Hallo iedereen,
Ik rijd sinds iets meer dan een jaar in een Xsara 1.9 D uit 1999. Een wagen om rustig mee te rijden en geen vreemde toeren uit te halen. Ik ben er uitermate zuinig op, met als bewijs dat zij probleemloos door de autokeuring is geraakt, enkele weken geleden. Nu heeft ze de laatste maanden last van een verschrikkelijk piepend geluid wanneer ik bochten neem of op een rotonde rijd. Dit heb ik aan mijn garagist gemeld: hij spreekt van een ‘arm’ waaraan het wiel hangt. Hij heeft het enkele dagen geleden ingespoten met een product (met als doel het gepiep eruit te krijgen) maar mijn wagen piept nog steeds verschrikkelijk. Wanneer er passagiers op de achterbank zitten, piept ze ook op rechte baan. Mijn garagist sprak eerst over de lagers te vervangen (of iets in die aard) maar zei erbij dat dat verschrikkelijk veel werk is. Ik kreeg dus het gevoel dat hij er eigenlijk geen zin in had. Is er iemand die dit herkent en me hierover duidelijkheid kan geven? Kan het ook de meesturende achteras zijn? Ik ken zelfs niets op technisch gebied van wagens. Het spijtige vind ik dat het zo’n fijne wagen is, maar dat piepend geluid de indruk geeft dat je met een wrak rondrijdt…
Ik dank jullie!
Michel, 24 jaar
Heb recent het zelfde probleem gehad. Piep geluid komt doordat, waarschijnlijk de rechter achter band iets aanloopt tegen de binnenkant van de wielkast. Makkelijkste oplossing is een 2e hands as (laten) plaatsen.
Reken afhankelijk van de type op 200-450 euro.
Heb het zelf laten plaatsen, maar is goed zelf te doen met juiste ruimte en gereedschap.
Succes!!
Ik dank je heel erg voor je reactie! En ja, dat is inderdaad het probleem, want er is lichte schade te zien aan de binnenkant van mijn rechter achterband. Mijn garagist beweert dus dat het feitelijk geen kwaad kan, en het niet de moeite vindt om het (op dit moment) te vervangen, maar het geluid is werkelijk verschrikkelijk.
Groetjes!
Ik had hetzelfde probleem en na heen en weer gebel met de dealer zijn we erachter gekomen dat ik gewoon verkeerde velgen eronder heb zitten! De maat 195x55x15 was wel goed maar de velg was verkeerd, nou ja, ik moest dus letten bij aanschaf op 6j15H24-18
Nu heb ik andere banden en velgen en zit er weer ruimte tussen auto en band, ook als ik de bocht omga.
Bij zoekmachines kom ik ook steeds op de verkeerde velgsoort bij mijn Xsara, het schijnt een aparte maat te zijn!
Niks mis met draagarmlagers dus !
Succes!
ET is idd erg belangrijk. Ik heb zelf 17 inch (205-40-17) Met ET 15 is dit ook geen probleem. Er rijden er zelfs wat rond met 18 inch.
Citroen DS4 thp200 Sport Chic
vorige bolides:
Peugeot 206 SW 2.0 GTi Citroën Saxo 1.6 16V VTS | Citroën xsara Coupe VTR | Seat Leon Cupra 4 2.8 V6 24v
Citroën xsara Coupe VTS HDi | Citroën ZX 16V | peugeot 205 XS 1.4i
Dank voor jullie reacties! Mocht dit inderdaad het probleem zijn, zou het simpel opgelost kunnen worden. Maar ik vind het vreemd dat het probleem er opeens was, en jullie spreken over velgen terwijl ik gewoon de standaard plastic wieldeksels op mijn bandan heb…
Groetjes,
Michel
Laat van je auto eens een uitlijnrapport opmaken. Zo weet je direct waar het aan ligt…
Het probleem is echt een versleten lager in de (gele) as waar de draagarm aan vast zit. Als je goed kijkt dan zal je zien dat wielen schuin naar buiten staan. Als je de wielen, los van de grond, in verticale richting beweegt dan bemerk je ook dat er speling in zit.
Ik heb de standaard banden en wielen en had totaal geen last ervan. Het probleem ontstond na verloop van tijd door slijtage. Heb ook willen laten uitlijnen, maar kreeg van de monteur te horen dat dat niet het probleem was en dat dit een vaker voorkomend probleem is bij Xsara’s. Heb een andere (sloop) as laten monteren en de wielen staan nu mooi recht en de band(bij mij was het de rechter) loop niet meer aan. Heb hier ook het e.e.a. over gelezen in “problem car” fora.
Je hebt dus de keus om de lager(s) te vervangen of, zoals ik eerder al schreef, de complete as. Wat het makkelijkst is.
Ik snap dat de as niet uitgelijnd kan worden, maar zo kan je wel zien of de as versleten is…
De kogel is nu door de kerk: ik heb beslist om het professioneel te laten oplossen en zal een tweedehands brug laten plaatsen door een erkende Citroëngarage, zodat het degelijk gedaan wordt en ik hopelijk weer voor een hele tijd lekker comfortabel kan verder cruisen met mijn Xsara. De oorzaak van de slijtage is waarschijnlijk te wijten aan het overdreven gebruik van de trekhaak, dus te zware ladingen die mijn auto bij de vorige eigenaar heeft moeten trekken. De as en het plaatsen kosten me €450. Niet zo zot, als je hoort dat zo een nieuwe brug al snel meer dan €2000 kost…