Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Even goed kijken. Het oog dat onderbrken wordt moet vervolgens de bobine sturen die de overeenkomstige cylinder laat ontsteken. Dus welke cylinder er door de rotor wordt gestuurd die bepaalt of je de buiten ring of binnenring moet aansluiten.
Maar ik zou die shit luminition meteen weggooien en er een elektronische eropzetten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:
Maar ik zou die shit luminition meteen weggooien en er een elektronische eropzetten.
luminition zuigt big time.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Of de originele verdeler verbouwen à la VDL?
Ik weet niet precies welke aansluitingen je zoekt, dus:
- De bruine draad van de module is de - van de bobine. De zwarte draad is de massa, en de dikke rode draad ( buitenste rode) is de voeding ( +12V).
De overige 3 draadjes ( blauw,rood,zwart) gaan naar de stekertjes naar de “contactplaat”.
Normaliter heb je twee stekkertjes,een gemerkt B1 en een gemerkt B2, en die corresponderen met de B1 en B2 op de verdelerkap.
Mijn geheugen zegt dat B1 de bank is met cylinder 1, en de “binnenste” en B2 de “buitenste”. Verdelerkap schoonmaken en je ziet die merktekens nog wel.Mocht je niets zien: Zet de motor in BDP op 1, en kijk welk bij “oog” de “rotor” langskomt.
Er zijn tientallen, zo niet meer dan honderd Sm rijders die al meer dan 10 jaar met luminitions rijden, zonder problemen. ( Je moet die modules dan wel niet te heet laten worden, d.w.z. goed monteren). Voordelen: Goede vonk en geen verstelwerk. Ja ik weet het, je hebt de originele verdelerkap en een rotor 2e model nodig, maar die gaan ook niet ieder half jaar kapot.
Succes,
To err is human, not to err is divine.
@Citroensmgz Kijk dat zocht ik nou precies Thanks !! Daarbij het bevalt me (tot nu toe) prima :starten en lopen en zoals je al zegt niet te dicht bij de warme motor monteren. Opties/voor het oog is het niet vrij 2 van die koelribben op je voorspatscherm. Zodra het geld met bakken binnenkomt schaf ik wel een 123 of een rootselaar aan….
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als je een beetje handig bent maak je voor 100 euro je eigen ontsteking en hou je die 800 euro voor een rootselaar of 600 voor een 123 lekker in je zak
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Je kan ook je eigenste originele verdeler verbouwen hee Johan.
Ik zeg je wel wat je allemaal nodig hebt op het moment dat je er
wil aan beginnen.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Oei, te laat!
Maar ja zoals ik al schreef: die ilumination werk(te) prima. “Ze” hebben er een relais bijgebouwd waar ik nog een een schakeldraad van overheben en aansluit draad 30 van de orginele bekabeling. Zou zo maar kunnen dat die 2 met elkaar verbonden dienen te worden. Moet me d’r nog fff in verdiepen. vandaar dat ik dacht: er is toch wel iemand op dit forum dit dat schema nog ergens heeft liggen.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
De modificatie’s en de kabelboom zitten d’r inmiddels in….
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Extra Relais:
Het is een tijdlang gebruik geweest om een tweede relais in te bouwen voor de ventilatoren, daar is zelfs een officieel bericht van. Misschien is dat de modificatie met de 2 draden die je zoekt. Anders werd er regelmatig een relais ingebouwd vanaf de spanningsregelaar om het contactslot te ontlasten.
Als je me verteld waar die draden vandaan komen dan kan ik nog wel eens in de schema’s kijken.
Had helaas geen origineel schema van de Luminition, maar je komt wr wel uit denk ik.
Mooie plaats voor de zekeringen, wel een zaklamp meenemen als de spanning s’nachts wegvalt, of maak je daar een lampje?
groet,
To err is human, not to err is divine.
Waarom een 2e relais voor de ventilatoren als je er al eentje hebt (33) ???. je hebt toch al een zaklampje nodig om de glazekeringen achter het expansievatje te bekijken al is dat op die locatie zelfs overdag een hele kunst/toer. Dus ik denk dat ik maar een zaklampje in het dashboardkastje gooi. Wellicht dat ik nog eens een lampje bijbouw van de zomer; wel zo makkelijk.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Het doel van het 2de relais voor de ventilatoren is om
het eerste te ontlasten (was te licht voor de 2 motortjes)
Het is een oorspronkelijke modificatie geweest door citroen.
Ik had geloof ik al in een eerdere post gezegd dat het daar
vaak een verbrand boeltje is aan die relaisbank. Wat ik toen
waarschijnlijk niet zei,is dat sommige relais nogal zwak waren
en doorbranden. Was bij mij en vele anderen het geval en bij
mij was enkel deze van de luchthoorn nog intact(word haast nooit
gebruikt ook) Ik heb nu ook 2 relais en binnenkort 3 als ik mijn dubbele
snelheidssturing ga maken. Na de zomer begin ik ook aan mijn kabelboom.
Daar zijn inmiddels ook andere simpelere/snellere oplossingen voor door deze te vervangen door een zwaardere (tot wel 150A ). Ik zag net dat je ook al heb met ingebouwde zekering dan hoef ik/je geen zekeringskastje meer voorin te bouwen en de bekabeling aan te passen
(terzijde: zekering beveiligd hierbij het hoofdcircuit zoals het hoort en niet het relais zelf).
Ik zal ze maar bestellen dan heb ik gelijk de luchthoorn (relais 29), airco (relais 34) en ventilatoren
(relais 33) gezekerd. (kosten maar €3.30 p/st )
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 02-04-2006
- Traction Avant 11BL
- HY Camper
ja super! maar als ik het goed gelezen heb, zijn ze wel pas vanaf 31 mei 2010 leverbaar