2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Mijn eerste citroen bx
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 12 april 2010 03:33 PM
  [ # 16 ]

Ik rijd sinds 2004 met dat Digit dashboard en dat blijf ik zo lang mogelijk doen. Type 1 is net zo betrouwbaar als de latere typen, het gaat om de staat van onderhoud en kilometrage.

Als de koets maar goed is, de rest kun je blijven overschroeven. Mijn methode om roest te weren is de goedkoopste mogelijk, gewoon alles vet houden met bijvoorbeeld afgewerkte LHM of kettingvet. Beginnende roest gaat niet verder.

Het Digit dashboard is niet minder betrouwbaar dan conventionele tellers echter die modellen zijn nogal zeldzaam, van de 2,5 miljoen biksen zijn er maar 4000 geproduceerd en in NL bestaan er minder dan 20.

Belangrijkste minpunten van de Digit en GT zijn de carburateur, roestige subframes en potentieele brand door slechte benzineslangen van en naar de flowmeter. De flowmeter werd gebruikt door de on-board computer voor het realtime bereken van het verbruik en resterende afstand op de tankinhoud. Aangezien elke flowmeter op de GT en Digit toch defect is kan dit slangenspul achterwege gelaten worden.

Subframes roesten hard bij de type 1’s. Deze zijn goed te vervangen door subframes van latere types.

De GT en Digit zijn prima biksen voor de beginner, net zo goed als de simpele typen. De extra elektra is betrouwbaar. Echter, het verbruik van de 1.9 is fors hoger en voor een 18-jarige niet makkelijk op te brengen, ze zijn zwaarder (992 kg, 92 euro wegenbelasting per kwartaal in Zuid-Holland) en tot 24 jaar is je verzekeringspremie behoorlijk hoog.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 12 april 2010 04:10 PM
  [ # 17 ]

Mijn GT liep 1 op 11,5 best netjes vond ik zelf. Het is maar wat je wilt. De belasting is ook net zo veel als een 1600tje ofzo.
En de verzekerings premie zit je met elke auto wel denk ik.

Aegon is goedkoop is mijn ervaring!

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 12 april 2010 07:45 PM
  [ # 18 ]

Maar bij Aegon moet ik 2 jaar schadevrij hebben om goedkoper uit te komen dan Emerpark Wink Ik heb het al zitten vergelijken en kwam tot die conclusie.

Profiel  
 
tzi_break
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 208
Geregistreerd: 14-11-2005

- XM 2.1 TD SX
Gepost: 12 april 2010 08:11 PM
  [ # 19 ]

Mijn 1e, 2e, 3e 4e en 5e auto waren ook BX-en. Eerste was een 16tzi, daarna een 19tzi break, daarna een routiere (19tgi) en daarna weer een 19tzi break. Allemaal auto’s die in de 1-na duurste belastingklasse vallen voor een benzine BX (alleen een 16V zit nog een klasse hoger) Nu 33 euro per maand in Zuid Holland. Verzekering had ik toen voor +/- 40 euro geregeld, met 15000km, WA, en inzittendenverzekering. Dat was met m’n 19e / 20e ofzo. Inderdaad, na m’n 24e fors minder gaan betalen. Het verbruik van al deze bx-en lag tussen de 1 op 9 en de 1 op 12.

De 5e was een type 1 BX14e, 1360cc met 4-versnellingsbak, waarmee ik gemiddeld 1:16 reed. Deze heb ik echter een tijdje als extra naast m’n laatste bx break gehad, waardoor ik hem voor 70 euro per jaar in de oldtimerverzekering kon gooien bij de anwb.

M’n laatste break heb ik heel goed van m’n studiefinanciering kunnen betalen, ook qua onderhoud; ik heb er niets extra’s voor hoeven bijlenen, en ook niets voor hoeven laten.

Groets,
Martijn

NU: Renault Laguna 3.0 V6.24, XM 21 Turbo D12 SX (te koop)http://images.spritmonitor.de/376788.png
(& Xantia 1.8 16V Tentation Airco van m’n pa)
Voorheen: BX 19TZI YZ-90-NN - Gesloopt, XM 2.0i 16V SX - Gesloopt, BX 19TZI break XY-15-XY - verkocht, BX 14 NT-57-PX - verkocht, BX 19TGI Routiere FT-ZL-74 - gesloopt, BX 19TZI Break DP-VX-56 - gesloopt, BX 16TZI YN-67-PL - verkocht
http://www.van-gink.nl

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 12 april 2010 09:03 PM
  [ # 20 ]
Autofan schreef:

Maar bij Aegon moet ik 2 jaar schadevrij hebben om goedkoper uit te komen dan Emerpark Wink Ik heb het al zitten vergelijken en kwam tot die conclusie.

