2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Aanschaf XM wie helpt?
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 08 april 2010 07:05 PM
  [ # 16 ]

TCT heeft nog klepstelplaatjes…

Zowel de ZPJ als de ZPJ4 (oude blokken 12v en 24v) als de ES9J4 (nieuwere blok) hebben hydraulische klepstoters. Dus ook daar geen kleppen stellen.. Zelfde systeem als een XU10J4R (16v)

ZPJ4 op gas heb ik nog nooit gezien, maar zowel de ZPJ 12v als de ES9J4 24v gaat perfect op gas.

De TCT is een blok wat nog is geinspireerd op de 2.0 8v en zit gewoon anders in elkaar.

Handbakken van de ES9J4 kom je vooral in frankrijk regelmatig tegen en af en toe hier in NL. Ook duitsland heeft nog wel eens een ES9J4 handbak.

De ZPJ 12v is vaker met handbak verkocht. Deze heeft wel diravi, maar heeft weer een paar pk’s minder als een 24v…

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4930
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 08 april 2010 08:05 PM
  [ # 17 ]
Harm schreef:

Trouwens: een v6 is voor een XM eigenlijk de enig juiste motor. Het geluid en het soepele karakter maken de XM tot een grande routière. De automaat hoort daar ook wel bij, maar wil nog wel eens dure revisies opleveren. Een ES9J4 handbak op gas zou dus eigenlijk ideaal zijn, ondanks het ontbreken van een automaat: wel de kracht, soepelheid en geluid, maar op LPG toch nog betaalbaar veel te rijden.

Ik ben het niet met je eens, sterker, ik vind het eigenlijk onzin. De V6 is een fijne motor, maar ik heb zeven jaar met een TCT gereden met een handbak en ook dat rijdt super. 40km/u in z’n vijfde versnelling en geen enkel protest van de motor is mogelijk. En een goede TCT is behoorlijk snel voor zo’n zware koets, plus je kunt overal beter bij, al is dat met een XM geen grote pret.

Maar ook de 16 klep viercylinder is een fijne motor, bepaald geen hardloper, maar veel mensen vinden dat niet belangrijk. Eigenlijk rijdt elke uitvoering van de XM prima, mits goed in orde.

Profiel  
 
eXaMple
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005

- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Gepost: 08 april 2010 08:16 PM
  [ # 18 ]

Ik heb een hele fijne diesel in de verkoop. automaat volleder en net geen 3 ton gelopen. Wellicht een leuke?

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4930
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 08 april 2010 08:45 PM
  [ # 19 ]

Overigens vind ik 6000 euro voor een XM van 1996 zeer stijf aan de prijs. Hij mag dan niet veel kilometers hebben, maar hij is wel 14 jaar oud. Ik kocht een prachtige XM van 7 jaar oud voor 2850 euro, heb er alles aan gedaan om hem in goede conditie te houden en kom hem nu niet aan de straatstenen kwijt ondanks dat hij niets mankeert, nieuwe banden heeft, nieuwe D snaar, nieuw voorruit etc etc. Hij is nu wel 15 jaar oud en twee jaar geschorst, stof vangen is alles wat deze prachtige auto staat uit te voeren. Geen diesel dus, een TCT en ik begin me af te vragen waar deze auto gaat eindigen. Want of ik er ooit nog mee ga rijden is twijfelachtig.

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 08 april 2010 10:21 PM
  [ # 20 ]
Han S schreef:

Overigens vind ik 6000 euro voor een XM van 1996 zeer stijf aan de prijs. Hij mag dan niet veel kilometers hebben, maar hij is wel 14 jaar oud. Ik kocht een prachtige XM van 7 jaar oud voor 2850 euro, heb er alles aan gedaan om hem in goede conditie te houden en kom hem nu niet aan de straatstenen kwijt ondanks dat hij niets mankeert, nieuwe banden heeft, nieuwe D snaar, nieuw voorruit etc etc. Hij is nu wel 15 jaar oud en twee jaar geschorst, stof vangen is alles wat deze prachtige auto staat uit te voeren. Geen diesel dus, een TCT en ik begin me af te vragen waar deze auto gaat eindigen. Want of ik er ooit nog mee ga rijden is twijfelachtig.

