Hallo allemaal,
Dit is mijn eerste post hier op het citroën-forum. Ik heb mij geregistreerd om wat meer informatie te krijgen van de echte fans. Ik ben 19 jaar oud en heb vorig jaar mijn rijbewijs gehaald.
Nu komt voor mij de stap om een auto te kopen, ik wil hier echter wel even mee wachten totdat ik bericht heb van defensie (Heb alle keuringen al gehad alleen er zijn veel aanmeldingen dus duurt het veel langer dan ik had gehoopt). Dit weerhoud mij er niet van even flink te orienteren.
Ik heb in het grote citroën BX topic op het forum van autoweek gepost, maar het leek mij beter hier te komen. Ik zou graag wat meer willen weten over de uitvoeringen van de BX en waar alle afkortingen voor staan. De uitvoeringen heb ik wel overgenomen van de autoweek Carbase dit zijn er buiten de breaks 52.
De D in de afkortingen zal hoogstwaarschijnlijk voor Diesel staan. Maar TZI, TGI en dergelijke afkortingen zeggen mij niks.
Jullie hebben vast wel ergens een linkje waar alle uitvoeringen worden uitgelegd?
Ik vind het namelijk nogal wat dat jullie zo aan de hand van een foto de uitvoering kunnen zien…
Alvast bedankt!
Pieter
Pff ik weet het niet echt goed maar ik trap wel af
Je hebt type 1 ( met kleine knipperlichtjes voor )
Digit=digitaal dashboard
Type 2 en 3 ( met grote knipperlichten)
CHIC= luxer , altijd grijs
Deauville ,
Gti
ik weet er niet meer maar sommige hier hebben hele showrooms vol en kennen ze allemaal!
cheers
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
1400 (kale uitvoering)
1400i / 1400 RE (luxere uitvoering dus met achterruitenwisser! )
1600 TRS luxe met carb
1600 TGI is kaal
1600 TZI is met elektrische dingen
1900 TGI/TZI zelfde
1900 TRS luxe met carb
1600 TRI is 1600 met multipoint
1900 GTI is een 1900 met mulitpoint
1900 TD is kale diesel
1900 TZD is luxere diesel
1900 TZD turbo is een luxere turbo diesel
Dat is het in een notendop
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Welke modellen hadden een schuif/klapdak? en waren deze electrish?
Totaal aantal Berichten: 432
Geregistreerd: 11-12-2008
- BX 16 TZI Custom
- Berlingo 1.6i 16V Multispace
- BX 19 TRI
Hej,
Nou je zit in elk geval op het juiste pad wat betreft smaak!
Mijn eerste auto gaat ook een BX worden.
Nu ben ik ook niet fantastisch met alle types.
Het begint allemaal bij de simpele 14’s
1.4 liter BXen
Ik geloof dat de standaard type 1 de Cannes heette
en de type 2 standaar 1.4 de Deauville
Dan had je idd de Chic. geleverd met ik meen meerdere motoren.
De zeer zeldzame Digit welke een compleet digitaal dashboard had.
(type 1 alleen dacht ik? )
Niet aan te raden als eerste.
Kan een hoop knutselwerk worden als er iets niet goed in de elctronische zaakjes werkt.
Diesels ook van 1.4 tot 1.9 liter verkrijgbaar in meerdere uitvoeringen.
Meestal worden die aangeduid met TZD of gewoon kan ook nog.
dan heb je ook TZD Turbo ( TurboDiesel) Een rappe/luxe diesel voor zijn rivalen uit die tijd.
Nja de wat sportievere modellen.
Beginnend bij de 1.6 GTi
1.9 GT
1.9 GTi
1.9 TZi ( als berline en als break)
BX Sport ( zeldzaam en duur. 140 PK’s geloof ik en ontzettend mooi)
1.9 GTi 16V met 160 Rauwe PK’s. ultiem om snotapen in golfjes en BMWtjes de les te lezen.
Dan heb je nog wel wat zeldzame dingen als de 1.9 GTi 4x4
ook als Station. maar niet erg betrouwbaar 4x4 systeem.
en de BX 4TC. een Rally uitvoering.
Bloedsnel maar ook onvoorstelbaar zeldzaam. tel maar rustig 20.000 neer.
Naja ik raad je aan om veel topics door te lezen.
Veel te praten met mensen van het forum en de beste tip voor nu:
Kom 1 of/en 2 mei naar Citromobile!
Het grootste Citroën evenement van de benelux.
in de Veemarkthallen van Utrecht.
alle Citroen’s die maar in je opkomen en nog veel meer is daar in ontelbare hoeveelheden aanwezig!
Dus, hopelijk ben je iets verder.
maar ik kan helaas je hoofdvraag niet beantwoorden.
Waar dingen als TGi en TZi voor staan.
In elk geval.
een BX kopen kost geen drol.
neem 500 op de plank en je hebt een prachtexemplaar voor je deur.
Maar as je er nog niet veel verstand van hebt. laat je dan absoluut helpen door een kenner!
———————————————————————————————————-
Citroën Fotocollectie Digitaal & Analoog
———————————————————————————————————-
Bedankt voor alle snelle reacties!
Dat de BX niks (qua aanschaf) zou kosten was ik inderdaad ook al achter
En ik maar een budget van 3000 euro hebben.
Ik ga geen duizend kilometers per maand rijden, hooguit 500km. Zeker niet als ik intern op een kazerne zit.
Misschien één keer er mee op vakantie naar Frankrijk, dat is voor de reis heen en terug in het totaal 2000km.
Waar het mij om gaat is een zo betrouwbaar mogelijke BX, aangezien het lage kilometrage is een diesel niet nodig en zal het hoogstwaarschijnlijk een benzine worden. Welk model? Ik wil een wat luxere uitvoering, dat wel, de Digit hoeft niet. En ik wil ook geen Break.
Verder ben ik niet in staat om er zelf aan te gaan sleutelen, hoewel ik van kinds af aan al mijn speelgoed (ook electrisch) uit elkaar haalde om te zien hoe het werkte en erg nieuwschierig ben heb ik niet echt de ruimte. Als hij hier bij ons in de garage staat kan je er net omheen lopen, werken is dus niet mogelijk.
Het zal lastig zijn iets aan te raden aangezien het aan de staat ligt waarin het desbetreffende exemplaar zich verkeert.
Wat ik wel kan vragen is waar ik een BX moet gaan zoeken.
Iedereen raad particulier af omdat je dan echt kennis van auto’s moet hebben. Ik woon in Breda.
Degene die je wel iets lijken hier op het forum posten, advies vragen en als het zo ver is gaan kijken met een forumlid (met kennis ) en dan komt het wel goed.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Sorry Roadmaster maar er staan wel meerder fouten in.
Cannes en Deauville zijn type 2/3 1400i modellen.
Diesels zonder turbo zijn altijd 1900 en met 1800.
De 1600 GTI bestaat niet (iig in nederland). Dat is de 16 TRI.
Maar het klopt globaal wel hoor!
Het ligt er maar net aan wat de TS wil.
Wat betreft dakramen. Zijn altijd opties geweest.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Ok bedankt , ik wil geen topic stelen hoor;)
Maar een dakraam is zoonbeetje mijn enige ‘requirement’ voor de rest neem ik aan dat jede spoilers en eventueel die achterruitlouvres los kan krijgen
cheers
En zo leren we weer van elkaar.
Ik vind het mooi dat je in minder dan een uurtje een levendige discussie krijgt.
Veel van mijn vrienden vinden een BX maar helemaal niks, ééntje begrijpt het, maar die zegt wel dat ik een Digit moet nemen.
Maar, hoe weet ik of ik een 1.4 een 1.6 of een 1.9 moet nemen? Nederland is zo plat als een dubbeltje en ik was niet van plan er 150 km/h mee op de snelweg te gaan rijden. Wel wil ik er minimaal 1 keer mee naar frankrijk zoals net aangegeven, in de Dordonge zijn (zoals in de rest van Frankrijk) heuvels.
Airconditioning is handig, niet vereist. Centrale Deurvergrendeling wel, ik heb geen zin alle deuren handmatig op slot en open te moeten doen. Verder heb ik niet heel veel eisen behalve dan dat hij in een zo goed mogelijke staat moet verkeren dus geen rare roestplekjes en achterstallig onderhoud. Oja, Ik wil geen automaat, de helft van de lol aan autorijden vind ik het schakelen.
Oja, even vergeten, ik zou het liefst de kleur wit willen vermijden.
Geen rare roestplekjes en achterstallig onderhoud… Dat is nu net typisch BX
Maar dan zou ik zeker een kenner mee nemen
hehe , Ik bedoelde met achterstallig onderhoud natuurlijk dat de vorige eigenaar niet goed voor de BX heeft gezorgd. En met de roestplekjes bedoelde ik zoals bij de raamlijsten, het portier of achterin de kofferbak.
Hoe vinden jullie dit er trouwens uit zien?
http://link.marktplaats.nl/333359140
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
nou vergeet de type 1 maar. Die hebben meer kans op roest. Achterstallig onderhoud tja. Dat is gewoon mazzel hebben met je aanschaf. Maar vaak zul je toch wel iets hebben wat gebeuren moet.
Als je centrale vergrendeling wilt zou ik gaan voor een TZI. Dat is een mooie middenclasse. 1600 TZI en 1900 TZI zijn bijde fijne modellen. Een 1900 TZI heb je ook plezier in combinatie met stoplichten en golfjes.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Met roest moet je bij en Bx vooral letten op plekken in de kofferbak (onder het tapijt) aan de linkerkant daar zit een uitlaatbeugel en je moet dat optijd opmerken anders valt ie misschien eronderuit .
Ook moet je letten als je de motorkap opendoet of de wielkasten niet rot zijn , natuurlijk ook de standaard dingen zoals hele schone plekjes in het motorcompartiment ( dat ze eigenaar daar met bedoeling iets heeft weggehaalt ) en op plasjes onder de auto .
Ook is het verstandig de hydro-vering te testen paar keer op en neer , let vooral op als je hem in de hoogste stand zet dat de wielen goed staan
|-| = goed
|-\ = slecht
/-\= heel slecht
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 26-06-2009
- BX 15 RE
- 2CV 6 Club
- Xsara Picasso 1.8 16v Plaisir
- C1 Selection 5drs
McDean schreef:
1400i / 1400 RE (luxere uitvoering dus met achterruitenwisser! )
Oh ja? Mijn 15 RE heeft helemaal geen achterruitenwisser.
Verder ook geen idee wat het ‘luxe’ van ‘RE’ inhoud.. nog meer basis kan ik me haast niet voorstellen
Joie de Vivre ..avec Citroën!
Totaal aantal Berichten: 7583
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Rijden doen ze allemaal prima - zelfs buiten dit platte landje. Eerste serie heeft’t leukste dashboard met schakelaars i.p.v. stokjes voor richtingaanwijzers en lampen. De 16 TRS uit de eerste serie is dan de leukste met de doorzichtige C-stijl. De tweede serie is couranter en qua bediening conventioneel.
De ‘14’ uit de eerste serie zonder toevoeging is geen aanrader, minder vermogen dan de 14E en 14RE en een hoger verbruik. De in het buitenland geleverde 11 is ook geen aanrader, maar die kom je hier vast niet tegen. De 14 zonder letter en de 14E zijn errug kaal.
De TR of TZ modellen hebben wat meer luxe. De kantelbare voorstoel vind ik daarvan het belangrijkste aspect: daarmee zit je met elk postuur perfect. Achter de TR of TZ kan een E staan (carburateur), een I(injectie) of een D (diesel), maar niet alle combinaties komen voor.
De GTi heet sportiever te zijn, maar is gelukkig nog steeds een echte BX.
Ik heb zelf nooit lang met een BX gereden, maar als je toch niet al te veel km maakt, is een goed onderhouden 1.6 of 1.9 injectie van de tweede serie een vlotte auto.