XM slopen, hoe krijg je de ramen (voorportieren) en het driehoekje op het dak er heel uit?
Lucas Brinkhaus
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 12-11-2009

Gepost: 15 april 2010 10:01 AM

Hallo,

Ik ben een XM aan het slopen voor onderdelen. Graag zou ik de ramen en het mechanisme van de voorportieren willen redden. Volgens Haynes moet dan eerst het raam naar beneden, maar er zit geen accu meer in, en als ik er een terug plaats is het maar de vraag of dat nog werkt (al veel kabels los/doorgeknipt ed). Is er een alternatief om het te verwijderen?

Verder wil ik de kunststof(?) driehoekige paneeltjes achter op het dak heel verwijderen. (tussen achterportieren en achterklep)
Wie weet hoe ik die moet verwijderen?

alvast bedankt,

Groeten,
Lucas

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 15 april 2010 10:20 AM
  [ # 1 ]

Je moet toch spanning op de raamschakelaar zien te krijgen, want dat mechanisme gaat geen kant op anders.
Je moet het raam 3/4 naar beneden doen, dan zie je een plastic borgklip waar het raam op het mechanisme zit. Deze klip loshalen en dan kan je tegen het raam duwen en valt deze in de deur. Je moet hem dan nog even iets aanduwen;
Het raam heeft aan de slotkant van dedeur een geleider in het raamstijl zitten. Deze moet onder het niveau van de raamlikker uitkomen, dan valt de geleider uit het raamstijl.
Je kan het ruit nu beetje kantelen in de deur zodat hij schuin weer omhoog komt en dan trek je het ruit zo uit de deur en kan je daarna ook de 5 bouten van je raammechanisme eruit (3 motor, 2 geleiderail).
Daarna mag je zelf ff uitfriemelen hoe je dat uit de deur krijgt Wink

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
XMTurboCT
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1691
Geregistreerd: 17-06-2006

Gepost: 15 april 2010 03:09 PM
  [ # 2 ]

Dat er uit friemelen gaat makkelijker bij een oud type XM dan bij een nieuwe. Als je niet de stroomdraden van toetsbediening naar het raammechanisme hebt doorgeknipt, kun je de ramen ook laten zakken. Pak een werkende accu. Monteer twee stroomdraden daarom en prik deze in de twee buitenste gaatjes van het contact waarop de toetsen zitten. Je moet even kijken waar je de plus en de min op aan sluit. Als het goed is, moet dat ook werken. En ik meen dat de bijrijderskant alleen werkt als de toetsbediening aan de bestuurderskant voor het bijrijdersraam aanwezig is. Is dit te volgen?

Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Lucas Brinkhaus
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 12-11-2009

Gepost: 15 april 2010 03:24 PM
  [ # 3 ]

Bedankt voor de reacties.
ik heb alvast een lange kabel aan een stekker gemaakt voor in de sigaretten aansluiting, daarmee moet het samen met het elektrisch schema van Haynes lukken. ik neem de schakelaars van de ramen ook mee. volgens mij loopt inderdaad de stroom voor de bijrijderskant via de schakelaar bij de bestuurder.
Het gaat om een type 1.

Iemand nog tips voor de driehoekjes achter aan het dak?

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 15 april 2010 05:57 PM
  [ # 4 ]
Lucas Brinkhaus schreef:

Iemand nog tips voor de driehoekjes achter aan het dak?

Bij mijn weten zitten die vast gelijmd.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 16 april 2010 10:19 AM
  [ # 5 ]

Ik heb ze er nog nooit (goed) afgekregen in ieder geval.
De bijrijders deur gaat inderdaad over de bestuurdersdeur heen, dus die schakelaar MOET er zitten. Deze “override” schakelaar is trouwens anders dan de gewone schakelaars

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 16 april 2010 10:31 AM
  [ # 6 ]

Driehoekjes achterop bedoel je neem ik aan die kunststof?
Die zitten gelijmd! kunnen er wel uit, maar dat zul je dan wel moeten snijden..
Zelfde voor de achterste ruiten… Die kun je ook zo rondom lossnijden als de driehoekjes er uit zijn.. Misschien ook wel de moeite waard?

Marco

Profiel  
 
Lucas Brinkhaus
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 12-11-2009

Gepost: 17 april 2010 03:44 PM
  [ # 7 ]

hopeloos was het, met messen, plamuurmessen en houtbeitels en hamers in de weer geweest.

Ik heb er één af gekregen, maar met barsten, en de lip onderaan is afgebroken.

Zijn deze driehoekjes nieuw te koop bij de dealer?
Ik kan ze in de onderdelen documentatie niet vinden, heeft iemand misschien een onderdeelnummer, of weet iemand waar ik ze kan vinden?

Ramen: Gelukkig lagen de deurpanelen er nog in, daar zaten de kabels voor de raambediening nog aan vast. met startkabels aan de accuklemmen en de schakelaars terug geplaatst werkte het prima.

Groeten,

Lucas

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 17 april 2010 10:41 PM
  [ # 8 ]

Heb je geluk Wink Ik moest vandaag een exemplaar uitbouwen dat niet meer werkte, dus die kon niet meer naar beneden. Heb de kabels stuk moeten knippen om het raam te kunnen laten zakken Smile

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook