Weet er iemand een methode om te bepalen of een losse aandrijfas goed of slecht is?
Dus een aandrijfas los op de werkbank en tja wat dan? Ze hebben altijd wel wat speling maar wat is teveel speling? Heeft citroen hier normen voor?
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.
Dat is heel lastig inderdaad. Je merkt het alleen goed met rijden.
Wat was de klacht? Wat het meeste slijt is de tripoide. Geeft trillingen.
Dat kan je ook bijna niet zien of volen als je me in de hand hebt.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
check in ieder geval het tripodehuis,de banen waar de kogels zich in bewegen mag geen overmatige slijtage sporen tonen
Komt deze as onder je auto vandaan?






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
daan schreef:check in ieder geval het tripodehuis,de banen waar de kogels zich in bewegen mag geen overmatige slijtage sporen tonen
Komt deze as onder je auto vandaan?
Voor de duidelijkheid, deze ‘banen’ kun je alleen controleren (met de vingers) als je de as uit elkaar hebt gehaald, dus de ashoezen eraf en uit elkaar halen! Lekker vet klusje!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
De tripode lijkt dus het kwetsbaarste deel. Tripode los halen en controleren op overmatige slijtage dus. Blijft de vraag over: wat is overmatige slijtage? Ik heb aan paar aandrijfassen liggen waarvan een set “gereviseerd” is. Die heb ik losgehaald en de banen in die tripode huizen zien er heel mooi uit eigenlijk geen slijtage zichtbaar of voelbaar. Al ik ze vetloos in elkaar zet is er toch speling voelbaar. Ik denk dat door die speling de as niet mooi centrisch in het tripodehuis ligt en dus toch kan slingeren en daardoor weer trillingen geeft. Zijn er maatgegevens bekend van tripode huis en kogels etc.? Hoe wordt zo’n as eigelijk gereviseerd? Tripode huis slijpen en overmaat kogels o.i.d.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Er zal altijd een beetje speling op de onderdelen van de as zitten. Een beetje is ok.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
als er overduidelijk een oneffenheid voelbaar is dan kan je ze beter niet monteren uit jouw verhaal opmakend is er een minimum aan slijtage dus zijn ze gewoon goed.
Tripode en huis heb je als setje bijelkaar,dat is helemaal uitstekend ............ dus goed genoeg om te monteren zou ik zeggen
lijkt dit versleten?
Ik voel een kleine slijtageplek maar dat lijkt me te minimaal om echt te voelen… maar ja
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Zien er netjes “ingelopen” uit. Niks mis mee. Deze spelingen voel je tijdens het rijden ook niet. De speling loopt naar één kant en je voelt hem evt. pas klapperen bij veelvuldig wisselen van snelheid met remmen en optrekken. Gewoon monteren en gaan…..
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Het is me opgevallen dat de tripode als die in het diferentiel gemonteerd zit naar mijn mening vrij veel radiale speling heeft. Met schuifmaatje gemeten is de as 0.1mm kleiner dan de bus in het differienteel. Er is geen slijtage zichtbaar dus dit lijkt normaal maar is dat het ook?
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.
Er zal altijd overal wel een beetje speling moeten zijn,anders zou het niet kunnen draaien en staat het vast.Dus ook deze speling is ok.
Trouwens tripodehuis tov differentieel is een vaste verbinding(splineas)dus deze zullen nooit slijten





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
?
Ik heb in mijn monteursleven al heel wat uitgeslagen sline-verbindingen mogen reviseren/ vervangen….
Beetje kort door de bocht.
Normaal is een splineverbinding een schuifpassing met een bepaalde tolerantie, die afhangt van de as (en huis-)maat.
Smeer een spline altijd in met vet, liefst molybdeenvet (zwart) wat je ook in homokineten doet.
Zoals al opgemerkt is er altijd wel wat speling tussen kogels en tripode-banen, zoalng de slijtage niet voelbaar is zul je hem ook niet voelen met optrekken/ rijden.
‘Spirit of avant-garde’
De splines zijn beslist niet uitgeslagen, die zien er heel goed uit. Ik bedoel het cilindrische deel.
Het cilindrische deel van de tripode as is 28,2mm. Het cilindrische deel van het huis waar de as ingaat is 28.3mm. Dit is 0,1 mm speling. Dit vind ik veel speling. Door deze speling kan de tripode radiaal slingeren. Ik ben constructeur machinebouw en zou zelf hier een veel krappere tollerantie hebben toegepast om juist dat slingeren van de tripode te voorkomen. Het ziet er verder allemaal heel gezond uit dus de speling veroorzaakt in de praktijk geen overmatige slijtage. Ik verbaas me soms over de effecten van hele kleine dingetjes die dramatische gevolgen geven in de praktijk en andere dingen die je zwaar inschat die dan weinig of geen negatief effect geven. Het is de praktijk die bewijst….
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.
Pascal schreef:?
Ik heb in mijn monteursleven al heel wat uitgeslagen sline-verbindingen mogen reviseren/ vervangen….
Beetje kort door de bocht.
Normaal is een splineverbinding een schuifpassing met een bepaalde tolerantie, die afhangt van de as (en huis-)maat.
Smeer een spline altijd in met vet, liefst molybdeenvet (zwart) wat je ook in homokineten doet.
Zoals al opgemerkt is er altijd wel wat speling tussen kogels en tripode-banen, zoalng de slijtage niet voelbaar is zul je hem ook niet voelen met optrekken/ rijden.
Bij CX aandrijfassen is de spline verbinding bij montage een schuifpassing(je schuift de as erin),maar als alles in een keer gemonteerd zit mag je het zien als een vaste passing axiaal en radiaal zit de as opgesloten.
Alleen bij abnormaal gebruik kan de spline uitslaan,dit zie je altijd terug in je as of in het differentieelhuis.
Het cilindrisch gedeelte van 28,3 mm op de foto neemt geen vermogen op,dat doet de spline verbinding dit is dus gewoon OK
Ja ja ik begrijp dat de splines het vermogen overbrengen. De tripode heeft de ruimte om excentrisch te roteren. De tripode zal in bedrjf idd niet bewegen t.o.v. de holle as in het differentieel. Maar ik heb mijn vraagtekens bij netjes concentrisch roteren. De hartlijn van de tripode en de hartlijn van de holle as liggen door de speling niet exact in elkaars verlengde en dus staat de tripode als het ware scheef en beweegd cirkelvormig. De tripode zit radiaal dus niet volledig opgesloten er is immers 0,1 mm ruimte. Ach is mischien een te theoretische benadering die in de praktijk dus geen nadelige gevolgen heeft. Ik zal het maar gewoon accepteren als normaal en in orde.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.
Dat zo betekenen dat er een slingering,in je asje van tripodehuis zo zitten,maar het dat gaat wel ver.
Het is wel zo dat de hartlijnen van tripodehuis en holle huis exact in elkaars verlengde liggen,dat er 0,1 mm ruimte over is heeft er alleen maar mee te maken dat het geheel wat makelijker te monteren is.
Waarom zal ik het begin stukje ook exact aan de maat maken,dat is nergens voor nodig.