41 van de 43
« Eerste  < Vorige 39 40 41 42 43 Volgende > 
   
Gais zijn GTi’tje -> Einde.
Gais
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 450
Geregistreerd: 20-03-2008

Gepost: 14 april 2010 01:40 PM
  [ # 601 ]

Dat klopt wel aardig ja, en ik ben amper boven de 5000 toeren geweest :X

Nog even een verslagje van maandag.

Het begon zaterdag pas echt, zo hard en lang gewerkt en het dreigde helemaal in het honderd te lopen omdat ze zo lekt. Heb er een paar uurtjes voor nodig gehad om mijzelf weer bij elkaar te krijgen. Uiteindelijk besloten dat ik hoe dan ook naar Assen ging, misschien zou de andere olie nog iets helpen. Zondag alles klaargemaakt en na het tanken nog ruim 60 rustige kilometers gedaan, geen gelek…

Maandagochtend, om 5:45 begon de wekker te piepen en tegen de tijd dat ik met mijn shaggie en een mok koffie wakker stond te worden kwam mijn bijrijder al aan. Snel broodje mee in de auto en vervolgens maar gewoon gaan rijden. Rustig met 110-130 richting Assen pruttelen en halverwege nog een keer gestop. Weer lekken…..
Maargoed, was al te ver om terug te gaan dus toch maar doorzetten. Op de heenweg werd het al duidelijk dat het een hele mooie dag ging worden, file de andere kant maar rustig richting Assen. Zonnetje erbij, gewoon heerlijk.

Eenmaal op Assen wat handen schudden en vervolgens naar het restaurant voor de inleiding.
De dag begon met wat rijvaardigheidsoefeningen op het parkeerterrein. Lage snelheden, weinig belasting dus daar kon ik in ieder geval prima aan mee doen. Begonnen met een rem en uitwijkoefening op nat (30 km/uur) Eerste keer strak rechtdoor maar de keren daarna ging het steeds beter.
Je moest eerst je wielen blokeren, vervolgens weer lossen en sturen en dan weer zo hard mogelijk zien te remmen. Knap lastig zonder gevoel in je rempedaal maar de instructeur vond het goed gaan en ik was erg in mijn nopjes.

Daarna kwam de slalom, in een bocht met verschillende tussenafstanden aan de beurt. Dat was behoorlijk hard werken maar tijdens de eerste run bleek ik gewoon de snelste tijd van ons groepje neer te hebben gezet Very Happy De tweede poging zelfs nog een paar seconden eraf gereden en de laatste poging werd niks over verteld (voor de prijsuitrijking)

Toen kwam de rem en uitwijkproef op droog aan de beurt. Eerst met 50 km/uur op de instructeur af en op zijn teken eerst de wielen blokkeren, vervolgens lossen, sturen en weer vol in de ankers en rond het blokkeerpunt blijven. Eerste poging ging vrij redelijk, nog niet zo hard in de remmen gegaan maar kon uitwijken en kwam op tijd stil.
Volgende poging mocht ik gelijk al met 70 erop af. Vol concentratie erop af, wielen geblokkeerd, gelijk weer los, sturen en meteen weer vol in de ankers en dit keer lukte het om precies tegen het blokkeren aan te remmen. Volgende ronde mocht er weer 10 km/uur bij maar omdat wij al uitliepen was daar geen tijd meer voor.

En als laatste kwam de uitwijkoefening met 70 km/uur. Bedoeling was om op het teken van de instructeur gas los te laten en meteen hard naar links en vervolgens weer hard naar rechts te sturen. Eerste poging bleef alles nog in het gareel, al merkte de instructeur op dat er alleen bij mij nog wat beweging in zat. Tweede poging nog iets harder gestuurd en daar kwam de kont in een keer om. In een split-second zag ik het hek dat nog zover weg leek erg hard op mij afkomen maar gelukkig was ik snel genoeg, trok de auto in een keer recht en de counter-reactie (dat die de andere kant op wilt glijden) kon ik mooi voorkomen.

Profiel  
 
Gais
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 450
Geregistreerd: 20-03-2008

Gepost: 14 april 2010 01:40 PM
  [ # 602 ]

Aangezien de tijd begon te dringen was dat einde van de rijvaardigheidsoefeningen. Naar mijn gevoel had ik de boel redelijk goed onder controle dus dat was verder niet zo’n ramp. Tijdens de lunch nog wat uitleg gehad over de regels op het circuit. Vervolgens snel naar de auto, nog steeds lekvrij dus snel de slicks eronder en naar de pits.
Alle groepen waren toen al op weg maar kon vrij snel achteraan aansluiten bij een groepje. Omdat ik achteraan reed en al een achterstand had kon ik gelijk al flink sturen. Daarbij merkte ik dat de slicks achter aanliepen bij snelle bochten, maarja, het was al te laat om er nog iets aan te doen.
Deze instructierondes duurde steeds 1 lap, dan stapte de instructeur in de volgende auto en konden we weer gaan. Heerlijke manier om op een rustige wijze met het circuit kennis te maken. Tussendoor wel even snel onder de auto kijken, tja, legt wel een druppeltje neer maar echt gek maakte ze het niet. Toen was het tijd dat de instructeur in mijn auto ging rijden….
Verzocht om niet teveel gas te geven, maar niet gezegd waarom Razz Gelukkig deed de instructeur geen gekke dingen en ging gewoon vloeiend en rustig over de baan heen. Kreeg nog wel de vraag wat ik aan mijn remmen had gedaan, die zijn zo extreem bijterig, daar kan geen andere auto tegenop. En dat was zo’n beetje het einde van de eerste sessie, de eerste meters op Assen gemaakt!

Op het paddock snel even mijzelf bijladen, even vlug de auto langs gelopen maar daar hoefde ik verder niks aan te doen. Vervolgens was het alweer zo’n beetje tijd voor de volgende instructiesessie. Dit keer mijn bijrijder maar meegenomen, na het eerste rondje kon hij alweer uitstappen omdat de instructeur een rondje met mij mee wilde. Vanaf het begin was die al erg positief over mijn wagentje, liep mooi, voelde goed, remde goed etc. Lekker een rondje gereden met nog wat aanwijzingen, bleek dat ik mijn handjes al goed plaatste bij het nemen van bochten en gewoon lekker lijnen kon rijden. Daarna nog wat rondjes gedaan en zo steeds wat meer proberen.

En daar was de laatste sessie van de dag alweer, dit keer helemaal vrij rijden inclusief inhalen en helm op je kop. Eerste rondje was nog een beetje onwennig met al dat verkeer maar daar was ik vrij snel aan gewend. Veel mensen laten inhalen omdat ik rechtuit gewoon rustig aandeed om het blok te sparen. Waaronder een klasgenoot die vervolgens in de bocht eind rechte stuk dwars op de ideale lijn stilstond Very Happy Even flink afgeremd, rustig eromheen gereden en vervolgens weer tempo opgevoerd.
Ongelooflijk wat een BX op slicks kan. Deze slicks liepen wel nog steeds aan wat resulteerde in witte pluimen achter de auto, en later zelfs binnen de auto omdat de verf aan het verbranden was… Maar omdat de auto verder geen gekke dingen deed (door een hard afremmende wiel bijvoorbeeld) besloten om gewoon door te zetten. Er waren ook chicanes op het achterste rechte stuk en voor ramshoek neer gezet. Was elke keer weer krap maar geen enkele keer een pion omver gereden.

Op deze manier, relatief rustig acceleren maar wel flink hard door de bochten mij toch gigantisch uit kunnen leven. Wat een lol heb ik gehad met deze auto. Er waren gewoon zeer veel mensen die mij absoluut niet bij konden houden in bochten, op deze manier zelf toch wat mensen in kunnen halen. Een enkele keer wel even doorgetrapt, reed een AX met een erg snel blok maar in de bochten was het drie keer niks. In de noordlus ingehaald maar tijdens het accelereren liep hij toch weer iets op mij in dus toch maar doorgetrokken en toen kon hij mij niet bijhouden.

Echt helemaal geweldig! Een superdag gehad! Omdat mijn rechtuitsnelheid relatief laag lag (120-130) hoefde ik weinig te remmen, Geer-timmer was bijvoorbeeld vlak voor de pion even hard ankeren, terug naar de drie en na het insturen weer volgas het rechte stuk op. Short shift naar vier en vijf en tegen het einde rechte stuk kon een dikke Porsche met V8 mij pas inhalen. Deze remde al ruim voor mijn rempunt, toch besloten om hem maar voor te laten om vervolgens in de bocht nog hard te moeten remmen omdat ik anders bij hem naar binnen kwam. Deze kerel kwamen wij later bij de mac ook nog tegen, hij vond mijn auto hard lopen maar toen ik vertelde dat ik amper boven de 5000 toeren ben geweest was hij stil Laughing

Ik blijf erbij, ongelooflijk wat die BX kan. Bochtensnelheden lagen er hoog en ondanks dat ik mij moest inhouden was ik toch rap met de korte bak erachter.

Het grootste probleem nu is dat ik meer wil… Denk maar eens een plan ga opstellen voor een echte circuitdag, met een auto die wel helemaal perfect is.

Profiel  
 
MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2953
Geregistreerd: 04-11-2006

- C35 2.0 benzine
Gepost: 14 april 2010 09:23 PM
  [ # 603 ]

Dat was een leuke ervaring zo te zien, leuk verhaal.

maaruh….

Gais schreef:

Denk maar eens een plan ga opstellen voor een echte circuitdag, met een auto die wel helemaal perfect is.

Dat wordt dus geen BX tongue wink

Profiel  
 
Gais
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 450
Geregistreerd: 20-03-2008

Gepost: 17 april 2010 12:07 PM
  [ # 604 ]

Hehe, daarover ben ik nog aan het twijfelen. Heb wel iets op het oog maar dan moet ik weer een koets met kenteken hebben en moet er iets anders de deur uit (of deze ombouwen naar nog meer racer)




Profiel  
 
Gais
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 450
Geregistreerd: 20-03-2008

Gepost: 05 mei 2010 02:07 PM
  [ # 605 ]

Woei, afgekeurd Evil or Very Mad

Co te hoog met 4,5%, LHM lekje over het hoofd gezien en hij was het niet eens met mijn stugge achterbollen.

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 05 mei 2010 02:40 PM
  [ # 606 ]

Ah, dat is klote.. CO te hoog? Hoe is dit af te stellen bij deze motor? Stationair kan je niet aanpassen geloof ik?

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 05 mei 2010 03:13 PM
  [ # 607 ]

Jawel. Vuile 16 klepper kun je, net als de vuile Gti, zelf afstellen.

Profiel  
 
Gais
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 450
Geregistreerd: 20-03-2008

Gepost: 05 mei 2010 06:08 PM
  [ # 608 ]

En nu goedgekeurd Very Happy

CO moet je kunnen afregelen maar er gebeurde helemaal niks met het draaien aan het schroefje. Uiteindelijk maar een slang losgetrokken en toen zat ik ruim onder de 3,5% Wink

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 05 mei 2010 07:31 PM
  [ # 609 ]

Snap niet wat er mis is met stugge achterbollen. Slechter voor je ADALS en wiellagers, dat is alles volgens mij.

Maar gefeliciteerd!

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
Gais
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 450
Geregistreerd: 20-03-2008

Gepost: 28 juni 2010 09:36 PM
  [ # 610 ]

Had nog een actieplaatje van begin Juni.

Rij er niet heel veel mee maar als de olie eenmaal warm is….. Heerlijk hoe ze aan het gas hangt en hoe makkelijk ze de begrenzer in loopt in de vijf (210 km/uur) Dat gebeurt dan ook met enige regelmaat Wink

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 28 juni 2010 10:06 PM
  [ # 611 ]

Mooie foto!

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 29 juni 2010 01:02 AM
  [ # 612 ]

Dat is een goeie foto Smile
En het blijft zeker lekker hoe die 16V’s reageren, zelfs na 4 ton is er nog niet veel dat mij het nakijken geeft als er even stevig gegast moet worden Very Happy

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 06 augustus 2010 09:00 PM
  [ # 613 ]

Las ik nou zojuist in een ander forum dat je met de gedachte speelt je BiX weer van de hand te doen Gijs….?!
Dat ga je toch niet menen, kun je niet beter die Alfa een schop geven dan….?

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Gais
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 450
Geregistreerd: 20-03-2008

Gepost: 07 augustus 2010 07:34 PM
  [ # 614 ]

Dat idee speelt al sinds ik haar heb, heb echt een haat/liefde verhouding ermee. De Alfa kost me bijna niks, met de BX stook ik er een hoop Euro98 doorheen, wegenbelasting, nu weer een bekeuring van 162 euro (mijn eerste met de BX Very Happy), mankeert altijd wat aan en wil ook wat ruimte om weer eens wat anders te kopen.
Maarja, ze brengt niks op en elke keer dat ik instap krullen mijn mondhoeken omhoog en als ze eenmaal warm is begint keer op keer mijn hart sneller te kloppen als ik weer eens door alle versnellingen jaag. Denk dat het er uiteindelijk op neer komt dat ze pas weg gaat als ik, of iemand anders, haar in de prak rijd.

Profiel  
 
Gais
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 450
Geregistreerd: 20-03-2008

Gepost: 08 september 2010 02:25 PM
  [ # 615 ]




Profiel  
 
 
41 van de 43
« Eerste  < Vorige 39 40 41 42 43 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook