Gooi schreef:
- Je weet gewoon dat als ze jou 100 euro geven, ze er zelf 1000 euro aan onderdelen afhalen. Raar dat bij een auto, de som der delen meer is dan het geheel.
Ze moeten alle vloeistoffen aftappen, scheiden en netjes afvoeren. (droog maken)
Ze moeten een flink deel van het afwijkende materiaal eruit halen voor de handel in de pers mag.
De meeste schooiers die naar de sloop gaan voor onderdelen zijn te beroerd om meer dan een tientje per onderdeel te betalen. Dat betekent al dat de auto moet blijven staan tot er zeker tien onderdelen verkocht zijn voor de aanschafprijs eruit is. Dan moeten nog de uren (uurkosten voor een modaal zelfstandigeninkomen inclusief verzekeringen etc. is meer dan dertig euro) en kosten voor de vloeistoffen betaald worden.
Ik denk dat het helemaal niet kwaad is als je er 100 euro voor krijgt. Die man moet ook leven (en liever niet van de drugshandel die hij witwast met zijn sloopbedrijf om maar eens een cliché uit de kast te halen)
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gooi schreef:
Wat mij dwars zit aan een BX naar de sloop brengen, zijn twee dingen:
- Je weet gewoon dat als ze jou 100 euro geven, ze er zelf 1000 euro aan onderdelen afhalen. Raar dat bij een auto, de som der delen meer is dan het geheel.
Knappe vent die voor de onderdelen van een gare bx nog 1000 euro weet te vangen…. Maar waar het eigenlijk op neerkomt is dat je die sloper die 900 euro “winst” niet gunt? Tssssssssss….
Ik sluit me graag aan bij wat EW en anderen al schreven.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 335
Geregistreerd: 07-07-2009
- BX 16TRS Automatic
- CX Prestige
patje74 schreef:Chrispy70 schreef:Het zal wel aan mij liggen, maar ik zet de beste banden altijd voor…
Het ligt dus aan mij
Dank allemaal voor de leerzame reacties.
(Voortaan gewoon 4 nieuwe banden, want ik wil ook voor goed contact houden.)
EX: BX 16TRS ‘85 / CX 25 Limousine Turbo ‘84 / 2CV ‘78 / BX 16 TRS Automatic ‘86 / BX 16 TRI ‘87 / CX 2000 ‘75 / CX 22 TRS ‘88.
Gooi schreef:
Het schoot mij te binnen dat de blauwe BX wellicht een goede reserveband heeft. Samen met de reserveband van de 19 heb ik dan toch weer een setje voorbanden. Maar ik lees ook iets over uitdroging… hoe controleer je dat?
Trouwens, ik ben van het ‘voorbanden eerst-kamp’. Onderstuur en overstuur waarbij je grip verliest heb je naar mijn idee alleen bij snelle bochten of plotselinge uitwijkmanouvres. Ik rij altijd erg rustig. In mijn manier van denken) doen de voorbanden het meeste werk, dus slijten die ook harder en dus vervang je ze het eerste. Maar mijn 19 is gewoon toe aan 4 (of 5) nieuwe banden.
Ik zag op de sloop waar ik vanmiddag heel even was (hij was eigenlijk al gesloten) een Peugeot 405 staan met schitterende lm-velgen. Heeft iemand een idee of die op een BX passen? (Jaja, ik weet het prioriteiten… Maar ik mag me toch wel oriënteren?
Uitdroging kun je alleen maar controleren door de banden goed te bekijken. Zitten er droogtescheurtjes in of niet?
Zitten ze er niet, dan is niet gezegd dat de band niet is uitgedroogd. Zitten ze er wel, is niet gezegd dat de band gevaarlijk uitgedroogd is.
Eerste wat ik van die reserveband zou controleren is de dot-code.
Is deze viercijferig dan staan twee cijfers voor het jaar in de 21e eeuw en de andere twee voor de week van productie. Volgorde kun je eenvoudig vaststellen.
Is de dotcode driecijferig zonder driehoekje is het het productiejaar in de jaren ‘80 met het weeknummer. Is deze met driehoekje is het het productiejaar in de jaren ‘90 met het weeknummer.
Driecijferig of geen dotcode zou ik de band op zijn best nog als thuiskomertje gebruiken: Het rubber zal hard geworden zijn (als niet uitgedroogd).
Velgen van Peugeot en Citroën zijn al heel lang hetzelfde: 4x108 ET 18 of ET26.
Allemaal uitwisselbaar zolang ze maar vier boutgaten hebben.
Let wel op de afrolomtrek van de band!
Loadindex zal voor een BX niet zo kritisch zijn als voor een C5….
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gooi schreef:Trouwens, ik ben van het ‘voorbanden eerst-kamp’. Onderstuur en overstuur waarbij je grip verliest heb je naar mijn idee alleen bij snelle bochten of plotselinge uitwijkmanouvres. Ik rij altijd erg rustig. In mijn manier van denken doen de voorbanden het meeste werk, dus slijten die ook harder en dus vervang je ze het eerste. Maar mijn 19 is gewoon toe aan 4 (of 5) nieuwe banden.
Sorry Gooi, maar nu wordt je toch weer eigenwijs!
Vanaf hier wordt er duidelijk beschreven WAAROM de beste banden achter moeten…
Ook de link van patje notabene van Michelin zelf is erg duidelijk!
patje74 schreef:
Ik kan niet begrijpen waar jij dan op baseerd dat je de beste banden voorop moet leggen?
Arjan Verkade schreef:
Sorry Gooi, maar nu wordt je toch weer eigenwijs!
Vanaf hier wordt er duidelijk beschreven WAAROM de beste banden achter moeten…
Ook de link van patje notabene van Michelin zelf is erg duidelijk!
Daar zijn andere draadjes al over uit de hand gelopen
Ik ben overigens van het kamp beste banden achter uit slijtage-overwegingen.
Alleen doe ik het nu bij de C5 niet: Die cupt de achterbanden zo zwaar dat het vreselijk rijdt als je die voor legt.
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
EW schreef:Gooi schreef:
- Je weet gewoon dat als ze jou 100 euro geven, ze er zelf 1000 euro aan onderdelen afhalen. Raar dat bij een auto, de som der delen meer is dan het geheel.
Ze moeten alle vloeistoffen aftappen, scheiden en netjes afvoeren. (droog maken)
Ze moeten…e tc. etc. etc. ......Ik denk dat het helemaal niet kwaad is als je er 100 euro voor krijgt. Die man moet ook leven [....]
Goed verwoord EW.
En Gooi, ik daag je uit om een keer een dag een auto te komen helpen slopen. En reken maar dat dat van je en van je gaat hoor! (tegen die auto dan hè)
En aan het eind van die dag zal ik je nog eens vragen of je het nog steeds “makkelijk verdiend” vindt. Maar ik vermoed, dat je dan zó afgepeigerd en gaar zult zijn, dat je niet eens meer een antwoord kunt formuleren. Ja, met handgebaren, tussen de blaren door!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Dus gooi, zelf de auto slopen en de onderdelen reserve houden is het meest economisch voor jou
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Twee achterdraagarmen met goede ADALS en je hebt het er al weer uit. Als je een sloperij hebt die verwacht dat je de boel komt brengen, Reuvers in Tiel haalt ze op voor je deur met een kraan, de auto hoeft dus ook niet meer te kunnen rollen. Afhankelijk van wat er nog aan zit krijg je wellicht nog 50 euro ook. Indien blok & bak verwijderd krijg je niets.
Wat verder nog interessant is voor de TRS om te bewaren:
leidingen voor naar achter & remleidingen achter mits niet rot,
accu,
koplampen/achterlichten,
ruitewissermotor voorkant (tenzij slijtage op asje),
ventilatieslakkehuis met transistor,
fusees mits wiellagers goed,
tankdopslot/contactslot/deursloten
tenzij doorgesleten de handremkabels,
hogedrukregelaar tenzij lekkend,
Indien goed ‘t monopointhuis,
de octopus als reserverubber voor noodreparaties van vanalles en nog wat,
gasdrukveren achterklep,
zekeringenbord met relais en zekeringen (niet compatible met TRS 1989),
Complete draadboom voor gratis draad en stekkers - knip maar raak,
Brandstofpomp (zit bovenin de tank),
hoogteregelingsstang (wordt altijd weggegooid, niemand heeft ze op voorraad),
Bobine en transistormodule,
De afgewerkte LHM als antiroestmiddeltje, gewoon alles lekker vet volspuiten met dat spul, roest er niks.
Zaken als dynamo en startmotor en ‘t meeste van de motor kun je wel laten zitten. De markt zit vol met die dingen. Hydrauliekpomp is voor zover ik weet een ander type dan op de XU’s maar als die goed is zou ik die wel bewaren.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007
- Xantia 2.0 HDI break 90+
De sloop waar ze mij 100 euro boden, met als enige vraag of ie compleet is, is Maresia in Kaatsheuvel (of Sprang-Cappelle, dat weten ze daar zelf niet). Dit is een sloop die zegt zich te specialiseren in onder andere Citroën. (Dat is al een contradictie in termino; specialiseren doe je op een ding, niet op meerdere.) De blauwe BX Cannes kan er rijdend naartoe, met APK zelfs!
I stand corrected met betrekking tot het 100 euro - 1000 euro verhaal. Maresia bijvoorbeeld heeft een brandschoon magazijn, een catalogus op de computer, secretaresses in dienst en kerels met schone handen die je onderdeel voor je gaan halen. Zelfs een jongen die de hele dag niets anders doet dan te leveren onderdelen merken voor de garantie. Het zal inderdaad een hoop werk zijn om een auto netjes en verantwoord te slopen. Ik gun iedereen zijn winst. Nadeel is wel dat de onderdelen (gebruikt he, niet vergeten!) toch stiekem wel duur worden. De Ludolf (die het woord ‘wassen’ niet eens kent) hier in Tilburg zal heus geen 35 euro vragen voor een raammotortje.
Als ik zo dat lijstje van bruikbare dingen hierboven bekijk, dan moet er toch vast iemand hier op het forum zijn die mij dezelfde 100 euro als op de sloop wil geven. Iemand met een plek om zo’n auto uit elkaar te schroeven en een schuurtje voor de onderdelen. Ik heb dat niet namelijk. Nuance: ik wil mijn parkeerplekje en de ruimte in mijn schuur niet besteden aan een sloopauto en dozen met onderdelen. Bovendien heb ik er de tijd niet voor.
Bandenverhaal: duidelijk. Ik weiger te accepteren dat ik eigenwijs ben Onwetend is een beter woord.
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Hoe is ‘t nou met de TRS? Nog bij Alex langsgeweest?
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007
- Xantia 2.0 HDI break 90+
beerpeet schreef:Hoe is ‘t nou met de TRS? Nog bij Alex langsgeweest?
De TRS doet het prima. Zeker als ie een paar minuten gelopen heeft. Ik vrees wel dat het verbruik enorm is, maar ik heb nog geen tank leeg, dus ik heb het nog niet uitgerekend. Maar binnen 250 kilometer op een halve tank terecht komen, lijkt mij een tikkie dorstig.
Helaas ging de afspraak op tweede paas met Alex niet door en sindsdien heb ik gewoon geen tijd meer gehad om iets af te spreken. Maar wat in het vat zit, verzuurt niet, dus het zal er vast nog wel eens van komen binnenkort.
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
En jij vertrouwt een 20 jaar oude meter??
Niet doen hoor, klopt vaak geen bal van…
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Daarbij vind ik 1 op 8 helemaal niet gek voor een TRS automaat.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik vind het te gek.