Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Een rede voor een 2de relais op de koelvinnen was ook als het relais
uitviel er maar een koelvin zou uit vallen,en de 2de kon blijven verder werken.
En het is een originele modificatie door citroen uitgevoerd destijds.
De belangrijkste reden voor dat tweede relais was spanningsval over de draden naar de ventilatoren bij de “zwaardere” ventilatoren. tegenwoordig vindt je inderdaad relais van 30 amp, vroeger was dat zeker niet zo. Overigens die eerste waren 70 watt, die tweede fans zijn 105 watt, dan kan je dus een stroom van 10 amp per stuk verwachten.
Maar Johan AKA Citroen23 heeft ook al dikkere draden verwerkt, dus dat komt wel goed met zijn 30 amp relais.
Over de originele zekering plaats: Als je een injectie hebt heb je niet alleen een lamp nodig maar ook temperatuur bestendige handschoenen ( ik had lange tijd lange goed isolerende handschoenen in de auto liggen, tot ik al mijn zekeringen naar voren verplaats heb, niet zo netjes als Johan ooverigens).
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik lees nu over bedradingen die brak zijn, gare zekeringen enz enz.
Waarom heb ik dan de afgelopen 7 jaar en 80.000 km nog nooit gezeik gehad? Geen zekering stuk, alleen een lichtschakelaartje.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Als je alles in goede staat hebt dan werkt het zelfs met een relais. Die zekeringen zitten “technisch gezien” goed, en bij een carburateur kun je er redelijk bij.
gewoon goed onderhoud dus, en veel, ook van de electrische installatie. Ik neem aan dat Waterman dat wel onder controle heeft.
Twintig jaar of meer niets aan doen, ( en dat komt nogal eens voor weet ik uit ervaring) dan komen de problemen met oxidatie van contacten.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
inderdaad. Alles origineel houden, eventuele aanpassingen/aanvullingen natuurlijk alleen met originele stekkers, zekeringen en kleurcodes doen en de contacten schoonhouden. Ik heb: 4 relais voor de koplampen en 4 relais voor de elektrische ramen, alles met originele stekkers en draadkleuren aangesloten op een manier dat het er ook zo weer uit kan. Verder een valeo dynamo uit een bx 14. De rest is gewoon in nieuwstaat, en tot op heden volledig storingsvrij gebleken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Waar ik over sprak,bij de mijne was toen ik haar net gekocht had.
Maar ik hou het toch bij 2 relais,parralel dan mag er al eens een
uitvallen. Ik heb onlangs een redelijk ritje gemaakt met mijn SM en de
temperatuur komt op het originele (onbetrouwbaar) metertje niet hoger
dan de helft. Mijn nieuwe sensors zitten er al op,maar ik moet enkel mijn
VDO metertjes nog verdoken plaatsen. Maar das voor de winter als ik
mijn kabelboom vervang,dan kan ik onmiddelijk die nieuwe draden mee
trekken.
Weet iemand zo uit z’n hoofd waar boxen inzitten met een diameter van 115 a 120 mm ?? Na alles aangesloten te hebben met m’n radio kwam ik erachter dat de luidspreker linksvoor naar z’n grootje is….. (bij de standard 130 mm moet ik boren in de folie/membraam zelf dus dat schiet niet op)
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Welke radio heb jij?
Wil uiteraard wel weer gebruik maken van het orginele kapje
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Dezelfde unit als die van mij.
dus heb je 4 Ohm’s speakers nodig.
Je moet eens kijken bij Pioneer die hebben
ergens 120 mm speakers (2 weg speakers).
Ik ga de mijne vervangen door gewone 130 mm
speakers vooraan,welke ik in de covers ga plaatsen,
respectievelijk onder het stuur en in aan de airco/heating unit.
Ik moet die originele speakers nog eens bestuderen om te zien
wat daar mogelijk is! Achteraan ben ik er al uit. Daar ga ik de
originele speaker bevestigingen gebruiken voor een pasring aan te bevestigen
waar op standaard speakers passen. Laat ons zeggen een soort verloopring.
Ik zal eens kijken !! Suc6 bij je “ombouw”.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
In de Paul-SM laat ik binnenkort alleen speakertjes achterin maken achter het originele rooster. Ik vind die speakers die er nu in zitten onder de dash geen porum en die gaan eruit. De speakers achter zullen worden aangestuurd door een Grundig Delphi radio zonder versterker. Voor deze kar geen tierelantijnen. Ik laat wel weten wat het zal zijn geworden in het draadje over die SM.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Voorin is ook orgineel….Dan doe je dus jezelf te kort om alleen achterin te monteren.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Volgens mij is het voorin alleen links voor origineel en slechts optioneel. Die puist onder het handschoenenkastje vind ik echt lelijk, ook al zit er een origineel roostertje op. En die andere vind ik er ook niet uitzien, hoewel origineel. Ik doe mezelf dus niet tekort. In de andere kar wil ik echt muziekgeluid en dus in de bak onder de armliggers. Eigenlijk heb je in een SM geen mooi geluid nodig. Je hebt de motor die klinkt als muziek in de oren. . De radio is wel nodig voor de filemeldingen. Daar heb je geen mooie muziek voor nodig.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
links voor is origineel hoor, en ik vermoed rechts ook, maar feit is het motorgeluid is in een sm al muziek genoeg…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!