Mazda heeft ook een drieschijfswankel gebouwd, daarnaast ook nog een vierschijfs..
Ex: CX 22 TRS, CX 25 GTi Turbo 2
Huidig: C5 X Hypnos













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
RX-7 of RX-8 blok in een CX, wat zou dat doen?
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Volgens mij is er hier al zo vaak gesproken over een V6 in een CX…
Het komt er eigenlijk op neer dat dat allemaal niet goed past. Alleen de VR6 van VW zou misschien passen, alleen tja dan zit je met een VW blok in je CX
En waarom zou je een V6 willen als je een 2.5 Turbo heb? Een 2.5 Turbo heeft zijn vermogen in een veel bruikbaarder toerengebied dan een V6.
Ik denk dat een CX motor ookal zijn ze zo’n 25 jaar oud nog prima aan de eisen voldoen, het verbruik mag dan wat hoger zijn dan dat van tegenwoordig, maar dat mag je ook verwachten.
Zo is ‘t, aan een Citroën kan alles rondom de motor kapot, maar de blokjes zelf, die blijven over het algemeen wel draaien. Wat meer souplesse zou leuk zijn. Maar wat is het nut. Nog meer massa op de voorwielen, nog minder bochtvastheid. Of een SM-blok, net als bij die auto dicht tegen het schutbord aan. De heren techneuten van hier weten ongetwijfeld waarom het niet kan. Ook zonde van het SM-blok. Wat mij betreft is het denk ik beter het zo laten.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Oeps, dubbele post.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Robin Visser schreef:Wat meer souplesse zou leuk zijn.
Wel eens een GTi T2 vergeleken met een XM V6.24 of C5 V6.24 handbak?
Dan heeft een CX veel meer soupleses dan de andere 2, daar is het gewoon trappen totdat je eindelijk eens bij de 4000 rpm komt zodat er eens is wat vermogen vrij komt. Bij een CX schakel je dan al door omdat je dan je voorganger al voorbij ben
Ik heb meerdere keren gehoord dat een V6 van een renault25 in de Cx zou moeten passen zonder al te veel aan te passen…..Maar deze v6’n worden ook steeds schaarser.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Leg mij ff uit waarom een v6 van een xm dan niet past? dat is het zelfde blok namelijk. Ook weer een broodje aap verhaal dus.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Arjan Verkade schreef:Wel eens een GTi T2 vergeleken met een XM V6.24 of C5 V6.24 handbak?
De laatsten heb ik nooit gereden, de turbo 2 wel. Waar het mij om gaat, is juist een lekkere soepele automaat met een lekker zooitje koppel in de motor. Dat heb ik in mijn Volvo. Als de CX motorisch toch hetzelfde comfort zou mogen hebben…. Wat je eigenlijk al met al zou willen, is een hedendaagse auto met het uiterlijk van een CX. Maar dan ben je ook het karakter kwijt. Ik laat het zo.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Tja, als het echt een automaat moet zijn dan heb je bij de CX niet echt genoeg keuze.
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Rogier 1975 schreef:RX-7 of RX-8 blok in een CX, wat zou dat doen?
7500 rpm…
Robin Visser schreef:Wat meer souplesse zou leuk zijn.
Kweetniet hoor, maar m’n turboloze 2500 pakt zonder problemen op, de hoek om in 3e versnelling. Of 40 km/h rijden in 4e versnelling en dan gas geven. Goed, op dat moment is er nog niet zo veel koppel, maar vanaf 2000 toeren begint hij er toch lekker aan te trekken. Terugschakelen? Bijna nooit… Souplesse zat…


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Als je het hebt over ideaal voor dagelijks gebruik dan is een 1.6HDiF met een zesbak en 110pk natuurlijk de intelligente keuze (in een belastingvrije koets uiteraard. Wel een klus omdat volgens mij alle 1.6HDIFs achterover hangen en het in de CX voorover moet. Maar goed, dat is uiteraard wel op te lossen, al denk ik dat de boel er wel een paar keer uit en in moet voordat je alle kleine strubbellingen hebt uitgewerkt. Een 2.2 HdiF (173pk) stuit op dezelfde problemen, maar is natuurlijk wel een nog leukere keuze. Als je echt een zescylinder wilt heb ik weleens aan een R32 motor gedacht. Dat is ook zo’n ultrakorte staggered V6, dat zal nog wel gaan in een CX, al kom je denk ik dezelfde hoek problemen tegen als met de Hdi oplossingen. Als je een CX koets gebruikt kan je natuurlijk allerlei milieuzooi weglaten, en de slanke lijnen en het relatief lage gewicht van een CX met een 1.6HDiF zullen vast een indrukwekkend verbruiksresultaat geven.
Een andere optie is common rail gaan schroeven op de bestaande motor. Er was hier eens een topic van iemand die een HDI rail op z’n 2.5 liter CX M25/648 motor had geschroefd voor een of de andere tractorpull. Klonk erg interessant. Ik zou zeer benieuwd zijn wat voor een resultaat dat geeft op de goeie oude M25 motor.
Die 20b oplossing zit ik al een tijd over na te denken. Ik denk dat ik dat in mijn cx, of het nou de SV wordt of later de NY, wel gaat gebeuren. Ergens in duitsland zijn er ook een paar mooie gekken die een kastje hebben gebrouwen waarmee ze de CANBUS op een DSG bak kunnen aansturen. Die stoppen dan zo’n DSG bak in een Golf I. Ik dacht aan een DSG en een 20b in de CX. Ik schat dat dat projekt alleen ergens rond de 20,000 euro gaat kosten om het goed te doen, dus ik spaar nog effe door. Ik heb me ook nog niet echt verdiept in hoe goed zo’n DSG om kan gaan met een pk of 600-800, maar dat zal allemaal wal gaan, de VAG groep levert immers ook wel wat serieuze motoren.
Er zijn overigens denk ik heel wat motoren die je met veel moeite wel in een CX kan krijgen. Maar, eerst moet je je afvragen wat je er precies mee wilt bereiken, en of dat niet beter kan door het aanpassen van de huidige motor op een of de andere manier. Prgrameerbaar motormanagement zou bijvoorbeeld al een boel schelen…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat ik van DSG wél weet is dat er complete dealerbedrijven draaien op de omzet die die dingen genereren in de werkplaats en het magazijn.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ja, maar wat moet je anders? Gewoon handbak houden? Dan wel iets anders denk ik, want dat trekkerding wat in de CX standaard is… CVT/IVT zou het mooiste zijn en dan de varianten die niet met een duwketting werken… maar het bestaat alleen in prototype vorm…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Een paar daagjes afwezig en het aantal reacties vliegt me om de oren. Leuk om te lezen hoe de technisch onderlegden heel wat mogelijkheden en onmogelijkheden zien.
De reden waarom het leuk zou zijn om een recente motor te kunnen plaatsen is niet perse het gebruiksgemak (soepelheid, koppel, etc..) maar dat je misschien wel ‘meekan’ met de tijd qua verbruik en uitstoot. Tuurlijk is de ‘originaliteit’ van de wagen weg, maar zoals het met vele zaken is, is uiterlijk heel belangrijk. Regelmatig een cx zien voorbijsuisen is nog steeds een lust voor het oog, dan maakt het mij niet uit of er een HDI-motor inzit of een Douvrin. Ik lees dat er mogelijkheden zijn, maar het zal wachten zijn tot de eerste het doet. Ik kan het niet geloven dat dit nog niet geprobeerd is. Ik heb een viertal jaren geleden een DS-cabrio met nieuwe Maserati-motor (geen SM-motor) gezien (veemarkt hallen Utrecht)
Hobby kost geld en neen je verdient er niks aan…echt niet!