Maar bij Emerpark ben je beperkt aan je kmters Wink

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
bearwil
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 703
Geregistreerd: 04-05-2005

- BX 16V MK2
Gepost: 15 april 2010 09:55 AM
  [ # 21 ]

Verstandige keus die je maakt voor een BX. Dumbo’s schijnen te denken dat het onbetrouwbare roestbakken zijn en dus kosten ze een stuk minder dan Golfjes, Kadettjes en ander gezichtsloos spul. De praktijk bewijst echter dat de auto juist behoorlijk betrouwbaar is en relatief goedkoop in onderhoud, mits je veel zelf kunt, of een goede BX-specialist in de buurt hebt. Het hydraulisch systeem is in tegenstelling tot de algemene fabeltjes juist behoorlijk goedkoop. Bij mijn vorige BX (een 1.6 automaat) deed Hegru in Veldhoven een complete revisie van de bollen voor €140 en daarna stuurde hij opeens een stuk strakker. Vergelijk dat maar eens met wat het kost om 4 schokdempers te vervangen.

Voor de keus van het model moet je vooral uitgaan van wat je aan de auto kunt besteden en hoe je hem gaat gebruiken. Doe je veel korte ritjes in de stad en heb je weinig zin om Shell heel rijk te maken, dan zou ik voor een relatief zuinige 1.4 kiezen. Mijn GTi krijg ik met veel stadswerk en weinig snelwegkilometers echt niet beter dan 1 op 8, maar ik moet daar wel bij zeggen dat ik wel hou van het geluid dat hij bij zo’n 3.500 toeren begint te maken en ik het ook wel leuk vind om Golfjes sprintles te geven. Ook mijn vorige 1.6 carburateur lustte een aardige slok, maar dat kwam voor een deel ook door de 4-bak automaat. Maar je vindt geen auto die net zo comfortabel en goed rijdt als een BX voor dezelfde prijs. Dus veel succes met je zoektocht naar een goede.

Als je meer van de verschillende types wilt weten, is er een site met daarop alle tests van de BX die in de bladen zijn verschenen.
Hier is de link:
[url]=http://www.ruecitroen.nl/Autotesten/Autotesten_Frame_BX.htm[url]

De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé

Profiel  
 
PieterM
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 13-04-2010

Gepost: 15 april 2010 01:39 PM
  [ # 22 ]

Wat betalen jullie allemaal veel aan wegenbelasting zeg. Hier in Brabant betaal je voor een auto tussen de 950 en 1050 kg 56 euro per kwartaal. Waarom is de wegenbelasting eigenlijk zo verschillend in de provincies? Komt dat door de bevolkingsdichtheid?

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 15 april 2010 01:50 PM
  [ # 23 ]

Zeker weten? Als ik kijk bij die gewichtsklasse in Brabant, zie ik 92 euro per kwartaal staan: http://www.autoweek.nl/belasting.php

Vond het prijsverschil ook wel erg groot i.t.t. de 88 euro per kwartaal die ik voor mijn Progress betaalde die ook in die gewichtsklasse zat, in de provincie Utrecht.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 15 april 2010 01:53 PM
  [ # 24 ]

Is afhankelijk van de Provinciale accijnzen. Ik betaal 96 voor mijn benzine bx. (dacht ik)

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
bearwil
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 703
Geregistreerd: 04-05-2005

- BX 16V MK2
Gepost: 15 april 2010 03:07 PM
  [ # 25 ]

Waar haal je die 56 euro toch vandaan? Bij mij worden er elke maand 29 afgeschreven, ook in Brabant.

De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé

Profiel  
 
PieterM
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 13-04-2010

Gepost: 15 april 2010 07:57 PM
  [ # 26 ]


(http://dl.dropbox.com/u/4081738/Motorrijtuigenbelasting.png)


Excuses, Ik bedoelde 92 euro. sorry voor de verwarring…

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 15 april 2010 07:59 PM
  [ # 27 ]

... dus zijn we nog steeds benieuwd waar je die 56 vandaan haalde? Wink

EDIT: Je hebt je bericht al gewijzigd zie ik.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
PieterM
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 13-04-2010

Gepost: 15 april 2010 08:01 PM
  [ # 28 ]

Sorry, ik bedoelde ook inderdaad 92 euro. Ik heb werkelijk waar geen idee…

Profiel  
 
PieterM
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 13-04-2010

Gepost: 15 april 2010 09:16 PM
  [ # 29 ]

Sorry voor de dubbele post, kon hem niet meer wijzigen?. Ik hoop ook niet dat ik het originele topic erg ontwricht heb.
Ik ben die 56 euro tegengekomen bij een advertentie op marktplaats, waarbij de adverteerder (een garage) dat er bij heeft gezet, zonder na te denken ben ik daar mee verder gegaan.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook