Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005
- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
Na koude start,lijkt het wel of de stuur-en rembekrachtiger weinig doen?Je moet even flink sturen en remmen.Meestal gebeurt dit als de wagen een tijdje gestaan heeft,LHM is op nivo en lekt niet,en auto staat op goede hoogt(niet ingezakt).Na 5 min is dit euvel weer weg.Iemand een oplossing,of kan het geen kwaad?(km.309.000.)
C5 break ph1. 2004. Zilver. Orga:09599. Color:EZRC.
v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Aangezien je een SC/MAC bol hebt, zegt het niet ingezakt zijn niet zoveel. Dan kan het nog zo zijn nog dat er geen druk meer in je systeem zit en als je dan ook nog een pomp hebt die wat oud is en niet meer voldoende opbrengst heeft, kan het even duren voor er weer voldoende druk in het systeem zit.
Meestal zie je dit verschijnsel optreden bij kou (‘s winters) omdat dan de dikke LHM het nog wat lastiger maakt voor de pomp.
Ik zou juist niet eerst gaan sturen en remmen, omdat je daarmee de opbouw van druk nog meer vertraagt.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005
- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
Brian schreef:Ik zou juist niet eerst gaan sturen en remmen, omdat je daarmee de opbouw van druk nog meer vertraagt.
Dank voor je reactie.Is het zinvoller om even te wachten met wegrijden,zodat bij stationair draaien sneller de druk opgebouwd is?Want wanneer ik wegrijd en moet remmen dan merk je dat direkt dat de vertraging veel langer is als “normaal”?
C5 break ph1. 2004. Zilver. Orga:09599. Color:EZRC.
v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ja, wel als de oorzaak inderdaad een systeem is zonder druk en de pomp wat minder opbrengst heeft. Je krijgt geen waarschuwing van lage druk?
Is het van de ene op de andere dag gebeurd?
Hoor je de pomp nu ook vaak inslaan?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005
- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
edit mod: quote gewist. quoten van het voorgaande bericht is onzin.
Ik krijg/kreeg geen waarschuwing voor lage druk,de pomp tikt niet sneller/vaker dan normaal,en vlgs.mij gebeurde het van de ene dag op de andere.
En het probleem deed/doet zich voor bij vorst en ook nu met mildere temperaturen boven 0’C.
C5 break ph1. 2004. Zilver. Orga:09599. Color:EZRC.
v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens
Wat het ook is: ik zou hier wel iets aan laten doen. Als de pomp (of wat het ook is) het inderdaad opgeeft heb je helemaal geen remmen, stuurbekrachtiging of vering meer.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Regino schreef:edit mod: quote gewist. quoten van het voorgaande bericht is onzin.
Ik krijg/kreeg geen waarschuwing voor lage druk,de pomp tikt niet sneller/vaker dan normaal,en vlgs.mij gebeurde het van de ene dag op de andere.
En het probleem deed/doet zich voor bij vorst en ook nu met mildere temperaturen boven 0’C.
Ik vroeg dit omdat als je voorraadbol geknapt zou zijn (het membraan binnen in de bol) je geen drukvoorraad meer hebt, dan zou je dit ook kunnen krijgen, maar dan moet je het terugzien in het heel frequent inslaan van de pomp. Dat zal het dus wel niet zijn.
Gezien je km-stand is je pomp wel een verdachte. Ik heb dat gehad, maar ik had geen SC/MAC bol dus bij mij kwam de XM ook moeilijk omhoog. Wat je kan proberen is de auto in de laagste stad wegzetten en kijken of de volgende dag na het starten ze ook moeilijker dan normaal weer omhoog komt.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Kijk even bij een koude start naar de spanrol van je multi-V riem .
Als die als en gek op en neer gaat is dat mechanisme verleten en slipt je riem waarschijnlijk over de pomp en alternator poulie !
Veel voorkomend probleem bij XM ‘s .
Zoniet , zou ik beginnen met een rondje hydraclean ; kan nooit kwaad bij een wagen met zoveel kilometers .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Is dat niet een verschil met de oude types XM en de nieuwe met anti-inzak. Dan moet je gewoon even wachten tot de boel op druk is. Tis me laatst eens verteld waar m dat in zit, maar ben het weer vergeten…
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
In de ‘nieuwe’ HD-pomp die de XM’s met anti-inzak hebben, die een gescheiden drukopbrengst heeft: 2 plunjers voor de vering, en de andere 6 voor sturen en remmen. De meeste opbrengst gaat dus naar het stuur- en remgedeelte. Het zou dus alleen de vering moeten zijn die moeilijker opkomt bij de nieuwere XM’s.
Ik ga met Brian mee, en vermoed dat je pomp of riem versleten is, of ergens anders enigzins inwendige lekkage. Bij flinke interne lekkage zou je wel moeten merken dat je auto altijd zwaarder remt of stuurt.
Dat gezegd hebbende, is Brian trouwens de expert - die heeft z’n vorige auto zowat binnestebuiten gekeerd mbt hydrauliek.
Groetjes Erik!
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Wat jij bedoelt komt door de 6+2 pomp. Duurt langer met het opstijgen, maar zoals hier beschreven hoort het niet.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Eh ja, dat probeerde ik te vertellen
Groetjes Erik!
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ik reageerde eigenlijk ook op het berichtje van XMTurboCT, maar je had me ingehaald.
Ik vind dat je het wel goed uitlegt trouwens. Alleen dep lunjers kloppen niet:
2 plunjers voor vering en remmen.
6 plunjers voor sturen.
Stuurhuis verbruikt verreweg het meest, vandaar deze verdeling.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005
- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
wbogaerts schreef:
Zoniet , zou ik beginnen met een rondje hydraclean ; kan nooit kwaad bij een wagen met zoveel kilometers .
Walter
Wat bedoel je exact met “rondje hydraclean”?Naar Chyparse of een soort reinigings vloeistof toevoegen aan de LHM? Sturen gaat nog steeds prima,maar met remmen merk je duidelijk dat er geen bekrachtiger achter zit,zo’n 5 min.na de start.Daarna werkt alles weer naar behoren en heb nergens last van?
C5 break ph1. 2004. Zilver. Orga:09599. Color:EZRC.
v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Inderdaad LHM eruit , reinigingsvloiestof erin en onmiddelijk remmen ontluchten .
En wat doet je spanrol van de multiriem ??
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005
- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
wbogaerts schreef:Inderdaad LHM eruit , reinigingsvloiestof erin en onmiddelijk remmen ontluchten .
En wat doet je spanrol van de multiriem ?
Walter
Walter,ik snap hem.De spanrol van de multiriem lijkt mij ok,omdat de riem prima loopt zonder trillingen.De spanning is ook goed.Reggy.
C5 break ph1. 2004. Zilver. Orga:09599. Color:EZRC.
v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens