Mening gevraagd na ernstig schadegeval 2 jaar oude C4 Picasso
Christopher Vinckier
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 16-04-2010

Gepost: 16 april 2010 03:44 PM

Graag had ik jullie mening eens geweten over onze problemen met onze C4 Picasso. Veel garagisten melden mij dat dit onmogelijk is dat ik dergelijk schadeprobleem had aan de wagen.


Geachte, ik schrijf u deze mail omdat wij enigszins teleurgesteld zijn na de aankoop van onze citroen c4 picasso. We hebben deze aangekocht en geleverd gekregen in november 2007. Dit wordt ook per brief verstuurd.
Kort na de levering, hetzij 2 dagen ongeveer kregen wij al te maken met zware pech.De wagen moest dringend binnen in de garage en werd dus getakeld. Gelukkig was er toen overduidelijk geen probleem dat dit onder de garantie viel van de wagen. 2 injectiepompen werden toen vervangen dacht ik. dossier WP75060 bij garage ***. Dit was de aftrap voor ons pechavontuur.

Bij het eerste onderhoud meldde ik het probleem van de afsluitklep van de dieseltank die niet wil openen. Als er druk op de klep wordt uitgeoefend en iemand anders duwt op het knopje om te openen, dan opent de klep. Probleem is dat ik veel alleen op de baan ben, en bij het tanken is het vrij moeilijk om op de klep te duwen en op de knop tergelijketijd. Hier werd vanuit de garage geen oplossing voor geboden.

Na enige tijd rondrijden met de wagen kregen wij de melding storing in emissiesysteem. Volgens Citroen dienen we ons direct te begeven naar een citroengarage. Na contact met de garage mochten we nog rondrijden maar dienen we toch snel binnen te komen. De volgende dag gaat de wagen binnen maar er wordt niets speciaals gevonden en het bericht wordt via de computer verwijderd.

Enige tijd later krijgen wij opnieuw dit bericht. Bij een onderhoud werd hiervoor een stuk vervangen en aangerekend. (Dit viel buiten de grantie volgens de garage)

Na ongeveer een jaar rond te rijden met de wagen meld ik bij de garage dat ik problemen ondervind bij het ontkoppelen en van eerste naar tweede versnelling te schakelen. De wagen schokt hierbij. Gedurende zeer geruime tijd hebben we dit. In de garage vond men niet direct iets wat dit gedrag van de wagen kon verklaren. Men ging hiervoor verder onderzoek uitvoeren. Geruime tijd later neem ik zelf terug contact met de garage en het enigste wat men kon denken, was het gebruik van ‘goedkopere diesel’. Op dit moment ben ik overgeschakeld met te tanken bij TOTAL op vraag van de garage. Ik meende de eerste weken verbetering te merken, maar dit was maar een veronderstelling, zo bleek even later toen het probleem zich weer voor deed. Het schakelen bleef een probleem.

Storing in emissiesysteem is ondertussen onze vaste vriend op het dashboard geworden.

Nu ondervond ik meer en meer problemen met het schakelen en begonnen er allerlei geluiden hoorbaar te worden. De garage meldde eens te passeren. Toen het echt niet meer houdbaar was, de ontkoppeling bleef zitten enz, mocht ik gelukkig onmiddellijk naar de garage. Daar bleek na onderzoek dat alles van de ontkoppeling diende vervangen te worden etc. Dit zou niet onder de garantie vallen, deels omdat dit ‘slijtage’ zou zijn en deels omdat de wagen toen ongeveer 2 maand en half uit garantie was. Dit is voor ons een enorme kost (faktuur van 946 euro incl btw) en een grote opdoffer na 2 jaar lang problemen met een nieuwe wagen.

Wij waren van plan een okkasie wagen te kopen en hebben uiteindelijk beslist wat meer uit te geven voor de aanschaf van een nieuwe wagen, hopend op natuurlijk minder problemen en kosten, maar niks was minder waar, helaas.

De garage vroeg me of ik mijn voet op de ontkoppelingspedaal liet staan, omdat men op deze manier aan slijtage dacht, maar dit is niet zo. Ik rijd al geruime tijd met de wagen, ben hele dagen op de baan voor het werk, met allerlei wagens en ervaar nooit dergelijke problemen. Onze wagen heeft er 80.000km opzitten, maar een volledige slijtage van de ontkoppeling lijkt mij onmogelijk. Na enkele meningen van garagehouders te vragen lijkt hen dit ook ten zeerste onmogelijk dat dit volledig aan slijtage van gebruik van de wagen zou te wijten zijn.

Hierbij kom ik tot het punt van mijn schrijven, met als laatste sprankeltje hoop vragend naar de herziening om dit herstel al dan niet onder de garantievoorwaarden van de wagen uit te voeren, gezien onze reeds gekende en gemelde problemen. Hopend op een positieve reactie,

M.v.g.
Christopher Vinckier

antwoord citroen:

Geachte heer Naar aanleiding van uw mail van 30 maart ll. hebben wij contact opgenomen met de Garage ***. De garage heeft ons de reparatie van de koppeling bevestigd. Het blijkt wel degelijk om slijtage te gaan en niet om een inwendig technisch defect. Hoe dan ook wordt een koppeling beschouwd als slijtageonderdeel dat, behoudens enkele uitzonderlijke gevallen, nooit door de garantie wordt gedekt. De factuur van de garage ****** is dan ook gerechtvaardigd. Wij kunnen bijgevolg niet tussenkomen in de reparatiekosten. Wat de overige incidenten betreft, hebben wij vastgesteld dat zij door de contractuele waarborg werden gedekt, overeenkomstig de algemene garantievoorwaarden. Voor het oplichten van de waarschuwing “emissiestoring” kunt u opnieuw contact opnemen met de garage om de storing te laten uitlezen. Het spijt ons geen gunstig gevolg te kunnen geven aan uw verzoek, maar hopen dat uw vertrouwen in ons merk behouden blijft. Met vriendelijke groeten.

—-

Ik vind dat ik hier persoonlijk een beetje makkelijk wordt afgewimpeld, of heb ik het verkeerd voor…

edit mod: Ik heb de naam van de garage in de repliek van Citroen ook even weggehaald.

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 16 april 2010 04:01 PM
  [ # 1 ]

Hm, dit ziet er naar uit dat er al vanaf het begin iets niet goed heeft gezeten met het koppelingssysteem (het schokje) en dat daardoor de boel veel eerder is versleten dan normaal is. Als ze het initiële probleem niet verhelpen zal de nieuwe koppelingsset vermoedelijk net zo snel verslijten als de eerste.

Het lijkt er een beetje op dat de garage dit aan zag komen en je daarom even aan het lijntje heeft gehouden zodat de reparatie niet meer in de garantie zou vallen… maar zo’n aantijging kan je natuurlijk nooit bewijzen.

Die emissiestoring kan van alles zijn, van klein tot groot euvel. En dat van die goedkope diesel lijkt me kwatsj. Diesels lopen zelfs nog op slaolie als het moet… Mr. Green

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 16 april 2010 10:09 PM
  [ # 2 ]
Midfriesland schreef:

. En dat van die goedkope diesel lijkt me kwatsj. Diesels lopen zelfs nog op slaolie als het moet… Mr. Green

absoluut niet… ik weet uit ervaring dat je kwaliteits diesel moet tanken in de HDI motoren..
voordat ik mijn vorige C5 1.6 hdi kocht dacht ik dat ook..
maar ik kreeg ook regelmatig die emmissiestoring..
en een stotter bij een 2000 rpm

ben toen eens bij een Q8 gaan tanken hier in de buurt en de wagen reedt vele malen beter..
en ook de emissiestoring was weg…

maar met mijn huidige rij ik op total diesel en ik heb geen problemen..

denk dat je eens een andere garage moet proberen…

Profiel  
 
arnokroese
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 27-05-2009

Gepost: 17 april 2010 09:37 AM
  [ # 3 ]

Ik heb ook een tijd last gehad van de melding ‘Storing in emissiesysteem’. Het is weliswaar geen diesel, maar het was net zo vervelend. De melding ging gepaard met een ernstig vermogenverlies van de motor. Het is een EB6V, waarbij ik meestal in de automatische stand rijd. Bij een klein heuveltje op schakelde de auto al terug als gevolg van het vermogenverlies. De eerste keer ben ik direct naar de garage gegaan. Daar konden ze eerst niets vinden. Na het software-matig verwijderen van de storing was het probleem opgelost. Na ongeveer een half jaar deed zich het probleem opnieuw voor (net na een beurt). Ik ben de auto to ruim anderhalve week kwijt geweest voor reparatie. Na lang zoeken en contact met Citroën Nederland waren ze tot de diagnose gekomen dat het aan de timing van de distributie van de motor lag (sorry als ik dit technisch niet goed verwoord). Er moest een flinke reparatie aan de motor uitgevoerd worden. Met de koppeling had dit helemaal niets te maken (bij mij). Ik kan bovendien zelf niet eens koppelen.
Ik rijd er nu weer twee weken mee, maar heb af en toe het idee dat hij na de reparatie wel veel meer moeite heeft gekregen met (automatisch) koppelen. Met name het schakelen naar de turbo gaat soms met flink wat horten en stoten.
Mijn advies: ga er ook nog eens mee naar een andere garage om vast te laten stellen dat de eerdere diagnose wel goed is geweest.

Citroën GC4P 1.6 THP Ligne Business EB6V

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43305
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 17 april 2010 09:43 AM
  [ # 4 ]
ronama schreef:
Midfriesland schreef:

. En dat van die goedkope diesel lijkt me kwatsj. Diesels lopen zelfs nog op slaolie als het moet… Mr. Green

absoluut niet… ik weet uit ervaring dat je kwaliteits diesel moet tanken in de HDI motoren..
voordat ik mijn vorige C5 1.6 hdi kocht dacht ik dat ook..
maar ik kreeg ook regelmatig die emmissiestoring..
en een stotter bij een 2000 rpm

ben toen eens bij een Q8 gaan tanken hier in de buurt en de wagen reedt vele malen beter..
en ook de emissiestoring was weg…

maar met mijn huidige rij ik op total diesel en ik heb geen problemen..

denk dat je eens een andere garage moet proberen…

Ik sluit mij hier graag bij aan. Ik heb zelf ondervonden dat een 2.0 Hdi met 90 pk in een 307 en zo’n zelfde blok in een picasso op knappe kwaliteit diesel zomaar 100 km verder komen op één tank én dat ze daarbij ook nog eens veel lekkerder lopen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook