Xantia 2.0 Turbo Distributieriem -> Hulp gezocht !
TGV Rouge
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 17-03-2010

- Xantia 2.0 Turbo CT
Gepost: 17 maart 2010 11:32 PM

Hallo Allemaal,

Ben momenteel bezig om de distributieriem van mijn Xantia 2.0 TCT Activa uit 1996 te vervangen.

Wie kan mij helpen met het volgende ?

Bovenste kap van de distri-riem krijg ik niet van het bovenste tandwiel afgeschoven doordat de metalen bussen die in de kap zitten (voor de bevest.bouten) dit blokkeren. De opening is te nauw voor het tandwiel.

De bussen eruit halen lijkt me (bijna) onmogelijk, dus waarschijnlijk is er een betere manier die ik over het hoofd zie ??

Wie O Wie heeft hier ervaring mee en kan mij weer op weg helpen ?

Heb zelf al een aantal distributieriemen vervangen bij andere auto’s, maar deze 2.0 Turbo is nog even een uitdaging voor me. Natuurlijk staat juist die motor niet in Haynes omschreven…

Alvast bedankt voor de verlossende tip !

Groeten,
Gaby

PG-NF-62
2.0 TCT Activa 1996

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 18 maart 2010 01:48 AM
  [ # 1 ]

Ik neem aan dat je de motorsteun wel verwijderd heb?
Het is priegelen, maar de bovenste kap kan eraf.

Als je bij het verwijderen van de motorsteun, de motor ondersteunt met een krik onder de carterpan, dan kantelt de motor te veel naar achteren en word de ruimte kleiner om de kap te verwijderen. Je kunt het beste een motortakel gebruiken, dan kun je de motor vrij makkelijk met de hand naar voren trekken. Terug monteren van de motorsteun is dan ook makkelijker, anders heb je een andere Xantia nodig om de motor op zijn plek te trekken, zoals bij deze XM TCT Wink

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 18 maart 2010 10:15 PM
  [ # 2 ]

De distributie van een TCT is nagenoeg hetzelfde als die van een 1.8 8v. Die beschrijving kan je dus in Haynes aanhouden. Bovenstaande beschrijving lijkt me niet nodig. Je hebt ruimte zat aan de distributiezijde van een 4 cilinder bij een Xantia.

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 18 maart 2010 10:16 PM
  [ # 3 ]

Laughing (die foto waarbij het blok wordt rechtgetrokken…..)

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
TGV Rouge
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 17-03-2010

- Xantia 2.0 Turbo CT
Gepost: 18 maart 2010 10:30 PM
  [ # 4 ]

De kap is eraf !

Spanner bleek helemaal van spanning af en lagers van spanners zijn kaduuk. Gelukkig nog geen schade!

Meteen maar Waterpomp en thermostaat meegepakt dan kan hij op naar zijn 3e ton !

Morgen als het mee zit alles weer in elkaar.

Bedankt voor jullie hulp !

Groeten, Gaby

Profiel  
 
Henkvdwijk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 18-05-2009

- ZX reflex 1.4i
- Xantia 2.0 C.T. Turbo Activa
- Xantia 2.0 C.T. Turbo Activa
Gepost: 10 april 2010 08:32 AM
  [ # 5 ]

hoe heb je het nu gedaan dan? wel de motorsteun verwijdert? of kon je er toch bij langs?

x Citroen ZX1.4i reflex ‘94
x Citroen Xantia 2.0I C.T. Turbo Activa’97
x Citroen Xantia 2.0I C.T. Turbo Activa’96
x Citroen Berlingo 1.9D ‘98
x Citroen Jumpy 1.9D L1H1 ‘01
Citroen C-Crosser 2.2HDI ‘09
Citroen jumpy 2.0HDI L2H1 ‘13

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook