Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Ha Mooi!
Wellicht kom ik hem binnenkort tegen.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Dit weekend al lekker rond getoerd! Auto staat op de oprit, gewoon te zien in het voorbij rijden.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Al een paar keer langsgekomen. Ik ben naar 2 huizen daar in de buurt gaan kijken. Toen stond alleen het oranje monster buiten.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Dan was het gele gevaar waarschijnlijk op tournee!
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
woutersmits schreef:Al een paar keer langsgekomen. Ik ben naar 2 huizen daar in de buurt gaan kijken. Toen stond alleen het oranje monster buiten.
Dat zegt niets hoor - ik heb ook wel eens op de bel staan hangen - volgens mij heeft ie stiekem een fiets gekocht ...
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Fiets? O ja, die heb ik ook nog. Mooi weer morgen, misschien maar eens naar het werk fietsen…
Panhardje ging goed vanavond (magazijn DS in Tull en ‘t Waal v.v.).
Olietemperatuur 110-120’C bij 100 km/u, lijkt me ok.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gisteren en vandaag met de Panhard gereden. Er zat een ratel in de motor, klonk niet goed. Ook vreemd: Als ik de koppeling intrap, wordt het ratelen minder, maar daalt ook het stationair toerental.
Ik dacht aan een koppelingsprobleem, dus heb de motor van de bak af gehaald. Niets vreemds te zien aan koppeling, drukgroep, druklager of het lagertje in het vliegwiel.
Nu verdenk ik een hoofdlager. De hoofdlagers zijn cilinderlagers. Deze heb ik gecontroleerd door de krukas erin te passen, en dat ging strak.
Je blijft wel van de straat met zo’n Panhard!
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Je blijft wel van de straat met zo’n Panhard, daarom heb ik hem ooit omgeruild voor een Alpine A110 1300 en heb daarna 25 jaar autoplezier gehad.
Het blijven zeer complexe motoren, is de krukaslengte speling wel opgemeten.
Zat de krukas al niet te strak na het monteren van het achterdeksel.
Als deze te strak zit zijn de lagers snel overleden, zat er op het big end speling.
Als de hoofd lagers vervangen moeten worden moet de hele motor, echt alles weer uit elkaar.
Als ik hier uit ga leggen hoe je dit allemaal moet vervangen ben ik nog wel even bezig.
Citromobile is nabij en zal de Panhard boeken meenemen en spreek je daar vast.
Ik sta op plaats 52. Tegen die tijd weel je vast wat de schade is en neem carter en de krukas mee.
Jammer van je werk dat je er al zoveel energie in hebt gestoken met dit, als resultaat.
Maar ooit zul je ook begrijpen waarom deze auto’s zijn verdwenen, geniaal in constructie maar absoluut klant en garage en monteur onvriendelijk.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
@Visa GTI 115: Bedankt voor het meedenken!
Krukaslengtespeling heb ik niet opgemeten. Ik heb de krukas geplaatst, daarna achterste lagerschild en daarna de krukas gedraaid aan de drijfstangen. De krukas draaide heel licht.
Kan een verkeerde afstelling van de koppeling invloed (gehad) hebben op het draaien van de motor?
Nederlandstalig werkplaatshandboek heb ik, ga ik nog eens goed in kijken.
Kortom: We gaan er weer mee aan de slag en geven het nog niet op!
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Voorop gesteld is het zo dat bij deze motoren bij het intrappen van de koppeling de motor iets langzamer gaat draaien.
Dus zorg voor een redelijk stationair toerental.
Het is nog een drukgroep met tafel en daar tegen aan een ouderwetse koolring die voor montage een tijd in de olie heeft gelegen.
De koolring moet vrij liggen van de druktafel.
Zit de achterste aluminium krukaskeering met de goede (dus platte) kant naar buiten.
Op de krukas achter zit een grote veerring en die past precies in die ruimte in de keerring.
Als afdichting is een ‘O’ ring en een paierenpakking en je zou snel denken die plaatsen we in die holle ruimte Mis dus bij Panhard,‘O’ ring en Papier moeten tegen de vlakke kant. In dat geval zit de keerring er niet ver genoeg in. Dus even het vliegwiel verwijderen en dat bekijken.
Zit er een gietijzeren of een alumium achterdeksel in. Bij gietijzer wordt gebruik gemaakt van een normale keerring.Echter dat werd toegepast in de laatste jaren van de productie van de motoren.
Handig he.. zo’n Citroen Forum…met Panhard bijles…
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik kijk zo nu en dan enigszins begerig naar de inrit van DriverD. En elke andere PL17 die ik zie. Maar als ik dit zo lees houdt zo’n Panhard je meer van de straat dan op de weg. Nou ja, als er maar uit te komen is, nietwaar? Gaat ‘t daarna vast weer gewoon 30 jaar goed.
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Je moet niet kijken naar de oprit van Driver D. Maar er ook stoppen en kijken met hem naar deze wonder der techniek.
Tenminste als je daar interesse voor hebt. Rijden met een Panhard is bijzaak….maar de techniek…!!
Ook dit merk is autogeschiedenis zoals Panhard ook ooit pruducent was van en motor met schuiven t.o.v kleppen voor de beademing van de motor…
Zal ik nog even door gaan…!!
We hebben het hier niet over een alledaags product, dat is ook de reden waarom het merk onderuit is gegaan. Helaas en jammer, maar in mijn visie begrijpelijk.
Alleen echte techneuten spreekt dit aan, ze komen bija kl….als ze dit mogen aanschouwen.
Gelukkig bestaat er een club van zo’n 125 Panhard gekken… nee, natuurlijk niet, maar echte liefhebbers waarvan “ik” ooit de aanstichter was…Deze mensen die gigantische problemen tegen komen zijn echte doorzetters en strijden al meer dan 35 jaar voor dit absolute topmerk.
Panhard.. ik ben nu ruim in de 60 en het beheerste een zeer groot deel van mijn leven, ik heb ze gelukkig nog uit mogen pakken nieuw en gereed gemaakt voor een nieuwe klant bij Citroen op het Stadionplein.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Visa GTI 115 schreef:Voorop gesteld is het zo dat bij deze motoren bij het intrappen van de koppeling de motor iets langzamer gaat draaien.
Dus zorg voor een redelijk stationair toerental.
Het is nog een drukgroep met tafel en daar tegen aan een ouderwetse koolring die voor montage een tijd in de olie heeft gelegen.
De koolring moet vrij liggen van de druktafel.
Zit de achterste aluminium krukaskeering met de goede (dus platte) kant naar buiten.
Op de krukas achter zit een grote veerring en die past precies in die ruimte in de keerring.
Als afdichting is een ‘O’ ring en een paierenpakking en je zou snel denken die plaatsen we in die holle ruimte Mis dus bij Panhard,‘O’ ring en Papier moeten tegen de vlakke kant. In dat geval zit de keerring er niet ver genoeg in. Dus even het vliegwiel verwijderen en dat bekijken.
Zit er een gietijzeren of een alumium achterdeksel in. Bij gietijzer wordt gebruik gemaakt van een normale keerring.Echter dat werd toegepast in de laatste jaren van de productie van de motoren.
Handig he.. zo’n Citroen Forum…met Panhard bijles…
Bedankt weer voor de tips/bijles!
Dat de motor langzamer gaat draaien als je de koppeling intrapt lijkt onlogisch. Gelukkig lees ik nu dat dat normaal is, hoewel ik de oorzaak ervan nog niet begrijp.
De achterste keerring is vervangen door een moderne “lip"keerring. De keerring die jij beschrijft heb ik wel gezien in het werkplaatshandboek. Ook de axiale speling van de krukas en de afstelling ervan heb ik in dit boek bekeken. Wel vreemd dat je cilinderlagers ook axiale kracht laat opnemen….
Het achterdeksel is aluminium.
Vanmiddag heb ik de motor even laten draaien buiten de auto, gewoon op de grond, startkabels en kannetje benzine erbij. Dat klonk goed, zodat ik de motor weer in de auto gehangen heb. Morgen de uitlaten enzo aansluiten en de koppeling goed afstellen.
Ben benieuwd.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Over die uitlaten kan ik je nog wel een paar tips geven, die mogen niet onder spanning worden gemonteerd.
Na montage van de uitlaatbochten draai je de 6 moerem M7 net niet tegen de flens aan, het is de bedoeling dat die bochten recht voor de poorten aan de cylinderkop komen te zitten.
Je monteerd alles af en laat dan de motor draaien dan komt daar bij die poorten een behoorlijk uitlaatgeluid uit, dat is goed want het zit nog los. Dan ga je een rondje rijden en trekt een paar keer op en rem op de motor af, dan ga weer terug naar huis.
Je pakt sleutel 21 en een breekijzer, de motor loopt nog en je hoort het geknetter.
Nu kruip je voor onder de auto en draai moer 21 van de onderste bout van het silent block los.
De motor loopt nog en met het breekijzer leunend op die steun kan je de motor omhoog en omlaag laten bewegen in het gleufgat. Nu druk je de motor zover omhoog dat het uitlaatgeluid het minst is en zet dan snel de 21 weer vast, nu zitten de uitlaatbochten op de meest ideale manier voor de poort, de motor draait nog steeds en draai nu alle 6 de moern stuk voor stuk aan tot dat het geluid weg is en de bochten vast zitten de spanning is dan zo goed als weg.
Dit alles gaat veel prettiger als je op een brug zou staan, want sleutel 21 is nogal lang. Succes.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Kijk, dat zijn de tips uit de praktijk waar je iets aan hebt! Bedankt!
Ik laat wel weten hoe het is afgelopen.
Citroen!