Zelfdenkende fan
Ernst112
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 13-04-2010

Gepost: 13 april 2010 09:48 PM

Hallo mede leden,

Ik heb een xsara break 1.6l 16 van 2001 type 2 motor met een probleem een te hoge koelwater temp. Koelwater thermostaat vervangen omdat deze niet goed werkte. tijdens het rijden blijft de motor temp goed alleen bij stationair draaien loopt op den duur de temp op tot iets boven dfe 90.celssius.De zelfdenkende fan slaat niet aan. Bij welke temp slaat deze aan? Heeft iemand een schema van deze auto waar het gedeelte opstaat van de zelfdenkende fan? Waar zit de thermostaat die de fan schakeld? Ik zie alleen de thermostaat van de airco zitten rechts onder op de radiator van de airco. Heb ook een kastje met drie relais gevonden rechts boven naast de radiator zijn dit de stuur relais van de fan?

Een heel verhaal en een hoop vragen wie kan mij helpen met deze vragen.


Alvast bedankt Groeten Ernst

Profiel  
 
Strijkeizer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 23-01-2009

Gepost: 13 april 2010 11:26 PM
  [ # 1 ]

als je airc hebt,kan je de stekker van de koelwatersensor in de cilinderkop loshalen.
dit is een groene of een bruine.
bij draaiende motor moet de vin gaan draaien.
zoniet, controleer dan de 3 relais,deze komen nog wel eens met vocht in aanraking waardoor ze coroderen

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 14 april 2010 12:17 AM
  [ # 2 ]

Temp iets boven de 90 C lijkt me geen probleem, da’s normaal lijkt me. Wacht even langer, je fan zal gerust wel aanslaan vermoed ik zo…

Profiel  
 
mafkeessss
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1014
Geregistreerd: 17-02-2008

- Xsara 2.0 16V VTS Coupe 167pk
Gepost: 14 april 2010 07:41 PM
  [ # 3 ]

Je fan slaat net boven de 90 graden aan! Ongeveer als het wijzertje er 1 mm boven komt! Maar de thermostaat daarvan zou in de radiateur moeten zitten is het neit?

ZX 1.4i(totalloss bij 117000 km)
PH2 Xsara 1,6 16V VTR uit 2001(ingeruild)
PH2 Xsara 2.0 16V VTS 167pk Uit 2002(verkocht)
PH1 C5 2.0 uit 2003

Profiel  
 
Strijkeizer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 23-01-2009

Gepost: 14 april 2010 07:59 PM
  [ # 4 ]

de thermostaat zit in de cilinderkop bij de uitgaande slang naar de radiateur

Profiel  
 
Ernst112
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 13-04-2010

Gepost: 14 april 2010 09:52 PM
  [ # 5 ]

Hallo mede leden,


Inderdaad na het los maken van de stekker op van de sensor op het blok springt de fan even later aan. Ik neem aan dat het vanaf de sensor dus goed is. Nu nog de temp waarbij deze moet aanspreken dit ter controle. Anders moet ik een nieuwe sensor kopen a’E 35 dus als het niet nodig is spaar ik dit bedrag uit. Als ik het goed heb zitten er twee snelheden op de fan? Zou graag een schema willen hebben.
Weet iemand of het boek de vraagbaak van dit type auto er is?

Profiel  
 
Strijkeizer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 23-01-2009

Gepost: 14 april 2010 10:14 PM
  [ # 6 ]

als de airco aanstaat moet de motor op een lage snelheid draaien.
als je twee motoren hebt draaien ze allebij op halve kracht.
als dat het geval niet is is er een van de relais defect,of wat ik al eerder schreef zit er water in het relais of de stekkerblokken.deze vind je vlak bij de koelmotoren.
heb je een koelmotor moet er vlakbij nog ergens een of twee weerstanden zitten.
controleer deze dan eerst even

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 14 april 2010 10:30 PM
  [ # 7 ]

Ernst, nogmaals, als je temp nooit hoger is geweest dan 90 is er waarschijnlijk niets aan de hand. Rij even een blokje om, trek daarna je motorkap open terwijl je stationair draait, en kijk wat er gebeurt. Niet na 2 minuten al opgeven, even geduld hebben. Hou daarbij ook je temp.meter in de gaten….

Profiel  
 
Ernst112
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 13-04-2010

Gepost: 14 april 2010 10:35 PM
  [ # 8 ]

Hallo,

Ik heb achter het scherm naast de fan twee weerstanden gezien met daar overheen ik dacht een diode.
Ik heb één grote fan gezien direct voor de radiator. Aan de rechter bovenkant naast de radiator zit een zwart kastje met drie relais daar zit geen water in en er zijn ook geen sporen van oxcidatie. Tussen de weerstanden zat wel een gecremeerde vlieg.

Grt Ernst

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 15 april 2010 12:15 AM
  [ # 9 ]

Mmm. Ik heb het idee dat ik tegen een muur aan het…enz.
Ik haak dus af. nice day

Profiel  
 
Ernst112
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 13-04-2010

Gepost: 15 april 2010 01:36 PM
  [ # 10 ]

Hallo Jaapj,

Bedankt voor je reactie ik heb gedaan wat je zei temp was hoger dan 90 graden maar aanslaan niet dus.
Je praat niet tegen een muur ofzo Hi
Ga morgen maar een nieuwe sensor halen.

Een ieder bedankt voor zijn reactie als het probleem opgelost is meld ik op dit forum.

Mvg Ernst

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook