1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Vreemde storing
Ari74
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 31-10-2009

Gepost: 11 april 2010 06:31 PM

Hoi hoi,

Ik had vanmiddag een vreemde storing in de BX (‘85 1.4 150a machientje). Ik reed rustig over een mooi landweggetje (heb je veel hier in Twente Wink) toen de motor opeens een beetje begon te sputteren en het accu-waarschuwingslampje begon te branden Sad 

Beetje schrikken natuurlijk dus poot van ‘t gas, koppeling ingetrapt, terug geschakeld en toen lichtte opeens het accu-, olie- en stop-waarschuwingslichtje op Shocked en deed ie helemaal niets meer!

Dus heb ik de voiture uit laten rollen en geparkeerd om eens onder de kap te kijken . . . niets te zien natuurlijk Mad. Kort daarvoor een hobbeltje genomen met een redelijke snelheid maar moet kunnen dacht ik en er zat ook niets los onder kap. Ook geen plasjes van welke vloeistof dan ook onder de voiture. Koelvloeistof olie en lhm zijn op peil alhoewel ik dat laatste binnenkort eens moet laten nakijken en verversen.

Weer ingestapt en met de mobiel in de aanslag (net zoals 1 1/2 week terug gevalletje ANWB Crying or Very sad) de voiture opnieuw gestart en wat denk je? Niets aan de hand Confused:

Mooi natuurlijk dat ie het gewoon verder heeft gedaan zonder gekke meldingen en dat ik op mijn plaats van bestemming ben gekomen en ook weer terug, maar ik krijg hier wel een heel vreemd gevoel bij. Ik snap het niet.

Iemand hier enig idee wat het kan zijn geweest?

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 11 april 2010 06:36 PM
  [ # 1 ]

Die waarschuwingslampjes branden altijd als de motor afslaat, dus ik zou het niet in de olieën of andere vloeistoffen gaan zoeken. Neemt niet weg dat het verstandig is om dat te controleren, maar dat hoef ik vast niet te vertellen Smile. Ik zou denken aan benzinetoevoer, of ontsteking. Wat is de staat van deze delen?

Profiel  
 
Ari74
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 31-10-2009

Gepost: 11 april 2010 09:34 PM
  [ # 2 ]

Hmm dank je, voor je reactie Vermond. Dus als ie afslaat gaan automatisch de controlelampjes branden? Wel vreemd dat eerst alleen het lampje van de accu begon te branden.

Wat de toestand is van de benzinetoevoer (pomp) weet ik niet. heb wel al eerder problememn gehad met starten en pas nadat de ANWB direct benzine in de carburateur deed kreeg ik de voiture aan de praat. Misschien toch de pomp? Enig idee waar die zit en hoe ze valt te controleren? anders dan benzine toevoer d’r af, slang in een beker oid en starten? Ontsteking zal ‘k ook eens naar kijken.

Profiel  
 
Status Quo
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006

- AX GT injection ph1
Gepost: 11 april 2010 09:47 PM
  [ # 3 ]

bij een heel laag toerental kan het lampje ook aangaan als de dynamo te langzaam gaat draaien.
En als je moter uit gaat stopt je oliepomp en dus ook geen oliedruk en gaan die andere lampjes branden.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 11 april 2010 09:51 PM
  [ # 4 ]
Ari74 schreef:

Hmm dank je, voor je reactie Vermond. Dus als ie afslaat gaan automatisch de controlelampjes branden? Wel vreemd dat eerst alleen het lampje van de accu begon te branden.

Wat de toestand is van de benzinetoevoer (pomp) weet ik niet. heb wel al eerder problememn gehad met starten en pas nadat de ANWB direct benzine in de carburateur deed kreeg ik de voiture aan de praat. Misschien toch de pomp? Enig idee waar die zit en hoe ze valt te controleren? anders dan benzine toevoer d’r af, slang in een beker oid en starten? Ontsteking zal ‘k ook eens naar kijken.

Ik zou er eens een nieuwe benzinepomp op zetten, de jouwe kan weleens versleten zijn.
Zoals je het beschrijft kan het ook weleens een slechter wordende bobine zijn (haarscheuren), zelfde geldt voor de verdelerkap.
Ik weet niet wanneer je de verdeler, kabels enzo hebt vervangen, maar dat is misschien ook wel een goed idee.

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 11 april 2010 10:15 PM
  [ # 5 ]

He Ari, wat Status Quo zegt, je lampje ging waarschijnlijk branden vanwege het zakken van het toerental. Mijn lampje is ook vrij gevoelig, hij brandt namelijk als ik de BX start, maar als ik een licht tikje gas geef, dan gaat hij uit en blijft hij uit. Ook als ik ‘m weer stationair laat draaien. Zolang je auto goed blijft starten en het acculampje onder normale omstandigheden uit blijft, zou ik het niet in de dynamo of accu gaan zoeken.

De bobine zou je even na kunnen meten, de waarden daarvoor staan in de BX vraagbaak. De verdelerkap kan je ook eens losmaken. Ik weet niet precies waar de pomp zit bij dit model.. Dat weet hier vast wel iemand; zit deze in de tank of bij het rechterachterwiel?

Profiel  
 
Ari74
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 31-10-2009

Gepost: 11 april 2010 10:24 PM
  [ # 6 ]

@Hilko: ik heb werkelijk geen idee wanneer dat al eens is vervangen. Ik zal de oude eigenaar eens vragen of hij al eens iets heeft vervangen wat met de brandstof(toeveoer van doen heeft of met de ontsteking. Zou zomaar kunnen dat dat nog nooit is gedaan. ‘K ben z’n naam ff kwijt maar ik vind dat hier nog wel ergens op ‘t forum.

Dus: dynamo (bedankt voor je reactie Status) bobine en ontsteking controleren en brandstoftoevoer en pomp checken. Loont het trouwens om er maar zekerheidshalve een nieuwe pomp op te zetten wannerr het nog nooit is vervangen? Wagen heeft nog geen ton gelopen - wel bijna Smile

Waar zit die pomp trouwens ergens? Onder de achterbank?

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 11 april 2010 10:29 PM
  [ # 7 ]
Vermond schreef:

De bobine zou je even na kunnen meten, de waarden daarvoor staan in de BX vraagbaak. De verdelerkap kan je ook eens losmaken. Ik weet niet precies waar de pomp zit bij dit model.. Dat weet hier vast wel iemand; zit deze in de tank of bij het rechterachterwiel?

Hoezo weet je dat niet? Je hebt zelf notabene zo’n hok! Laughing

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 11 april 2010 10:31 PM
  [ # 8 ]

Maar dat is ook zo…. Smile. Die van mij doet het nog, dus heb nog geen reden gehad om die pomp te zoeken. Toen ik die Belgische sloper aan het demonteren was dacht ik te zien dat de pomp in de tank zat, naast de vlotter, maar weet dat niet zeker meer.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 11 april 2010 10:32 PM
  [ # 9 ]

Gezien de leeftijd kan het trouwens ook een brakke benzineleiding zijn. Liggen er nooit plasjes onder je auto die er daarvoor nog niet waren? De benzineleiding loopt aan de passagierskant onder de auto door. Zou ik zeker ook even nakijken!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 11 april 2010 10:36 PM
  [ # 10 ]

O ja, de pomp. Als je voor de auto staat (met de motorkap open, duh) dan zit de benzinepomp aan de linkerkant, achterop het blok, zeg maar naast het kleppendeksel. Het is een pomp die door de nokkenas wordt aangedreven. Gezien de kilometerstand zou de pomp nog niet op moeten zijn, maar leeftijdslijtage is natuurlijk ook mogelijk. Check verder ook alle benzineleidingen onder de motorkap op scheurtjes/lekkages!

Profiel  
 
Ari74
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 31-10-2009

Gepost: 11 april 2010 10:56 PM
  [ # 11 ]

@ Vermond: dat dat lampje van de accu brandt bij het starten is toch normaal? Inderdaad even gas lichtjes aanraken en het lampje is uit. Ook bij stationair draaien geeft blijft ie gewoon uit. lijkt me goed. Probleem is alleen dat ie dus inmiddels niet echt goed meer start, maar dat moet ik dus zien op te lossen. (heb je nog onderdelen voor het geval dat Smile)

@ Hilko: ik heb sinds de aankoop nog nooit plasjes of andere vreemde donkere verkleuringen kunnen waarnemen onder de wagen. De laatste keer dat ik er onder heb kunnen kijken zag alles er goed uit wat leidingwerk betreft. Hij lekt alleen iets wanneer ik tank en haar wil afvulle tot de laatste drup. Maar volgens mij hebben wel meer voitures daar last van op het forum Smile

Ik neem dat de plaats die beschrijft wel de plaats voor mijn ouwe 85er met 1.4 blokkie?

@bxrijder: als dat nu (een deel van) het probleem mocht zijn kan dat dan worden vervangen voor een ander merk? Of is het allemaal Ducellier bij de 1.4.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 11 april 2010 10:58 PM
  [ # 12 ]

Ja, die plaats is inderdaad op een 150 blok. Daar heb ik er ook drie van gehad, overigens ook nog nooit problemen met de benzinepomp gehad. Maar dat zegt niet dat het niet kan, toch? Wink

Profiel  
 
Ari74
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 31-10-2009

Gepost: 11 april 2010 11:16 PM
  [ # 13 ]

lol . . . zul je net zien dat ik dat wel heb met die van mij Smile en dit is nog maar mijn eerste Wink

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 12 april 2010 12:33 AM
  [ # 14 ]

Ik heb nog zo’n blok liggen, dat wel, alleen ben ik altijd huiverig om dit soort dingen te verkopen, omdat ik die week daarna waarschijnlijk hetzelfde probleem heb Wink. Het blok en bijbehoren ligt achterin een andere BX dus het ligt niet in de weg. Wel kan je natuurlijk wat dingen uitwisselen om te kijken waar het probleem zit.

Profiel  
 
fbird92
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 13-02-2008

- BX Bx 1.6 TZI Automaat
Gepost: 12 april 2010 11:28 AM
  [ # 15 ]

hobbel wat harder genomen en daarna dit..???
kijk eens of je accu polen goed vast zitten….

if you believe in it you can make it happen

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook