2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Onderhoudsbeurt c4 1.6 hdi 110 pk.
noorman
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 03-03-2010

- (Grand) C4 Picasso Blue hdi 120 feel met eat6
- C4 (2004-heden) 1.6 blue hdi 120pk happy edition met discovery pac
Gepost: 12 april 2010 01:54 PM
  [ # 16 ]

tja wil het toch graag weten van de mensen hier wat een beurtje kost
lijkt me toch niet veel verschil te zitten tussen een berlingo 1.6 hdi of een c4 1.6 hdi of een c5 1.6 hdi
maar flushen toilet ze in nederland ook de motor voor ze olie vernieuwen en hebben jullie doorgaands lange wachttijden bij de garage?
anders moet ik toch ruim van te voren bestellen.  huh

Profiel  
 
ice96
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006

- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
Gepost: 12 april 2010 02:02 PM
  [ # 17 ]

Over “flushen” kan ik je niks zeggen; ik laat de dealer zijn gang gaan.
Lange wachttijden is natuurlijk een subjective begrip. Het moet niet alleen voor de dealer uitkomen maar natuurlijk voornamelijk voor mij Wink  Zo doende zit er meestal een week of zo tussen mijn telefoontje en daadwerkelijke afspraak. Hoe dan ook, je kun het vergeten om bij de dealer voor de deur te staan en per direkt terecht kunnen… zelfs bij Kwikfit werkt dat niet haha

Profiel  
 
noorman
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 03-03-2010

- (Grand) C4 Picasso Blue hdi 120 feel met eat6
- C4 (2004-heden) 1.6 blue hdi 120pk happy edition met discovery pac
Gepost: 12 april 2010 09:04 PM
  [ # 18 ]

ik kon het niet laten en heb even gebeld.
het kost bij citroen garage martin de haan in zwijndrecht 239 euro voor een 40000km beurt.
ik kreeg ook te horen dat in nederland niet standaard de motor geflusht word.
dat kan dus een hoop turboproblemen veroorzaken.
de man van de garage vertelde dat dit in sommige landen idd verplicht was en dat het ook absoluut beter is
daarbij komt dus dan nog 20 euro om te flushen.
hierbij vertelde hij ook nog iets over het flushen van de egr? en dat gebeuren daar een beetje schoonmaken dan moest ik op een dikke 100 eurootjes erbij rekenen.
maar goed al met al als ik voor de 40000km ga en ik neem enkel de motorflush mee kost het me in nederland 259 euro tegen 370 euro in zweden. dat is dus absoluut de moeite waard. joint

ik zal ook nog even wat duitsertjes ondervragen in goch kijken wat het daar kost.
banana

Profiel  
 
ice96
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006

- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
Gepost: 13 april 2010 08:13 PM
  [ # 19 ]

Wat is eigenlijk “het flushen van de egr” ???

Profiel  
 
noorman
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 03-03-2010

- (Grand) C4 Picasso Blue hdi 120 feel met eat6
- C4 (2004-heden) 1.6 blue hdi 120pk happy edition met discovery pac
Gepost: 13 april 2010 11:09 PM
  [ # 20 ]

het was even zoeken maar ik ben er denk ik uit
tenminste als ik wikipedia mag geloven:
Het principe van EGR is dat een gedeelte van de uitlaatgassen uit de motor teruggeleid wordt in de verbrandingskamer(s). Daar deze gemengd worden met de inkomende lucht, zal het zuurstofgehalte (en dus ook het lambda) van het verbrandingsmengsel dalen. Zo wordt er meer inert gas in de verbrandingskamer gelaten. Bij verbranding van de brandstof moet de ontstane warmte nu over meer massa worden verdeeld. Hierdoor daalt de verbrandingstemperatuur en daarmee de NOx uitstoot, omdat NOx vooral ontstaat bij hoge verbrandingstemperaturen. Met deze toepassing wordt het stikstofoxidegehalte in de uitlaatgassen tot 30% verminderd. De resterende NOx in de uitlaatgassen kan gedeeltelijk gereduceerd worden in een driewegkatalysator of met een NOx reductie katalysator: NOx trap of urea SCR.

Bij benzinemotoren, gebruikt in de automotive-sector wordt de uitlaatgasrecirculatie geregeld door de EGR-klep. Deze klep bevindt zich tussen het uitlaatspruitstuk en het inlaatspruitstuk. De klep wordt bediend door drukverschillen in het inlaatspruitstuk. De mechanische bediening is zodanig afgeregeld dat de klep enkel geopend wordt bij deellast. EGR is een belangrijk onderdeel bij de emissieregeling van voertuigen. Een groot nadeel is het vermogensverlies en een versnelde inwendige vervuiling van de motor.

Bij dieselmotoren is een bijwerking van het EGR systeem dat er meer roet uitgestoten wordt. Minder NOx leidt tot meer roet, en omgekeerd. Voor elke motor moet een optimum gevonden worden door deze af te stellen. Bij gebruik van een roetfilter zijn de grotere emissies van roet door het gebruik van EGR niet meer zo belangrijk, aangezien het roet toch wordt afgevangen. Zo krijgt men lage NOx emissies, en hoeft er geen geld in NOx behandeling geïnvesteerd te worden. Het inlaatsysteem kan op den duur zwaar vervuild raken met roetaanslag.
Bij hogedruk- EGR worden de uitlaatgassen van voor de turbo teruggevoerd naar na de compressor. Het voordeel is dat de hoeveelheid EGR relatief snel aangepast kan worden aan de hoogdynamische motortoestand. Dit principe is standaard voor dieselmotoren van de Euro III generatie en later.
Als alternatief is ook het lagedruk- EGR bekend bij dieselmotoren, dat na uitlaatgas-behandelingssystem aftakt en weer teruggevoerd wordt voor de compressor. Dit systeem is nog niet veel in gebruik.
dus lijkt mij uit dit verhaal dat idd een flushing van de egr erg belangrijk is aangezien dus volgens zeggen het inlaatsysteem erg vervuild kan raken

hebben we weer wat erbij geleerd beste ice96 dance

nu is voor mij weer de volgende vraag: om de hoeveel kilometer is dit echt noodzakelijk om te doen?

Profiel  
 
ice96
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006

- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
Gepost: 14 april 2010 02:00 PM
  [ # 21 ]

Wouw, jij doet even in de materie duiken, zeg…  big surprise

Ik wist tot voor kort dus nog niet eens van het bestaan ervan, thanks!  very good

Maar de vraag blijft:

noorman schreef:

om de hoeveel kilometer is dit echt noodzakelijk om te doen?

En eigenlijk over de motorflush ook: om de hoeveel kilometer is dit echt noodzakelijk?

Profiel  
 
noorman
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 03-03-2010

- (Grand) C4 Picasso Blue hdi 120 feel met eat6
- C4 (2004-heden) 1.6 blue hdi 120pk happy edition met discovery pac
Gepost: 15 april 2010 07:41 AM
  [ # 22 ]

hmm ik heb met duitsland gebeld in goch auto weber
daar kost een 40000km service maar 213 euro dus geld gespaart
zij doen daar niet een motorflush want volgens hun is het totaal niet noodzakelijk
maar volgens hem is zoiets landsbestemd.
toch lijkt het me geen kwaad om zoiets om de bijvb 40000km te doen als het bijvb in nederland maar 20 euro extra kost.
ik zal hier in zweden eens vragen of ze ook die egr flushen dat is op zich niet verkeerd dan om dat bij de 60000km te doen.
als iemand hier iets meer over weet!

gr noorman

Profiel  
 
ice96
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006

- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
Gepost: 15 april 2010 01:54 PM
  [ # 23 ]

Misschien is het een idee om deze vragen in subforum “Vragen & antwoorden - Mechanisch” te stellen? (of evt een andere) Wellicht kijken daar meer mensen die hierover info hebben…

Profiel  
 
fritske
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 25-03-2010

Gepost: 15 april 2010 08:38 PM
  [ # 24 ]

Hallo, ik heb van de week de auto een 120000 km beurt laten geven ,wel in duitsland want het was in nl 350 euro 70 euro duurder 270 euro ,wel heb ik nog extra remblokken voor en achter en nog eens luchtgekoelde remschijven voor erop laten zetten .en nog enkele dingetjes laten repareren,totaal was ik 720 euro kwijt.denk een redelijk bedrag.
Maar ik snap nog steeds niet wat fluchen inhoud en wat voor rendemend(want daar gaat het eigenlijk om ) opleverd?

Profiel  
 
noorman
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 03-03-2010

- (Grand) C4 Picasso Blue hdi 120 feel met eat6
- C4 (2004-heden) 1.6 blue hdi 120pk happy edition met discovery pac
Gepost: 15 april 2010 09:01 PM
  [ # 25 ]

dat is zeer goedkoop kan ik je denk ik wel zeggen
flushen is het schoonspoelen van de motor tegen het aankoeken van de olie of zo iets
nou blijkt het dat ze in duitsland er ook nog nooit van gehoord hebben, maar dat het van land tot land verschillend is.
ik werd vandaag ook gebeld door een malloot van de zweedse citroenservice die me vertelde om onmiddelijk mijn autobeurten weer op 15000km te zetten anders verlies ik mijn garantie
hij beweert dat het de nieuwe regels zijn voor 2010.
wel raar dat ik dan geen nieuw service boekje gekregen heb vind ik
dus nu moet ik alsnog over 9000km naar de service en ik hoop dat ik dat haal tot juni
ik vind het niet helemaal onzin dat flushen maar vind het wel onzin elke keer.
ik ben toch boos mijn auto is uit 2008 maar hij is pas in maand 7 2009 gekocht toen waren de oude regels er nog maar omdat ik de auto in februarie 2010 gekocht heb en notabene 2 de hands gelden voor mij dus de nieuwe regels voor 2010 dus alle auto`s die na 2010 gekocht zijn, en volgens hem in heel europa, hebben zich aan de nieuwe richtlijnen te houden.
maar die zweedse knäckerbröd eters kunnen de pot op ik ga voortaan naar duitsland very angry

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 15 april 2010 09:32 PM
  [ # 26 ]

ik heb met enkele mensen hierover gesproken en die zeiden allemaal dat flushen niet meer van deze tijd is..
en bij oudere motoren het zelfs meer kwaad kan dan dat het voordeel doet…

dus eigenlijk is het niet nodig…

maar goed ik ben een leek en zal het eens vragen in de garage als ik daar weer ooit weer eens kom..
Laughing

Profiel  
 
noorman
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 03-03-2010

- (Grand) C4 Picasso Blue hdi 120 feel met eat6
- C4 (2004-heden) 1.6 blue hdi 120pk happy edition met discovery pac
Gepost: 16 april 2010 08:21 AM
  [ # 27 ]

hmm het rare is dat ik dus in duitsland hetzelfde antwoord kreeg
dat het niet goed is voor de motor
als ik ook kijk wat ik voor de olie betaal kan het ook geen slechte kwaliteit zijn
maar ik ben nog niet klaar met ze hier in zweden want ik ben het ook niet eens met de service die ik moet volgen.

Profiel  
 
fritske
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 25-03-2010

Gepost: 16 april 2010 09:40 AM
  [ # 28 ]

O.Nu begrijp ik het flushen ,dan kun je net zo goed en keer er tussendoor er nieuwe olie op gooien!is mijn mening dan! Ik heb een auto van aug.2005 dus geen fabrieks garantie en tevens heb ik er voor gekozen om geheel geen garantie te nemen.was extra 700 euro voor 6 maand ,ik heb de gok genomen en tot heden ben ik voor de extra dingen 200 euro kwijt.Ik heb met garantie zelfs met nieuwe wagens slechte ervaringen.en een afleverinsbeurt wil ik al helemaal niet ,laat het zelf wel doen.Ik denk dat ik zowiezo met een 10000 km de olie eens extra laat vervangen,de auto had namelijk i.p.v. 15000 km 22000 km gereden zonder een beurt.maar de garage houder zij ect een perfecte auto en ik had de wagen daar niet weg ,want het was in duitsland zo ik al gezegt heb.wat is jullie mening lijkt het jullie ook niet betyer om de wagen om de 10000 km de olie te vervangen?

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 16 april 2010 09:52 AM
  [ # 29 ]

Ik zou niet weten wat nou het directe voordeel zou moeten zijn om elke 10.000 km. de olie te verversen ipv 15 of 20.
Waarom dan niet elke 5000, of eens in de maand? Onzin en overdreven naar mijn mening.

Profiel  
 
noorman
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 03-03-2010

- (Grand) C4 Picasso Blue hdi 120 feel met eat6
- C4 (2004-heden) 1.6 blue hdi 120pk happy edition met discovery pac
Gepost: 16 april 2010 09:58 AM
  [ # 30 ]

ik heb er even wat meer over gelezen en er is vast ook wel wat over geschreven
flushen is dus best wel oke omdat bij het olieverwisselen krijg je niet altijd alle oude resten olie eruit
die blijven blijkbaar op sommigen plekken liggen
die olie word hoe ouder het word dikker en slijmeriger en harder op het laatst
aangezien die koek dus groeit word het effekt van de motor steeds minder en kan dus van loop van tijd problemen geven met bijvb de turbo en andere dingen zelfs motor in de soep (lekker met een beetje maggi)
maar waarom ze dit in zweden dus elke service doen is voor mij de vraag.
het is misschien omdat de totale motorolieinhoud maar 3,75 liter is meer waarschijnlijk dat de olie sneller aankoekt bij varme temperaturen, vooral bij de turbo
misschien zitten er gewoon te veel hoekjes en plaatsjes waar deze sludge kan terechtkomen ik weet het niet.
maar zou bijvoorbeeld zoiets doen elke 40 of 60000km
ik zou niet weten wat voor effekt het heeft en of het kwaad kan
stel dat die flush al die zooi wegkrijg heb je ook weer misschien dat er wat van die flush blijft zitten wat missschien weer op zijn beurt de kwaliteit van de motorolie naar beneden haalt.
elk voordeel heeft zijn nadeel (johan cruijf) denk ik
dit zijn pure speculaties van mijn kant en dit is niet gebaseerd op wetenschappelijk beruste feiten. (om mezelf maar even in te dekken)

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook