker. Pin mit grünem Kabel.
Zx 1,9 D Am Getriebeblock, links neben dem Lenkgetriebe befindet sich ein weißer 3 pol. Stecker, Kabelfarbe: grün
Evasion 2001- Am Kombi Instrument, blauer Stecker, PIN 9, Kabelfarbe: grün, 1622
Suc6
Het is al weer heel lang geleden dat er op dit onderwerp is gereageerd, maar is het ooit nog gelukt een pulsdraad te vinden? Ik zit er ook aan te denken cruise control in mijn ZX te bouwen. Van andere merken weet ik dat je zo bij de radio al een draad kunt aftappen die een puls doorgeeft voor de snelheid (hoe harde je dan rijdt, hoe harder je radio gaat). Ik lees nu 2 verschillende dingen. Draad 1360 en een 3 pin stekker (groene kabel) ergens rechtsonder aan (of bij?) je motorblok. Heeft iemand deze stekker ooit gevonden?
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Phritz schreef:ZX Modell N2 1995 - Rechts neben Motorblock befindet sich ein 3 Pin Stecker. Pin mit grünem Kabel. Rechts beneden van het motorblok bevind zich een stekker met 3 pinnetjes, Neem de pin met groene kabel
Zx 1,9 D Am Getriebeblock, links neben dem Lenkgetriebe befindet sich ein weißer 3 pol. Stecker, Kabelfarbe: grün Op de versnellingsbak, links beneden, ter hoogte van de stuurinrichting, bevind zich een witte 3 polige stekker. Kabelkleur groen.
Suc6
&
ZX-Cruiser schreef:
Het is een witte stekker, met 2 groene en 1 bruine draad. 1 van de groene is de snelheidspuls.
Het is overduidelijk waar deze hoort te zitten. Aangezien er meer wagens van oudere leeftijden rondvliegen, is de vraag of dit ook over te zetten is?
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Dus men zal deze unit uit een wagen moeten overbouwen. Daarbij is de vraag welke draden moeten erop gemonteerd worden? 3 draden, dat is dan waarschijnlijk een massa, een voeding (+?) en een puls.
Ander mogelijkheid is idd iets met de aandrijfas, magneetje en reedrelay te doen, zoals fietscomputers werken.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
ReneZX schreef:ZXfurore schreef:dat klinkt eerder als een soort snelheidsbegrenzer… en niet als cruise control…
Maar hij moet als actie niet de snelheid begrenzen, maar piepen….
dat is een snelheidsmeter zonder snelheidsaanduiding behalve met een piepje bij 50….