Het is maar wat de gek ervoor over heeft.
Goedkoop kan duurkoop zijn. Ik blijf erbij dat mooie en goede XM’s zeldzaam zijn en dus best wat mag kosten. Een slecht onderhouden XM kun je financieel op leeglopen.

XM’s zijn op dit moment niet echt populair. Komt omdat ze vrij duur in het rijden/onderhoud zijn en nog nioet echt geliefd als klassieker. Valt dus nog net overal buiten.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 08 april 2010 11:03 PM
  [ # 21 ]

Een potentiele koper heeft natuurlijk meer wensen op zijn lijstje staan dan alleen maar ” perfect” onderhouden. Is de wagen kaal of zit er wat op… Dat speelt ook mee.

Ik ben er nu ook weer mee bezig, maar de Xm heeft het nadeel dat ze ook fiscaal niet heel veel voordeel geven. Nieuw zijn het nooit goedkope auto’s geweest.
En dan kan een poepmooie esj nu te koop staan voor een bedrag dat geen probleem is, alles erop zitten wat je wilt, kortom alles naar wens. Als je die wagen dan fiscaal bekijkt word het toch weer moeilijk.

Profiel  
 
Bjinder
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 06-04-2010

- XM 2.1 TD
- BX 14E
Gepost: 09 april 2010 09:54 AM
  [ # 22 ]
XMTurboCT schreef:

Overigens lijkt het zo op het oog geen echte of volledige Exclusive. Daarvoor ontbreekt net te veel hout in het interieur, bijvoorbeeld bij de deurpanelen en het hout rond de middenconsole. En grijs tapijt op de vloer. Denk eerder een luxe VSX…

Klopt helemaal. Ik heb het nagevraagd en de aanbieder is in de papieren gedoken. Zijn reactie was zeer correct.

inderdaad:
“in 96 werd deze nog niet geleverd (als diesel); vervolgens zag ik op het
onderhoudsfiche dat in 98 de stootstrips en bumpers door de citroengarage
gespoten zijn (is mij overigens niet eerder opgevallen). Het is dus
inderdaad een zo luxe mogelijke VSX en dit verklaart dat de deurpanelen
geen hout hebben; ook de armsteun voor is niet electrisch verstelbaar;
mijns inziens zijn dit de enige verschillen met de exclusive uitvoeringen.
Sterker nog; als ik het goed zie is de exclusive versie (ook later niet)
nooit als diesel op de markt gekomen”.

Ook weer bedankt voor deze bijdrage!

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 09 april 2010 09:57 AM
  [ # 23 ]

Zie nu was om welke XM het gaat… Das wel een mooi exemplaar hoor en die 6k vind ik persoonlijk geen geld teveel, als de wagen in werkelijk er ook zo goed uitziet.
Voor erbij is het misschien wat veel, maar als je een TD zoekt voor dagelijks stevige km’s dan lijkt het mij prima.

ding is alleen groen… das toch weer jammer..

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 09 april 2010 11:07 AM
  [ # 24 ]

Sja, hier niet nee…

In het buitenland was een 2.1td exclusive geen enkel probleem!
En als ik het goed heb, is dit ook een import exemplaar.. Maar goed, uitrustingsniveau maakt weinig uit. Waar het om gaat is dat de auto die je hebt staan netjes en goed is Wink Die houten afwerking in t interieur is later ook nog wel in te bouwen!
Zoek een technisch nette auto, de rest kan nog komen. Enige wat niet achteraf heel makkelijk te doen is, is de Climate Conroll/airco en de originele cruise control. De rest stelt vrij weinig voor en ligt vast wel bij iemand op de plank..

En de kleur, sja, groen is niet mijn favoriet, maar een mooie vert vega xm die goed gepoetst is kan er nog altijd super uit zien!

Profiel  
 
XMTurboCT
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1691
Geregistreerd: 17-06-2006

Gepost: 09 april 2010 11:08 AM
  [ # 25 ]

Zegt de man met een groene XM… Wink Hooguit op niet noemenswaardige details zouden er nog verschillen kunnen zijn. Maar zo op het oog een mooi exemplaar. Succes!

Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Bjinder
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 06-04-2010

- XM 2.1 TD
- BX 14E
Gepost: 09 april 2010 11:22 AM
  [ # 26 ]
Xsara Coupe schreef:

En de kleur, sja, groen is niet mijn favoriet, maar een mooie vert vega xm die goed gepoetst is kan er nog altijd super uit zien!

Hmm… Liever een groene XM dan een, van ergernis, groen uitgeslagen eigenaar van een Laguna. cry green

Profiel  
 
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 09 april 2010 11:32 AM
  [ # 27 ]

Een 2.1td en een V6 op LPG zijn twee verschillende werelden.

Belangrijkste is inderdaad kloppende historie en alles moet gewoon werken.

De V6 motoren lopen gewoon goed op lpg. Heb zelf een 6 24v op gas gehad met een Landi LSi installatie. Net zo probleemloos als een Prins. Verbruik is heel erg afhankelijk van je rijstijl. Als je rustig aan doet is 1:9 haalbaar, met gasgeven snel 1:7.

De C5 is gewoon zuiniger als de XM. Mijn huidige C5 break zit easi op 1:10 op gas. beetje opletten 1:11. is weliswaar een 2.0 16v.

De V6 is gewoon een heerlijke motor en is gewoon probleemloos. Enige punt van aandacht is de distributie.

De 2.1td is ook bulletproof m.u.v. de pomp. De oude versie (simpel te herkennen, je hebt dan geen startcode) is wat luier onderin, maar ook ik heb met een 2.1td altijd ruim boven de 1:16 gezeten met een oude pomp (was ook een XM 2.1td uit 1996).

Gewoon lekker gaan rijden, iemand meenemen die er echt kijk op heeft en gebruik maken van het feit dat zware diesel niet zo gevraagd zijn.

Mijn persoonlijke mening is wel, dat je iet 1000 moet willen besparen als deze auto het gewoon is…

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 09 april 2010 11:42 AM
  [ # 28 ]

Inderdaad de belangrijkste tip bij het kopen van een xm:

Neem iemand mee die er verstand van heeft!!!!! Een kan echt een hoop nare verrassingen hebben die je met de ervaring wel leert zien.. En met verstand bedoel ik veel ervaring in de xm’s..


De riem van een ES9J4 valt reuze mee… Lag er bij ons zo om! Laat je t bij de dealer doen, dan ben je 1200 euro lichter.. Ik vind die prijs buiten proporties!

Succes! En inderdaad.. Als je de auto wilt hebben moet je er gewoon voor gaan, niet ergens anders gaan kijken omdat die daar 1000 euro goedkoper zou kunnen zijn..

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 09 april 2010 12:12 PM
  [ # 29 ]

Kijk ook hier eens. http://www.xmclub.nl/XM/aankooptips/aankooptips.pdf

Neem er de tijd voor, er zijn veel XM’s te koop en de een is nog mooier dan de andere. Een tip is ook om eens in Duitsland te kijken als je daar de tijd voor hebt.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 09 april 2010 01:22 PM
  [ # 30 ]
XMTurboCT schreef:

Zegt de man met een groene XM… Wink Hooguit op niet noemenswaardige details zouden er nog verschillen kunnen zijn. Maar zo op het oog een mooi exemplaar. Succes!

juist om die reden wil ik bij een volgende (liever) geen groene meer. Een mens wil wel eens wat anders he.. Smile

Maar idd, voor iemand die een andere kleur heeft gehad kan ene groen een fijne afwisseling zijn en daarbij, deze is idd wel erg mooi.

Krijg ook het idee dat de verkoper ‘m wel kwijt wil, maar als deze het idee krijgt dat je een xm niet kan waarderen ofzo hij ‘m liever niet aan je verkoopt.

Gun geval dus ws.

Profiel  
 
 
2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook