1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Mijn eerste citroen bx
Thrashfennek
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11

Gepost: 12 april 2010 12:28 AM

Hallo ik ben Jesse bijlsma en word deze zomer 18 en hoop dan ook mijn rijbewijs te behalen ( hard aan het sparen) en zou graag een citroen BX kopen als eerste auto

Ik ben altijd al citrofiel geweest niet bij uitstek maar ik hield altijd van de zijwaartse aanpak van oudere citroens ( niet die meuk van 1995-2007)

Vooral de bx spreekt mij aan omdat ..... een cx te duur is Smile

Mijn oom had een bx een rode met ronde lampen een een vleugeltje ( dat ding van flodder) en een oudere met digitaal dashboard een digit als ik het goed heb :.

Nu vraag ik me af zijn BX’en goede auto’s ? vebruik , betrouwbaar etc

Mijn voorkeur gaat uit naar een model met digitaal dashboard ( of het dashboard wat normale in 1985) hadden ( Heb een zwak voor de 80’s)

Maar ik vind alle bx wel mooi als ik eerlijk moet zijn Smile

Bedankt Smile

Profiel  

Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2198

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 12 april 2010 12:40 AM
  [ # 1 ]

Welkom! Als je een beetje leuke BX koopt dan kan je daar erg veel plezier aan beleven, en het hoeft allemaal niet zoveel te kosten. Het type wat jij leuk vindt, wordt echter zeldzamer en dus duurder, dat is de BX type1. Type2 heeft dat dashboard wat al weer iets ‘normaler’ lijkt. Dit kan je aan exterieur herkennen door de witte grotere knipperlichten. Van dit type zijn er echt nog behoorlijk wat te vinden, dus als je eens pannen hebt kan je makkelijk aan reserve onderdelen komen. Je hebt ook nog type3, maar ik heb nooit het verschil kunnen ontdekken tussen 2-3.. Dus wie dat weet kan dat gelijk even hier vertellen Smile.

Profiel  

raoel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 492

- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Gepost: 12 april 2010 12:50 AM
  [ # 2 ]

type 2/3: ik geloof de donkere achterlichten, verder weet ik ‘t even ook niet Smile

2CV 1985

Profiel  

Thrashfennek
< 100 berichten
Rank

Gepost: 12 april 2010 12:52 AM
  [ # 3 ]

Ok Smile

Nou ik zie toch nog wat ouder modellen op MP waar moet ik opletten bij oudere BX en ( dat dashboard is een must voor me Smile )

Vering? omdat het met hydrolica gaat?

Profiel  

BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035

Gepost: 12 april 2010 12:53 AM
  [ # 4 ]

Mijn mening? De BX is een perfecte eerste auto Very Happy Zeker voor een student die zijn auto niet nodig heeft Wink . Als je achternaam niet ‘Rockerfeller’ is of je knutselt/prutst gewoon graag dan leer je van een BX zoveel bij Very Happy .

2 jaar geleden had ik aan een auto nog nooit iets zelf gedaan en paar maanden geleden heb ik (met hulp Wink ) gewoon een subframe gewisseld. Een BX is een super-leerschool die nog eens ZO comfortabel is… Echt een zalige eerste auto

Profiel  

Thrashfennek
< 100 berichten
Rank

Gepost: 12 april 2010 01:01 AM
  [ # 5 ]

Hee bedankt Smile Lekker snelle reacties hier en aardig lui als ik het zo zie Very Happy

Tja ik hou gewoon niet zo van die suffe golfjes en corsa’s waar de meeste van mijn leeftijdsgenoten voor warmdraaien lelijke taartscheppen er op ...

Nee doe mij maar een BX , Echt zo’n auto die redelijk alledaags is maar waar je toch langer naar kijkt dan andere auto’s .... ik weet niet het lage hoekige profiel heeft me altijd aangesproken die vele groeven het interieur de eindeloze variatie die elk exemplaar uniek maakt ! dat trekt mij gewoon aan ( Naast de uitspraak van mijn vader ‘koop een bx ofzo die zijn instaat kernoorlogen te doorstaan) ik hoop dat het waar is:)

Maar zoveel deert het niet ik sleutel al aan puchjes , fiesta’s , en manta’s sins mijn 12e dus dat komt wel goed Smile

groeten

Profiel  

raoel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 492

- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Gepost: 12 april 2010 01:04 AM
  [ # 6 ]

Aankooptips zijn helaas verloren gegaan (heeft iemand een kopie bewaard?)

Hydraulica zou ik zeker bekijken, mits goed onderhouden hoeft dit geen probleem te zijn, maarja, is niet gemaakt om 20 jaar te worden.. op een bepaald moment moet je toch dingen gaan vervangen, en de insteek is vaak “als het niet erg lekt zal ‘t wel ok zijn”.
Paar keer in hoogste stand en naar laagste stand (sommigen raden het af, maar als het systeem dat niet aankan is het dus al kwetsbaar en geeft het later problemen).

Verder: roest, het blijven oude auto’s. Ophangpunt van de uitlaat linksachter is bekend punt, zit vaak een gat in de kofferbak (til de bekleding maar eens op).

Standaard dingen bij een auto: remt ie goed, veert ie goed remt ie goed, is er lekkage? Trek de motorkap open, en kijk of je ergens olie ziet, of juist hele schone stukjes kunnen indicatie zijn voor een eigenaar die de lekkage even heeft opgeruimd.

Volgens mij kun je hier nog een lang lijstje van maken Smile

2CV 1985

Profiel  

Thrashfennek
< 100 berichten
Rank

Gepost: 12 april 2010 01:10 AM
  [ # 7 ]

Zit nu even plaatjes te kijken…

Zie ik een BX met louvres :O !!!!!!!

GE-WEL-DIG dat is naast Digitale dashboards , Klapkoplampen en judas priest het beste uit de 80’s!

Was dat een officieel citroen onderdeel ? en past dat op alle bx’en ( op de break na dan) ]

bedankt

Profiel  

Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9070

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 12 april 2010 09:59 AM
  [ # 8 ]
raoel schreef:

Aankooptips zijn helaas verloren gegaan (heeft iemand een kopie bewaard?)

Jazeker: http://citroenbx.hyves.nl/blog/27377358/Aankooptips_Citroen_BX/oMXH/

En een BX is zeker een leuke eerste auto!

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  

McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7072

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 12 april 2010 11:00 AM
  [ # 9 ]
Thrashfennek schreef:

Zit nu even plaatjes te kijken…

Zie ik een BX met louvres :O !!!!!!!

GE-WEL-DIG dat is naast Digitale dashboards , Klapkoplampen en judas priest het beste uit de 80’s!

Was dat een officieel citroen onderdeel ? en past dat op alle bx’en ( op de break na dan) ]

bedankt

Welke onderdeel?
Waar woon je eigenlijk? Wellicht kan een kenner met je meegaan als je bij 1 gaat kijken. Maar een Digit is wel wat lastiger te vinden. Of een digit eigenaar moet hem je aanbieden!

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  

woutersmits
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3837

- CX 2200
- CX 2200
Gepost: 12 april 2010 11:25 AM
  [ # 10 ]

whistle
Maar voorlopig gaat mijn broer er in rijden.

Profiel  

McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 12 april 2010 11:37 AM
  [ # 11 ]

Hij heeft zijn rijbewijs toch nog niet Wink

Profiel  

BunnY
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2035

Gepost: 12 april 2010 12:01 PM
  [ # 12 ]

Ik zou als eerste BX ook niet meteen aan een Sport, GT/Digit, 16kleppen ofzo beginnen.

Alles is zoveel moeilijker te bereiken. Starter is bij de mijne op een avond te vervangen, terwijl bij een 16klepper dat niet gezeverd is (daar zie je de starter zelfs niet zitten Rolling Eyes ).

Kortom, informeer je eerst eens. Vraag je af hoeveel budget/tijd en vooral ZIN je hebt om te werken aan je auto voor je begint met een zware uitvoering.

Hou ook rekening met belasting en verbruik.

Ik heb niet kunnen kiezen welke BX versie ik nam maar ik ben blij dat het ‘maar/al’ een 1600 was Smile

Profiel  

Pimperklaas
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 527

- BX SPORT
- XM 2.0i Turbo CT Automaat
Gepost: 12 april 2010 12:05 PM
  [ # 13 ]

staat nu een sport te koop Smile GE-WEL-DIGE autos Very Happy

Profiel  

McDean
> 7000 berichten

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 12 april 2010 01:04 PM
  [ # 14 ]

Och een GT en digit is best makkelijk sleutelen hoor! niks mis mee.
Verbruik valt ook wel mee als ze redelijk afgesteld zijn.

Profiel  

CitZX1.8iFurio
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 917

- BX GTI 16V MK1
Gepost: 12 april 2010 01:21 PM
  [ # 15 ]

Hoi,
Mijn eerste BX was een GT uit 86 en ik heb ervan genoten. Helaas was het ding veel verrotter dan ik dacht en heeft de volgende bezitter er aanzienlijk minder plezier van gehad Sad. Type 1 vind ik in ieder geval veel leuker dan type 2, maar je moet dus meer op de roest letten. Als je een echt leuk dashboard wil dan moet je geen GT, Digit, of Sport nemen (alhoewel het digit dashboard natuurlijk wel ubercool is), maar een ander type 1, met de kilometers op een soort van rol. Dat is echt uniek! Smile Gewoon een basis uitvoering is het allermakkelijkste: veel ruimte onder de kap, weinig electra, behoorlijk zuinig (die van mij rijdt 1 op 15) en er staat er zo nu en dan nog een te koop. Een type 1 voelt vooral gewoon wat ouderwetser aan (is ie ook). En als ik het goed begrijp lijkt je dat wel leuk.

—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook