1 van de 19
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Onderhoud 2500 injectie systeem
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 14 april 2010 08:22 PM

Volgens mij lijken de meeste CX 2500 injectie motoren wel aardig op elkaar, zover ik begrepen heb is het ook niet ongewoon dat deze soms een beetje haperig rijden bij bepaalde toerentallen.
Ik denk niet dat dit zo nieuw afgeleverd is, oftewel dit moet te verbeteren zijn.

Ik heb bijvoorbeeld als ik zo’n 45 a 50 met constante snelheid in 3 rijdt dat de auto een beetje gaat bokken, dit wordt dan steeds erger. Zodra ik naar 4 schakel is het weg en komt het niet meer terug omdat ik in een ander toerengebied rijdt. Overigens komt het nooit in 4 en 5 voor. Vooral in 2 en 3 bij constante snelheid.

Correct me if I am wrong, maar ik denk dat de oorzaak ergens in het injectie systeem zit.

Ik wil eigenlijk langzaam aan alle contactpunten die mogelijk met dit te maken hebben langslopen.

Ik heb even in de Haynes zitten kijken, maar ik zie 2 locaties voor de injectie computer.
Ik heb in elk geval een zwarte kast op de linkerwielkast zitten, maar volgens de Haynes kan er ook 1 zitten ergens bij de bijrijder achter het dash. Heb ik er 1 of zit er nog een computer ergens in het dash?

Welke gevoelige punten kan ik het beste nalopen om alles beter te laten lopen? (Relais, stekker, sensoren etc.)

Wat is de juiste manier om een stekker schoon te maken?
Ik spuit ze altijd in met contact spray, maar soms zit er nogal wat corrosie op wat ook daarmee niet helemaal weggaat. Hoe krijgt je dat een beetje makkelijk weg, want meestal je kan je er niet goed bij.
Ik ben ook benieuwd wat je er het beste op kan doen om corrosie te voorkomen, ik gebruik nu WD40 bij gebrek aan beter, maar volgens mij is dat geen langdurige oplossing.

Hoe zit het eigenlijk met het luchtfilter bij de 2500 motoren? Ik geloof dat deze niet vervangen hoeven te worden. Maar ik denk ook niet dat ze geheel onderhoudsvrij zijn?

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 14 april 2010 10:47 PM
  [ # 1 ]

Jouw auto heeft de injectiecomputer bij de voeten van de bijrijder. De ontstekingscomputer, oftewel AEI zit op het LV binnenscharm, net boven de accu.

Ik heb wel meegemaakt dat alle stekkers goed inspuiten heeft geleid tot het verdwijnen van de klachten als sneeuw voor de zon. Wel moet ik melden dat ik zelfs met de vems af en toe dus een schok heb bij 2000tpm bij lagere snelheid. Ben benieuwd wat er gaat gebeuren met de nieuwe trigger.

Zo zit het eigenlijk bij alle serie 2 2500’s. Bij serie 1 2500’s (inc de gti turbo) zit de AEI boven de injectiecomputer, in het interieur dus, boven de voeten van de bijrijder, in het dashboard.

Luchtfilter kan vervangen, mits je een vervangend filter kan vinden, wat niet makkelijk is. De metalen filters maken we altijd schoon. Stekkers kan je na contactspray bijvoorbeeld behandelen met zuurvrije vaseline. Behalve een nieuwe stekker er aan solderen kan je denk ik niet veel doen behalve corrossie er af schrapen, met het mogelijke gevolg dat je toch een nieuwe stekker moet plaatsen.

Ik ben benieuwd of je de beroemde 2500ie schokken er structureel uit gaat krijgen.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 14 april 2010 11:01 PM
  [ # 2 ]

Oké, dus toch 2, dat vermoede ik al.

Ik wil eigenlijk alle nodige stekkers wel even goed langslopen, als het niet helpt dan is het in elk geval tegen vocht beschermt.

Welke plekken zijn van belang?

Ik zat te denken aan:
Stekker injectierails
AEI stekkers
LMM
Relais (koplamp RV, is er nog meer?)
Bougie kabels

Ik zie vast nog wel iets over het hoofd Wink

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 14 april 2010 11:11 PM
  [ # 3 ]

De stekkers onder het reservewiel zijn tamelijk vitaal. Allemaal

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Gepost: 14 april 2010 11:16 PM
  [ # 4 ]

Even een opmerking terzijde, je zit bij die snelheid in die versnelling niet toevallig op het randje van je turbogat?

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 14 april 2010 11:18 PM
  [ # 5 ]

Ohja.. daar zit nog wel het een en ander.

Zijn de stekker bij sensoren op en rond het blok ook erg van belang?

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 14 april 2010 11:19 PM
  [ # 6 ]

Wat zou dat dan uit moeten maken?

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 14 april 2010 11:20 PM
  [ # 7 ]
graddus schreef:

Even een opmerking terzijde, je zit bij die snelheid in die versnelling niet toevallig op het randje van je turbogat?

Nee, dan zit je zeker nog onder de 3000 rpm. Al heb ik er nog nooit in gereden schijnt het bij een 2500 GTi ook voor te komen.

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 837
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 14 april 2010 11:20 PM
  [ # 8 ]

Mooi topic! Ik denk inderdaad dat alle 2500 injectie-eigenaren dit verschijnsel kennen. Ik dus ook: ik heb het gehad met af en toe een ‘schok’ bij snelheden tussen de 50 en de 80 in z’n 5. Ik had het gevoel dat het juist met het lagere toerenbereik optrad. Ook heb ik gehad dat op de snelweg bij ongeveer 100 km/uur ik constant het gevoel had dat de motor heel licht inhield.
Ik spreek in de verleden tijd omdat ik nu al een hele tijd (zo’n 2 jaar) geen enkel schokje meer heb gevoeld. Maar ik kan helaas niet aangeven wat nu de oplossing is geweest omdat ik in zo’n jaar tijd van alles heb aangepakt omdat ik nog veel ergere klachten had. Wat je steeds tegenkomt als gevoelige punten is dat de elektrodenafstand van de bougies heel nauw luistert. Ook kom je tegen (en dat klinkt aannemelijk) dat de Luchtmassameter slijtage is gaan vertonen. Deze bestaat uit een potentiometer bedient door een klep waarvan de stand afhangt van de hoeveelheid aangezogen lucht. De potentiometer bestaat uit een sleepcontact dat beweegt over koolstofbanen. Een bekend probleem bij deze LMM’s is dat de koolstofbaan slijtage gaat vertonen op de plek die overeenkomt met het meest gebruikte toerenbereik.De oplossing is het vervangen van de LMM door een nieuw of gereviseerd exemplaar. Nieuwe zal je helaas niet meer vinden denk ik: ik heb destijds heel veel moeite gedaan. Wel bestaan er bedrijven die LMM’s reviseren. Zo heb ik een gereviseerde gekocht bij Incotronic in Duitsland. Tot slot is een goede massaverbinding van de injectie+ontsteking zeer belangrijk en dat is ook een zwak punt.

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 837
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 14 april 2010 11:45 PM
  [ # 9 ]

misschien nog een optie: naast alle electronica-gerelateerde problemen zou je ook eens naar de klepspeling kunnen kijken. Een verlopen speling beinvloedt de ademhaling en kan ook leiden tot bokkerig gedrag (ik merkte dat bij filerijden; na afstellen van de te kleine uitlaatspeling was dat verholpen)

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 15 april 2010 10:30 PM
  [ # 10 ]

Oké we komen wat verder Smile

Ik ga alles in een lijstje zetten:

- Stekker injectierails
- AEI stekkers
- Stekker LMM
- Vuile LMM
- Relais (koplamp RV, is er nog meer?)
- Bougie kabels
- Alle stekkers onder het reserve wiel
- elektrodenafstand van de bougies
- Klepspeling

Zijn alle LMM’s hetzelfde (Turbo en ongeblazen 2500’s)?
Ik weet dat de bougies redelijk nauw luisteren, deze worden dan ook elk jaar vervangen. De elektrodenafstand wordt volgens mij dan direct goed gezet.

Ik mist vast nog stekkers of verbindingen of sensoren die nog in het lijstje gezet kunnen worden Wink

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 15 april 2010 11:02 PM
  [ # 11 ]

vergeet niet vacuum lekkage in de inlaat! Verder zou ik de LMM verdenken en ALLE stekkers. Check ook de brandstof druk

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 837
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 15 april 2010 11:18 PM
  [ # 12 ]

De Bosch nummers voor de LMM’s van de turbo2 en de andere gti’s zijn verschillend. Dit zal ongetwijfeld (oa) met de veerspanning te maken hebben. Ik heb ze alleen zo snel niet bij de hand. Ook lijkt het erop dat de firma Incotronic bij Aken niet meer bestaat: de website wordt niet meer gebruikt.
Mocht je nieuwsgierig zijn naar het inwendige van een LMM. Hierbij een filmpje op youtube
http://www.youtube.com/watch?v=-11J8XawQtc
Hier wordt ook de tip gegeven die ik was vergeten: je kan de afstelling van het sleepcontact zo veranderen dat hij een nieuwe baan op de koolstof strip gebruikt. NB: in geen geval de veerspanning veranderen want dan ben je nog veel verder van huis.
Tav de brandstofdrukregelaar: dat is ongeveer het enige wat bij mij nog origineel is en die was dus niet de oorzaak (schijnt ook weinig problemen te geven)
Tot slot: vergeet de massacontacten niet op je lijstje te zetten!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 16 april 2010 08:55 PM
  [ # 13 ]

De slangen heb ik paar dagen geleden gecontroleerd en gefixt, dat moet nu in orde zijn. Ik zet ze wel even in het lijstje.

- Stekker injectierails
- AEI stekkers
- Stekker LMM
- Vuile LMM
- Relais (koplamp RV, is er nog meer?)
- Bougie kabels
- Alle stekkers onder het reserve wiel
- elektrodenafstand van de bougies
- Klepspeling
- Vacuum slangetjes

@Freek, thanks voor de link, altijd goed om te weten hoe iets werkt Smile

Even voor de duidelijkheid, mijn CX loopt gewoon goed. Stationair is prima en stabiel. Bij volgas of normaal optrekken ook geen enkel probleem. Het enige is constant rijden in bepaalde toerentallen vooral in de 2de en 3de versnelling wat niet helemaal lekker loopt.
Echt vaak heb ik er ook niet last van, maar het zou wel prettig zijn als het verholpen is.

Net maar alvast een nieuwe bus contactreiniger gekocht, de andere is bijna op.

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 16 april 2010 10:22 PM
  [ # 14 ]

Wat een lekker draadje, want dit is een euveltje waarmee ik binnenkort eens aan de slag moet. Ik had her en der al het nodige gelezen maar het is heel goed om één rijtje van de mogelijke oorzaken bij elkaar te hebben, in plaats van verspreid over tig draadjes. Smile

Ook fijn om eens een LMM van binnen te zien. Wat een heerlijk simpel apparaat. Onder het filmpje staat trouwens een reactie van een CX rijder die het sleepcontact over een andere baan heeft laten lopen door het printje iets van plaats te veranderen. Misschien door de gaatjes voor de schroeven iets uit te boren.

Als ik geen lekken kan vinden en alle stekkers heb afgewerkt, heb ik nu ook nog iets om aan de LMM te knutselen. Want ik was eigenlijk van plan om niets aan de LMM te doen omdat de afstelling alleen maar verprutst kan worden (door mij althans… Laughing )

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 16 april 2010 10:26 PM
  [ # 15 ]

Ja die LMM wou ik ook nog even dicht laten, voordat er andere dingen zijn uitgesloten.

Als er vraag naar is wil ik wel proberen foto’s te maken waar alle stekkers zitten, dan kunnen we een soort checklist maken.
Ik denk dat het iets is wat constant aandacht nodig heeft en waar meerdere mensen mee te maken hebben.

Profiel  
 
 
1 van de 19
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook