Hallo,
Paar vragen over koeling:
1. Kan iemand me vertellen wat de juiste temperatuur van een zx benzine 1,4 zou moeten zijn?
Staat bij mij vrij standaard op 105, lijkt me wat aan de hoge kant?
2. Daarnaast ruik ik regelmatig wat koelvloestof als ie warm is/wat harder moet werken, heb idee dat ie dan door de dop, het overdrukventiel, vloeistof dumpt. Kan dat kloppen? Ik kan natuurlijk met die veer gaan spelen maar ja, zal ook wel een functie hebben lijkt me…
3. Die overdruk slang loopt naar de holte rechtsvoor, en daar de straat op denk ik… Hoort daar geen opvangvaatje oid te zitten?
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
1. Een ZX 1.4 is een TU en die heeft een fijne werktemperatuur van ommenabij de 90 graden.
2. Dat kan kloppen.
3. De overdrukslang loost de overtollige koelvloeistof op straat.
Vermoedelijk is je thermostaat kapot, verwisselen is vrij simpel en snel te doen.
Zo doorrijden kost je óf je koppakking óf er knapt een koelslang.
Thermostaatje kost ongeveer een tientje, volg de bovendste dikke slang van de radiateur naar het blok.
Demonteer dit deel en installeer je nieuwe thermostaat (goed om, veer naar binnen!)
Afvullen, ontluchten, klaar.
‘Spirit of avant-garde’
Dank, dat zou ik eens kunnen proberen.
(Ik had vorig jaar wel een keer een scheurtje in een koelslang, die verder nog in redelijke staat leek…Heb ook wel eens echte oververhitting gehad ivm rotte schakelaar van de fan, die toen kortgesloten, daarop tijdje met geimproviseerde schakelaar voor fan op dashboard rondgereden , weer later netjes vervangen.)
Maar mijn fan, met thermoschakelaar in de radiator dus, slaat nu wel aan… Spreekt dat een kapotte thermostaat niet tegen? Of is het niet zo dat een kapotte thermostaat helemaal niet open gaat, maar bij een hogere temperatuur?
(Kan het een alternatief zijn dat de dop te makkelijk overdruk loslaat, en het systeem daardoor niet genoeg druk opbouwt om effectief te koelen?)
Als ik thermostaat wil vervangen, moet ik dan eerst deels aftappen, of komt er geen koelvloeistof uit die slang?
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
het aanslaan van je fan kan ook te laat zijn. er zijn namelijk voor de zx 2 verschillende thermostaten beschikbaar. ik geloof 82 en 87 graden. en idd als je thermostaat te laat open gaat geeft dat een hogere temp in de motor.
Die dop van de radiator? NIETS aan doen. Dat is zo ontworpen voor een te hoog vloeistofpeil. Een KVS-systeem heeft namelijk geen overdruk oid mits het goed werkt. Het pompt gewoon vloeistof rond. Dat gaat relatief rustig…
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,
Er zijn twee verschillende thermoschakelaars voor de fan bedoel je? Fijn…
Nu ja, ik ga er nu maar even naief van uit dat betreffende onderdelenzaak op mn kenteken de goede gegeven heeft, en ga eerst eens de thermostaat in de slang vervangen…
(Mede omdat ook op de snelweg de bedrijfstemperatuur op 105 staat, en bij genoeg wind zou de fan helemaal niet hoeven helpen lijkt me.)
Blijft nog even de vraag staan of ik die slang zomaar los kan maken, zonder aftappen. En veer “naar binnen”, is dat de slang in, dus vh blok af?
Ik had exact hetzelfde probleem met mijn BX.
Heb alles geprobeerd tot ik uiteindelijk mijn fan zelf kon aanzetten. Het rijden mét fan in de stad gaf nog steeds een te hoge temperatuur dus uiteindelijk maar mijn thermostaat vervangen. Sindsdien geen enkel probleem meer gehad (ja, in Parijs in de stad liep de temperatuur wat op… maar rustig rijden loste dat toen weer op).
Mijn redenering? Mijn thermostaat ging nog wel, maar niet meer goed. Ze was zo verkalkt dat hij niet genoeg openging. Daarom deed de radiateur, als het waren, niet genoeg mee en koelde die ook niet genoeg. De sensoren voor de waarschuwingen op het dash zijn echter via sensoren in het kleine circuit en dus gaven die wél melding van een te hoge temperatuur.
Thermostaat vervangen gaat op 10 minuten. Wel zorgen voor extra KVS en niet vergeten te ontluchten achteraf (en eerste km rustig rijden, en na de eerste rit zorgen dat je wat KVS bij hebt om bij te vullen ). Als je niet weet wanneer je KVS vervangen is zou ik het trouwens eens helemaal vervangen
Ah, mooi.
Mijn koelvloeistof is nog sprankelend; de voordelen van een gebarsten slang…
Die hervulprocedure en ontluchtingsprocedure was wel wat irritant meen ik me te herinneren; volgens Haynes een extra bus sluitend bovenop op het expansievat zetten… Met dreigend milieudelict natuurlijk…
(Vh weekend radiateur bij een golf 4 vervangen. Daar zit wel allerlei tijdrovende nieuwlichterij in de weg, maar het uiteindelijk vullen heerlijk simpel; je hoeft daarbij zelfs niet te ontluchten…)
Jacco schreef:Er zijn twee verschillende thermoschakelaars voor de fan bedoel je? Fijn…
Er is maar 1 thermoschakelaar voor je fan, en die zit als ik me niet vergis, in de radiateur.
Het kan zijn dat de themostaat wel open gaat, maar niet volledig, dat ding hoor je bij een kvs-wissel te vervangen, dat is om de 2 jaar of 60K.
Voor de Tu motoren zijn er inderdaad 2 theromstaten, 89 en 83 graden, 83 graden komt voornamelijk voor in de wat ouderen BXen, later is het allemaal 89 graden geworden ivm emissie eisen. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan 83 graden thermostaat, bij een dealer te bestellen, artikelnr. 133837.
Vervang de radiateurdop, als deze mogelijk niet goed werkt, kost ook niet de hoofdprijs.
Zo, ondertussen nieuwe thermostaat gehaald, maar er nog niet ingezet.
Blijkt nl dat mijn radiateur toch wat lekt…
Die dus in ieder geval vervangen…
Nu blijkt de onderdelenzaak voor mijn kenteken verschillende radiateurs te kunnen bestellen, met verschillende maten en prijzen. h-base.nl en winparts.nl geven dat beeld ook.
Ik vind het echter wat verdacht dat beide lengtematen, 46 en 61 cm, overeen komen binnen en buitenmaat van mijn radiateur (dwz alleen het deel met de koelribben, danwel het geintegreerde expansievat meemeten).
Weet iemand dit? Zijn er echt verschillende maten, of gaat het alleen om verschillende merken/kwaliteit?
(Overigens worden her en der ook twee hoogtematen genoemd, 36 en 38 cm, en dat verschil kan ik niet direct met anders meten verklaren?)
mijn zx is binne ongeveer 1 km al 100 graden wat kan dat zijn…?
En blijft ie dan ook 100 graden of verwarmt hij verder?
Ik heb ondertussen gisteren mijn “zwetende” radiateur vervangen, en als boven gesuggereerd ook gelijk de thermostaat maar vernieuwd. Vooralsnog geen koelvloeistof meer geroken of gezien.
Maar bijzonder is wel dat de thermometer in dashboard nog steeds een bedrijfstemperatuur van rond de 105 graden aangeeft?... Dat symptoom lag dus niet aan kapotte thermostaat of gebrekkige koeling door wrakkige radiateur…
Misschien maar eens die thermometer er uit trekken en calibreren/testen?
(Wel opvallend overigens dat op mijn nieuwe thermostaat geen aantal graden staat. Je moet maar geloven dat je goede meegekregen hebt… Op oude stond “89 graden”)
Zo, ondertussen maar eens een andere thermometer vd sloop in het blok gedraaid. Geeft paar graden minder aan, maar bedrijfstemperatuur volgens dashboard nog steeds ruim 100 graden.
Als ie inderdaad wat te warm wellicht verstopt koelsysteem in de motor. Dat toch nog maar eens met water doorspoelen. (En dat er dan weer goed uitkrijgen…)
(Of de waterpomp moet niet goed meer werken?...)
Totaal aantal Berichten: 161
Geregistreerd: 12-06-2007
- C1 1.0 collection
Jacco schreef:Zo, ondertussen maar eens een andere thermometer vd sloop in het blok gedraaid.
Een nieuwe is toch ook niet zo duur? anders moet je eens even met een losse temperatuurmeter je koelvloeistof temp nameten, misschien is het metertje een beetje ‘ziek’ (tja, ik heb mijn 8e citroen dan wen je eraan…)
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan….
C1 1.0 collection 6-‘13 79dkm
Peugeot 308SW 1.6Blue-HDI executive 4-‘17 91dkm
Yamaha TDM850 9-‘00 52dkm
Tja, ik was toch op de sloop, en nieuw kopen is eigenlijk te makkelijk…
Maar goed dat je me er aan herinnert, ik zal eens een nieuwe gaan bestellen.
Kan ook zijn dat je thermostaat niet genoeg open gaat. Dat was bij mijn BX het probleem. Doordat de thermostaat te weinig open ging, ging er te weinig KVS via de radiator waardoor die te traag warm werd, waardoor de thermoswitch pas te laat ging doorverbinden en het oranje lampje op mijn dash oplichtte.
Het rode lichtte nooit op omdat hij dus nog net genoeg open ging om nog beetje te koelen . Na vervangen blijft de temperatuur nu mooi rond de 90graden
Over die gare sensor, dat was bij mij toen ook een probleem. Mijn ‘warm’ sensor was versleten waardoor die vanaf een bepaalde temperatuur altijd lichtjes ging branden