Even een praktisch vraagje.
Over een maandje gaan we met de diesel naar de Cote d’Azur. Nou heb ik zojuist wat pagina’s gelezen over het rijden met een automaat in bergachtig landschap. Berg-op in z’n 2 = berg-af in z’n 2. Zo zou je voorkomen dat de olie in de automaatbak te heet wordt door overbelasting. Toeren houden dus.
Zijn er volgens jullie meer zaken om rekening mee te houden bij het rijden met een automaat op steile wegen?
Citroënloos
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Berg af in z’n 2 slaat niet zo zeer op het voorkomen dat de olie te heet wordt, maar dat is de manier om op de motor te remmen bergaf. Laat je de AUT lekker in zijn D staan bij het bergaf rijden, dan moet je steeds remmen, met oververhitte remmen tot gevolg. Door de selecteur in zijn drie te zetten begrens je de maximale versnelling met een hoger motortoerental tot gevolg. Als je dan nog steeds veel moet bijremmen, schakel je terug naar de 2 etc.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Je moet zorgen dat je niet te veel met slippende koppelomvormer blijft rijden. Dat is het moment dat de olie opwarmt.
En hoe zorg je ervoor dat je de koppelomvormer ontziet? Zorgen dat je vast in eenzelfde versnelling blijft?
Citroënloos
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Door niet in z’n D te rijden maar in de 3 of 2. Zolang je maar toeren blijft maken.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
In de eerste en tweede versnelling zit er altijd een koppelomvormer tussen. Pas bij drie en vier heb je een lock. Maar om een steile berg in die versnellingen af te gaan rijden.. Dus idd gewoon terugschaken naar de juiste versnelling. Kijk ook of de tweede stand van je ventilatoren werkt, die heb je hard nodig!
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Oké, dank jullie! Dat van die tweede koelvin is inderdaad wel handig om nog ‘s te checken. Bij welke temperatuur slaat ‘ie aan?
Zojuist trouwens besloten dat de heenreis via Duitsland - Zwitserland - Italië gaat. De heenweg nog 3 nachten Parijs. Wordt al met al een reis van zo’n 3000 kilometer, tochtjes ter plaatse niet meegerekend .
Citroënloos
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Hielke,
Ik zou me geen zorgen maken, ik heb met XM 2.1 td van mijn broer een bootje op gehaald in Frankrijk (bij Bordeaux) geen enkel probleem gehad en ook zijn XM heeft een automaat.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Zo, leuke combinatie!
Maar zorgen maken doe ik me ook niet hoor (dan was ik niet aan zo’n trip begonnen), maar ben wel benieuwd naar tips&tricks; met het rijden.
Maar ik geloof dat alles nu wel duidelijk is: toeren houden en tijdig schakelen dus.
Citroënloos
Inmiddels bijna een week aan de Cote d’Azur. De vakantie is heerlijk, evenals het vele rijden met de XM . Het verbruik vslt me ook erg mee; door het vele rijden in de 2/3 in de bergen zou je verwachten dat het verbruik ook toenoemt. Na Zwitserland (Stans, onder Luzern) eergisteren weer getankt. Verbruik van 1:14,5.
Een paar fotootjes:
Citroënloos
Wij hebben hier ook mooi weer hoor!
Weet je, ik hoop dat je verbruik verdubbeld
Zag ik nou een ingegroeide teennagel?
XM TCT Ambiance`94
En om jullie een beetje gerust te stellen; morgen verlaten we deze akelige omgeving om vervolgens een paar dagen Parijs te doen
Hopen dat het met de drukte op de peage een beetje meevalt in het pinksterweekend…
Citroënloos