Hallo, mijn naam is Kees, ben nieuw op dit forum, (lees echter wel geregeld over de Berlingo-problemen).
Zit nu dan met een rare storing van mijn Berlingo Multispace 1.9 D uit 1999 (213.000km), ik kon de motor niet meer afzetten. Zelfs als ik de sleutel uit het contactslot haalde liep hij gewoon door. Navraag bij een dealer wees op mogelijk een defecte stopzetter op de Bosch-brandstofpomp (is een loeiduur onderdeel).
De Berlingo ging naar een Citroen deskundige, hij wilde de computer laten uitlezen door de dealer, dat lukte niet om een of andere reden. Daarna is een nieuwe accu gemonteerd, de laadstroom gemeten en een kabel gemonteerd aan de handbediende noodstopzetter. Dat werkte eventjes goed, daarna kwamen de problemen
weer, de stroom was weg,(van de nieuwe accu), de dashboardverlichting brandt heel flauw, de cv maakte klikgeluidjes, hij startte niet. De accu bijgeladen met een lader, en alles deed weer normaal. De laadstroom zonder verbruikers is normaal, met alle verbruikers aan zakt hij wel in voltage. Nu moet ik zeggen (met schaamrood op mijn kaken) dat ik een week of wat geleden met overtarten de startkabels
verkeerd aansloot, met als gevolg een grote vonk en een stukje weggebrand uit de accupool. De eerste weken daarna was er echter niets aan de hand, de problemen kwamen pas later. Mijn vraag dus: wat kan
deze problemen veroorzaken? Zeer benieuwd naar jullie reacties.Met de vriendelijke groeten van een verder
zeer tevreden Berlingo Boy.
Welkom Kees,
Als je een DW8 motor hebt en dan de computer uitlezen, dat vind ik wel heel erg bijzonder.
En een loeidure stopklep op je pomp? ehhhhh….
Nee, het kan zijn dat die stopklep blijf hangen. Probeer het uit door met een draaiende motor het draadje los te nemen van die stopklep. Voorkom dat het uiteinde van het draadje ergens metaal raakt.
Draad los = motor uit. Draadje los en motor blijft draaien = klepje blijft mechanisch hangen.
OP een sloperij zul je dat kleppie vast wel vinden voor een paar eurocenten.
Een volle accu die binnen een paar minuten leeg is? Een andere volle accu ook? En geen kapotte zekeringen?
Dan heb je ergens een enorme sluiting =brandgevaar! Vermoedelijk in een aansluiting tussen de + pool van je accu en een zekeringkast. Het zou wel beschamend zijn als die garage van je, je daar niet op gewezen heeft!!
m.v.g. Paul
Nieuw kan altijd nog.
vroeguh: 2cv’s, C15D, ZX1.4i. Sinds 1999 Berlingo 1.9D
Een aanvulling op het verhaal van Knelis:
Starten van de motor, ging nadat de accu weer opgeladen was, prima. Ik heb een lekstroom geconstateerd (70 mili ampere). Maar dat is toch niet noemenswaardig?
We verdenken nu de dynamo, want de laadspanning zakt tot 12,3 Volt als ik verbruikers aan ga zetten. Zonder verbruikers laad de dynamo 12,5 volt. Het gekke is dat de laadspanning 1 x naar 15.0 Volt schoot en het niet veranderde naar wat gebruikelijk is namelijk 13,8 tot 14,4.
Het stoppen van de motor kon weer door het contact uit te zetten met de sleutel, dat is erg vreemd want eerder kon dat niet. De motor bleef doorlopen.
Kan een slechte accu er voor zorgen dat de dynamo eerder op zijn eind is?
Een hoop gegevens en vragen! Gaarne reacties!
Naarmate een accu ouder wordt (inwendige weerstand en capaciteit wordt minder), zal de dynamo meer moeten laden om hem op spanning te houden. Dus ja, de staat van de accu heeft invloed op de levensduur van de dynamo.
70mA is bijna niets. soms een klokje (elco) of autoradio (m/n een elco in het interne stand-bye circuit). maar ook ontvangers van de centrale deurvergrandeling etc. Een goede accu van 70Ah is zonder bijladen en in theorie
pas leeg na 0,07/70=1000uur leeg. Oftewel 1000/24= 42 dagen!
Tussen de 14,1 en 14,4V begint een startaccu te koken, dit is daarmee de maximale laadspanning.
Een goede accu die een dag niet gebruikt is meet 12,65V.
Hierover is heel veel te vinden met een beetje googelen.
Een laadspanning van 15V wijst in de richting van een accu (zelden de spanningsregelaar) die overleden is en een dynamo die o.k. lijkt.
Lood-drap onder in de accu is vaak schuldig. Die drab begint platen kort te sluiten.
Soms kun je dat ook meten door bijvoorbeeld op de auto te leunen tijdens het meten: laadspanning kan extreem oplopen. Ook regelmatig kapotte lampjes wijzen daarop.
Als ik dit allemaal lees, lijkt me verder dat er iets mis zou kunnen zijn met het elektrische deel van het startslot. Hierin bevind zich ook een ongezekerd circuit (dikste draad). Maar ook een aansluiting die het stopspoeltje bedient op de pomp. Mogelijk is hier iets fout gegaan door het verkeerd-om aansluiten van (hulp-)startkabels.
m.v.g. Paul
Nieuw kan altijd nog.
vroeguh: 2cv’s, C15D, ZX1.4i. Sinds 1999 Berlingo 1.9D
laadstroom 15v =) bekijk maar je batterij.
meestal slechte batterij hebt zal je zien dat de laadstroom op stationaire enorm schommeld.
simpel oplossen door nieuwe accu in te steken.
zeer rap accu zelf testen,neem een voltmeter,zet die er op bij volgeladen batterij.
start de wagen,startspanning mag niet verder dalen dan +/- 10,5 volt.
Dat is niet honderprocent juist maar hier heb je toch bij benadering snel en goedkoop getest.
Als je klemmen verkeerd hebt gezet zal dat geen goed teken zijn.
als je kabels van de stopklep lostrekt en wagen valt nog niet stil,heb je hier de oorzaak(stopklep)
Probeer eens met een goeie dieselcleaner in de brandstoftankt te doen met weinig brandstof in de tank,zo zal het produkt beter werken en een goed ritje te maken.
Men schoonvader bij zijn motorhome of camper had zelfde probleem na tanken bij **** .
Wagen wilde soms niet starten en soms niet afslaan.
Dealer advies stopklep verwijderen,wat een duur grapje kon worden.
Gewoon dieselcleaner bijgedaan,goed laten draaien en bij elke tankbuurt erna nog cleaner bij gedaan.
probleem opgelost.
tis proberen waard zo ik zeggen
mvg
crusty123