Niet dat ik de ambitie heb, noch dat ik het ga doen, maar ik stelde mij eigenlijk de vraag of er iemand is die het ooit geprobeerd (en geslaagd is) heeft om een moderne motor in een cx in te bouwen. In Amerika is het een courant gebeuren dat oldtimers gerastaureerd worden met een totaal nieuwe motor. Ik ben gewoon nieuwsgierig.
Hobby kost geld en neen je verdient er niks aan…echt niet!


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Amerikaanse oldtimers hebben ook gewoon allemaal een ladderchassis en achterwielaandrijving, da’s toch net even iets eenvoudiger zeg maar. Ik ken in elk geval geen voorbeelden van CXen met modernere motoren, maar dat zegt niets natuurlijk.



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Nog niet, maar er wordt aan gewerkt. Te zijner tijd komen er wel berichten over. Maar dat laat nog even op zich wachten.
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Noem mij eens één goede reden waarom je dat zou willen…?



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Dragrace.
Dus achterwielaandrijving.
Ik denk, dat niemand het heeft geprobeerd omdat je bij een CX voldoende dingen hebt om je geld aan te besteden en de meeste motoren gewoon heel degelijk zijn. Het enige dat volgens mij leuk zou zijn, dat is een 6 cilinder motor. Geen idee wat dat zou doen met de onbalans. De auto leunt al voorover.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat gaan we doen? Maken we er een café topic van met de meest onzinnige reacties? Dan gaat ie meteen dicht. Of gaan we een inhoudelijke discussie voeren? Zeg het maar…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Achterin plaatsen dus.
Maar goed, dat is voor de toekomst.
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
waterman schreef:Wat gaan we doen? Maken we er een café topic van met de meest onzinnige reacties? Dan gaat ie meteen dicht. Of gaan we een inhoudelijke discussie voeren? Zeg het maar…
Inhoudelijk…
Ik wil graag horen wat de argumenten zijn om zoiets te doen.
Wie zou dat nu willen, het is nu eenmaal geen gewoon chassis, het is een technisch wonder een schepping van de hoogste orde dit moet je niet willen veranderen.
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS
Nou, het niet uitbrengen van een 6 cilinder cx is wel een foutje van de design afdeling. Is eigenlijk wel een correctie waardig. toch? V6 in lengterichting met de bak in het ventilatiehuis moet kunnen…. lijkt me superr
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.
zat eerder te denken aan een 4 cil diesel van een willekeurige voorwielaangedreven auto/ bus geen idee of er ruimte voor is of dat de volgende blokken onder een hoek gemonteerd mogen worden maar zit te denken aan:
vw passat 1.9 tdi 140 pk evt met automaat
opel vivaro (of een van de broertjes) 1.9 of 2.5
vw transporter 1.9 tdi (5 cilinder zal wel te groot worden)
verder nog iemand ideeën?
waar je natuurlijk ook mee zit is dat ‘moderne’ motoren vaak veel elektronica op en rond de motor hebben, en zo’n blok in goede staat zal ook niet erg goedkoop zijn….
greetzzzzzzzzzzz
Rusty
heeft er nog iemand een doosje met tijd in de aanbieding??













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Er was iets leukers gepland dan een V6: een 3-schijfs-wankelmotor. Het is zeker geen toeval dat de GS Birotor was uitgerust met… een CX-voortrein. En dat loopt mooier dan een V6, prachtig zoemend geluid - zelfs een 2-schijfs dus al. Alleen het zuuuiiipt een partij, oeps!
Ik ben het precieze verhaal even kwijt waarom het niet gebeurt is:
a. De oliecrisis maakte de tijd niet rijp voor een “trirotor”
b. De kwaliteitsissues toentertijd van de GS Birotor
c. De ontwikkelkosten kon Troen niet meer trekken (niet voor niets na de CX door Peug ingelijfd)
d. Een combinatie van bovenstaande
Wat ik me dan afvraag in dit topic: is er een CX Birotor (met de GS/NSU CoMotor) gemaakt? Of een echte Trirotor?
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005


























Totaal aantal Berichten: 7588
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
De enige drieschijfswankel die ik ken was van Mercedes (C111). Daar zul je niet snel aan komen.
Er bestaat een V8 DS met achterwielaandrijving - zo gek is het idee dus niet. Alhoewel je een amerikaanse V8 met de beste wil van de wereld niet modern kunt noemen. En een starre achteras met conventionele vering is niet echt de upgrade die Citroen-rijders zoeken. Hier op het forum scheurt een GTI Turbo 2 met het oorspronkelijke blok op weg naar vermogens niet je nauwelijks meer via twee wielen op het asfalt kunt brengen.
Maar om aan te haken aan de de topic-vraag: Het CX-blok is afgeleid van het blok uit de DS. Dat op zichzelf weer is afgeleid van het blok uit de 11CV. De 2 liter en 2.2 liter zijn daadwerkelijk door Citroen al vervangen door een modern blok: de Douvrin. Niet heel spectaculair, maar als je fout wilt kun je vanaf daar dus verder. Turbo CT in een CX?
Volvo is met de eerste dwarsgeplaatste motoren druk geweest met het realiseren van een compacte versnellingsbak om meer dan vier cilinders in lijn dwars te kunnen plaatsen. Heeeeel theoretisch zou je kunnen proberen zoiets in een CX te lepelen. Maar ik kan met niet voorstellen dat iemand een CX T5 of D5 gaat bouwen.
Komt overigens terecht de vraag ‘waarom’ weer terug. Een gewone ‘ouderwetse’ CX turbo rijdt natuurlijk prima. Hetzelfde geldt voor de TRD Turbo 2. Nog steeds relatief zuinig in het licht van de prestaties en met een lekker karakteristiek geluid.
break23m schreef:
Komt overigens terecht de vraag ‘waarom’ weer terug. Een gewone ‘ouderwetse’ CX turbo rijdt natuurlijk prima. Hetzelfde geldt voor de TRD Turbo 2. Nog steeds relatief zuinig in het licht van de prestaties en met een lekker karakteristiek geluid.
omdat een moderne diesel erg lekker rijdt! en misschien de mogelijkheid van diesel i.c.m. automaat om de hoek komt kijken! 170 pk diesel, met een vracht aan koppel en een moderne automaatbak, dat zie ik wel zitten in mijn breakje
greetzzzzzzzzzzzz
heeft er nog iemand een doosje met tijd in de aanbieding??


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
break23m schreef:Maar om aan te haken aan de de topic-vraag: Het CX-blok is afgeleid van het blok uit de DS. Dat op zichzelf weer is afgeleid van het blok uit de 11CV.
Het eerste klopt, het tweede niet. Het CX blok is afgeleid van het 1985 cc blok dat vanaf 1965 in de DS werd geintroduceerd. Voorheen lag in de DS/ID-reeks een doorontwikkeling van het 1911 cc lange slag blok dat inderdaad uit de Traction stamde, maar dat is dus echt een heel ander blok.