Als ik de tripode in de holle as van het differienteel steek kan ik de tripode axiaal bewegen. Als ik ‘m in een uiterste positie trek liggen de hartlijnen NIET meer in elkaars verlengde. De tripode staat dan immers iets onder een hoek t.o.v. de holle as.
Duidelijker door overdrijven: Stel de holle as heeft een diameter van 30mm. De tripode kan dan heel erg scheef in de holle as zitten. Stel we fixeren de tripode in die scheve positie (lassen ‘m vast aan de holle as). Als dit geheel roteerd dan maakt de tripode een cirkelvormige beweging. De aandrijfas die uit de tripode komt zal dan dezelfde cirkelvormige beweging maken. Ik noem dat slingeren. Dit is natuurlijk ernstig overdreven maar het principe blijft gelijk.
Dat dit in de praktijk ook werkelijk gebeurd is zichtbaar aan de aftekening op het cilindrische deel van de tripode as. Door de splines kunnen de holle as en de tripode niet t.o.v. elkaar roteren en toch zijn er cilindrische sporen op de tripode as zichtbaar. Deze sporen kunnen alleen onstaan zijn doordat de tripode enigzins slingerd roteerd. Zoals gezegd dit is erg theoretisch en leverd in de praktijk geen problemen op. Gewoon monteren en gaan met die banaan.
Overigens heb ik nog steeds last van trillingen maar deze worden schijnbaar niet veroorzaakt door de aandrijfassen.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.
Ik ben van huis uit ook een werktuigbouwer/staalconstructeur dus we zitten wel inelkaars vakgebied,maar dat even terzijde.
Maar als ik aan het tripodehuis trek dan gebeurt dit natuurlijk axiaal niet radiaal,dat betekent dat vlgs.mij de hartlijnen altijd inelkaars verlengde liggen niks an de hand zo ik zeggen.
Pas als ik radiale speling zo krijgen kan er een slingering ontstaan,dus als er bv. in het asstompje van het tripodehuis een knik zo zitten ontstaat er eventueel een slingering.
Op de foto te zien word de as net geraakt dus dat betekent dat er hooguit een slingering inzit van 0,1mm/2=0,05mm dat is verwaarloosbaar in de praktijk
yep helemaal gelijk de slingering is idd 0,05mm max. en dat lijkt me ook wel verwaarloosbaar en dat blijkt normaal ook in de praktijk….Het is dat ik die trillingen maar niet kwijt kan raken en nu zo hopeloos begin te worden dat ik aan alles begin te twijfelen. De conclusie mag zijn (tot tegendeel blijkt): het zijn niet de aandrijfassen, ook niet de bevestiging in de bak.
Mijn dank voor deze opbouwende discussie
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.