na het tochtje naar Frankrijk om de nieuwe dame van Mul;der op te halen, ben ik ook met leuke spullen thuisgekomen.
Gisteren even langs de garage en vandaag een middagje klussen leverden het volgende op:
en
samen op één foto:
(Eigenlijk ben ik best wel trost op mezelf en mijn 2 linker handen, dat die lampen erin zitten - en het nog doen ook!)
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
Die gele koplampen vind ik minstens zo mooi.





















Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Tinfoil schreef:na het tochtje naar Frankrijk om de nieuwe dame van Mul;der op te halen, ben ik ook met leuke spullen thuisgekomen.
Gisteren even langs de garage en vandaag een middagje klussen leverden het volgende op:
(Eigenlijk ben ik best wel trots op mezelf en mijn 2 linker handen, dat die lampen erin zitten - en het nog doen ook!)
Zit op je CX al een voorziening (schakelaar) voor mistlampen?
@ TRSArno: yep.
mijn dame heeft de eerste 6 maanden van haar leven als demo gediend voor Garage Bol in Utrecht. Zij hebben er (niet-originele) mistlampen opgezet, die echter wel met de originele schakelaar bediend worden.
Overigens wel apart: de mistlampen werken alleen in combinatie met dimlicht; niet met alleen stadslicht.
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mooi hoor, die velgen staan er ook goed onder
Dat is idd wel een rare manier van mistlichten aansluiten, maar ja, in de praktijk gebruik je ze toch alleen icm dimlicht.
Arjan Verkade schreef:Mooi hoor, die velgen staan er ook goed onder
Dat is idd wel een rare manier van mistlichten aansluiten, maar ja, in de praktijk gebruik je ze toch alleen icm dimlicht.
Volgens mij is/was het de normale manier van schakelen. Als je groot licht kunt voeren is het niet mistig (genoeg) en als je met alleen stadslicht rijdt heb je blijkbaar geen behoefte aan meer licht. Een beetje bemoeizuchtig, dat wel.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Bij een standaard CX werkten de mistlampen ook icm de stadsverlichting. Eigenlijk heb ik nog geen auto gereden waar dat niet het geval was.

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Ziet er goed uit. Staat een stuk beter dan die doppen, deze velgjes. En nie duur nie. Mistlampen zien er ook een stuk beter uit zo. Mooi mooi.
En dan te bedenken dat ik 13 maart met een auto thuiskwam en er nog steeds niet in rondrijd. Als ze in Veendam nou eens zouden voortmaken met die papieren…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Arjan Verkade schreef:
Dat is idd wel een rare manier van mistlichten aansluiten, maar ja, in de praktijk gebruik je ze toch alleen icm dimlicht.
Volgens mij is de bedoeling dat je mistlicht icm met stadslicht aan hebt, de mistlampen zitten namelijk laag bij de grond en schijnen onder de mist door terwijl je van het dimlicht alleen maar last hebt omdat het licht reflecteerd in de mistdeeltjes.
Verder ziet het er natuurlijk goed uit, want ja een franse auto hoort naar mijn mening ook geel licht te hebben.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Ik heb nog eens even in het schema voor een Serie 1 CX25 gekeken en het lijkt erop dat het mistachterlicht alleen bij dimlicht werkt (mijn verwarring) tenzij de mist voorlichten aanstaan; dan bij stads- en dimlicht. De mist voorlichten zouden onafhankelijk moeten schakelen zolang er een (stads)licht aan staat. Ik heb het niet uit kunnen proberen.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Mark Gielen schreef:Arjan Verkade schreef:
Dat is idd wel een rare manier van mistlichten aansluiten, maar ja, in de praktijk gebruik je ze toch alleen icm dimlicht.
Volgens mij is de bedoeling dat je mistlicht icm met stadslicht aan hebt, de mistlampen zitten namelijk laag bij de grond en schijnen onder de mist door terwijl je van het dimlicht alleen maar last hebt omdat het licht reflecteerd in de mistdeeltjes.
Verder ziet het er natuurlijk goed uit, want ja een franse auto hoort naar mijn mening ook geel licht te hebben.
Mark
Tot voor kort mocht dit alleen niet, als ik me niet vergis, en was je verplicht dimlicht te voeren i.c.m. mistlichten voor.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Het geheel ziet er prachtig uit mijn complimenten.
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS
sinds enige tijd houdt de dame met horten en stoten flink in, nadat ik de choke heb teruggeduwd.
Vond zij dat aan het begin van de winter nog prima na zo’n 500 meter, nu is het duidelijk anders.
Wanneer ik na het terugdrukken van de choke gas geef, houdt ze (flink) in -echt tot op het punt dat je denkt dat ze afslaat- om vervolgens net weer op te pakken. In veel gevallen gaat het gepaard met meer of minder heftige “backfires”; knallen uit de uitlaat.
Moet ik mijn carburateur schoonmaken, of is er iets ernstigers aan de hand?
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ik gok op valse lucht.














































Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gokken daar hebben we niet veel aan….
De klacht zoals omschreven door de TS duidt op één of meerdere verstopte sproeiers, een min of meer bekende klacht van deze motoren met dit type carburateur. Vroeg of laat krijg je er mee te maken als je een Cx met douvrin motor rijd. Gewoon de carburateur even heel grondig laten schoonmaken zal het probleem in 99% van alle gevallen oplossen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Is ook mijn ervaring, heb (met de oude 2 liter) min of meer hetzelfde euvel gehad. Goed schoon (laten) maken deed wonderen.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)