Totaal aantal Berichten: 318
Geregistreerd: 21-03-2005
- CX 2000
- CX 2000
- CX 25 GTi Turbo 2
- Axel 11
Weet iemand wat de toegevoegde letter betekent bij een Citroën ID, zoals bijv. de letter B, P of A? In het boek van Jan de Lange kon ik het niet vinden.
Een Citroën roest niet… Een Citroën vergaat op natuurlijke wijze.
http://citrovisie.nl/pages/cx.html
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Topicmove van GS/A >> ID/DS
... je hebt nog F en FH ook…
Cupmaten?
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004
- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
Id 19 P: de rood systeem auto’s, dus van begin tot september 67.
ID 19 B: de modellen daarna, later gingen ze special heten maar op het typeplaatje staat dan nog ID 19B
ID19 F: de breaks met 1900 of 2000 motor.
Als er een H achter staat heeft ie een Hydraulique versnelling.
Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net
Totaal aantal Berichten: 318
Geregistreerd: 21-03-2005
- CX 2000
- CX 2000
- CX 25 GTi Turbo 2
- Axel 11
maartenbokslag schreef:Id 19 P: de rood systeem auto’s, dus van begin tot september 67.
ID 19 B: de modellen daarna, later gingen ze special heten maar op het typeplaatje staat dan nog ID 19BID19 F: de breaks met 1900 of 2000 motor.
Als er een H achter staat heeft ie een Hydraulique versnelling.
Het spijt me, maar dit klopt niet. Ik ben er inmiddels uit. Het stond wel in het Grote Boek. De ID 19 P is geproduceerd van 1957 t/m 1965. Deze hadden een 1911CC motor met of 66 of 75 pk. Daarna is dit overgegaan in ID 19A. Zelfde motorinhoud, maar dan met 81 pk. In september ‘66 is dit overgegaan in ID 19B met 1985CC met 84 of 91 pk. In september ‘68 zijn ze overgestapt op ID 20 en in ‘69 heetten ze voortaan DSpécial; DSuper of DSuper 5. Maar toch bedankt voor de reacties.
Een Citroën roest niet… Een Citroën vergaat op natuurlijke wijze.
http://citrovisie.nl/pages/cx.html
Weten we nog niet waarvoor de letters staan…
Dieter schreef:Weten we nog niet waarvoor de letters staan…
Misschien de beginletter van een frans woord voor een bepaalde specificatie van de auto : , zoals de H voor Hydraulique
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004
- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
Doc schreef:maartenbokslag schreef:Id 19 P: de rood systeem auto’s, dus van begin tot september 67.
ID 19 B: de modellen daarna, later gingen ze special heten maar op het typeplaatje staat dan nog ID 19BID19 F: de breaks met 1900 of 2000 motor.
Als er een H achter staat heeft ie een Hydraulique versnelling.Het spijt me, maar dit klopt niet. Ik ben er inmiddels uit. Het stond wel in het Grote Boek. De ID 19 P is geproduceerd van 1957 t/m 1965. Deze hadden een 1911CC motor met of 66 of 75 pk. Daarna is dit overgegaan in ID 19A. Zelfde motorinhoud, maar dan met 81 pk. In september ‘66 is dit overgegaan in ID 19B met 1985CC met 84 of 91 pk. In september ‘68 zijn ze overgestapt op ID 20 en in ‘69 heetten ze voortaan DSpécial; DSuper of DSuper 5. Maar toch bedankt voor de reacties.
Wil ik ook wel reageren. Mijn auto zou volgens jou een ID 19A moeten zijn, want ik heb zo’n 66-er met 1911 cc en 81 PK. Dat is niet zo: op kenteken en typeplaatje van deze auto uit juli 66 staat ID 19P, dit model is tot september 67 gebouwd.
De ID 20 is er later bijgekomen, die ging in 1970 Dsuper heten.
De ID19B is toen (tot 1975) nog doorgebouwd onder de ‘uiterlijke’ benaming DSpecial.
Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net
Heb dat boek niet, maar ik dacht dat de F van de breaks staat voor Fourgonnette…betekent iets als bestelauto/combi/..eh…ja..stationbak dus
[Break 20 Familiale ‘71]
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
In dat boek zal je ook eens wat vinden dat klopt… NOT! En daar geven ze ook nog geld aan uit. F Voor Fourgon lijkt me logisch, verder is Citroën Frans, dus veel logica zal je er niet in vinden…
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
ID19P stond vanaf modeljaar 1958 voor de “Confort” uitvoering. De Luxe uitvoering heette nooit ID19P.
Mij een raadsel waar de P voor staat, nooit kunnen vinden.
De ID19P is tot september 1966 gebouwd met lange slagmotor (klopt dus dat ID19P’s nooit een groen systeem hebben gehad).
Vanaf sept 1966 is het de ID19B geworden, met groen systeem.
In Olivier de Serres “DS Le grand livre” staat inderdaad aangegeven dat de ID in modeljaar 1966 de productiecode ID19A (DE) had.
Ik heb zelf ook een 66er ID gehad en daar stond ook ID19P op het typeplaatje.
In De Serres staat overigens ook dat de F van ID19F voor “Familiale” staat.
De letters P,A of B duiden niets meer aan dan een model of de wijziging van het model.
Een ID19 A heeft nooit bestaan, althans de benaming komt niet officieel voor in door Citroen uitgegeven boeken of folders.
De DS 19A en de ID 19FA hebben daarentegen wel bestaan. Hierbij had de toegevoegde letter “A” betrekking op de nieuwe korte slag motor.
Zoals al gesteld kreeg de ID 19P in september ‘66 de korte slag motor en heette toen ID19 B.
De ID 19P was vanaf september ‘65 uitgevoerd met de nieuwe wielophanging en de oude lange slag motor met de dubbelpoorts Solex 32-SDID 2 carburateur (DE op motortypeplaatje) en heeft in die hoedanigheid dus één jaar bestaan.