





















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
sans-pareil schreef:
Jouw auto heeft de injectiecomputer bij de voeten van de bijrijder. De ontstekingscomputer, oftewel AEI zit op het LV binnenscharm, net boven de accu.
Ik ben benieuwd of je de beroemde 2500ie schokken er structureel uit gaat krijgen.
hier een handige nieuwe ontstekingscomputer voor de 2,5 gti op ebay. wel even je nummer checken, of ie echt klopt/past voor jouw motor uitvoering.
een reserve kan geen kwaad, mijne (in mijn T2) is er een keer mee gestopt…... nieuwe gebruikte geplaatst, starten en weer verder. ik heb de oude nog niet inwendig gecontroleerd. aan de buitenkant is er niks aan te zien. en aan de binnenkant zit een gezellig opgebouwde printplaat. denk niet dat je daar zomaar wat mee kan…... tenzij je echt weet wat je doet (ik niet).
dus als onderdeel van het onderhoud weten waar je reserve delen kan vinden, of zelf reserve op de plank hebben liggen. scheelt ook als je problemen wil uitsluiten.
hoe zit ‘t met de injectoren. kan je daar ook wat mee ? ultrasoon reinigen heb ik wel eens gehoord.
iemand ervaring / kennis ?? aan te raden ??
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik denk niet dat deze computer werkt op mijn auto. Ook geschikt voor een break, daar zijn geen Turbo motoren in geleverd.
Het probleem van een 2de hands exemplaar is ook dat je de code van de startonderbreking moet weten, anders heb je er ook niets aan. Volgens mij wordt die daarin opgeslagen.






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Arjan Verkade schreef:
Hoe zit het eigenlijk met het luchtfilter bij de 2500 motoren? Ik geloof dat deze niet vervangen hoeven te worden. Maar ik denk ook niet dat ze geheel onderhoudsvrij zijn?
luchtfilter in mijn T2 is een zwart plastic ding die je tussen de onder- en bovenschaal van het luchtfilter huis plaatst, met een gele schuimlaag er tussen. moet bij een Turbo uitvoering wel redelijk schoon zijn ! je wil geen troep door je turbo blazen, dat vind ie niet leuk, net zoals matige olie. dat ding draait bij belasting toch op hoge toeren (10.000 tpm of zo?)
dat luchtfilter kan je zelfs een keer uitstofzuigen. maar een nieuwe kan geen kwaad. zegt Citroen niet om de 10.000 vervangen (op de Turbo) ? nieuwe zijn altijd wel te vinden via de CX club, op Citromobile of via de CX Basis. was nooit een probleem.
in mijn 2400i zit het zelfde luchtfilter huis, maar er zat bij aanschaf een metalen luchtfilter in/tussen. die was vervelend verroest, dus er uit en zo’n modernere plastic+schuim uitvoering erin.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Arjan Verkade schreef:Ik denk niet dat deze computer werkt op mijn auto. Ook geschikt voor een break, daar zijn geen Turbo motoren in geleverd.
Het probleem van een 2de hands exemplaar is ook dat je de code van de startonderbreking moet weten, anders heb je er ook niets aan. Volgens mij wordt die daarin opgeslagen.
klopt ! maar je topic is “Onderhoud 2500 injectie systeem”.
dus ik denk dat deze compu past op een 2500 injectie. en nee, niet op de turbo uitvoering.
dan heb je nog T1 / T2 met en zonder kat. dus daar heb je dan weer 4 veschillende kastjes voor.
gewoon Bosch nummer wat er op staat aan de buitenkant controleren . dan klopt het wel!
en iemand beschreef hier een truc, met resetten door alle stroom er af te gooien….. weet niet meer hoe precies dat ging. maar dan heb je geen last meer van een ooit ingetoetste code. en kan je weer verder met “0000”.
wie was dat ook weer hier ?? en hoe was dat ook weer ??
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Volgens mij heb ik een metalen luchtfilterhuis.
Ik heb hem er 1 keer uitgehad om schoon te maken.
Net even op zoek geweest naar de computer, ook om even te bevestigen welk Bosch nr erin zit.
Hij zit achter deze plaat die je ziet na het verwijderen van het dashboardkastje en wat bekleding.
Na tijdje klooien kwam de plaat los (lastig als je niet weet hoe het erachter zit, je wil toch ook niks stuk maken).
Hier dus de computer zelf.
Waar is deze stekker voor? Die hing los bij de computer, volgens mij kwam die zelf uit de draadboom van de computerstekker
Ik zag ook deze transistor nog zitten, ik denk niet dat het met het injectie systeem te maken heb, maar ben toch even benieuwd waar die voor is.
Wel goed om te zien dat al het metaal wat achter het kastje zit en alles daar in de buurt nog heel netjes is. Er is nergens een spatje roest te bekennen
Onder de kap nog even de bougiekabels eraf gehaalt.
2 van de 4 pinnen zien er zo uit, de andere is nog wel netjes zoals op de foto te zien is.
Ik denk even opschuren en in de vaseline zetten?






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
vervang luchtfilter hier bij cx basis 34 euro. ligt meestal wel op hun stand op Citromobile of bij de CX club!
jouw bosch jettronic eindigt op 354. heb jij een KAT ?
ik dacht dat ik een ander nr. had in mijn T2
groene stekker = ongekend. kan mij niet herinneren dat ik daar zag bungelen…...
transistor is voor de blower. gaan nog wel eens stuk.
kijk maar naar die groene aansluitstekker - is al behoorlijk warm geworden !
zeker die bonine aansluitpool opschuren + vaseline !!
mijne liep wat minder daardoor. erna weer als een zonnetje !
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Is dat filter bij CX Basis een originele of namaak omdat de originele er bijna niet meer zijn?
Want ik heb namelijk zo’n filter er al in zitten.
Ja, ik heb een CX uit Duitsland, met kat
Dus jij zal zeker een ander nr. hebben.
Weten we direct ook die transistor te vinden
Van de week eens aan de slag met die pinnen.
Hmm.. Nu toch wel erg benieuwd waar die stekker dan voor is…
Volgens de Haynes zit daar niet zoveel achter het dash bij de passagierskant.
Uit me hoofd zit daar een module voor de cruise contorol, maar dat zou toch niet voorbereid zijn of toch wel?
cx25gtit2 schreef:hoe zit ‘t met de injectoren. kan je daar ook wat mee ? ultrasoon reinigen heb ik wel eens gehoord.
iemand ervaring / kennis ?? aan te raden ??
In mijn probleemperiode heb ik ook de injectoren ultrasoon laten reinigen. Bij mij heeft het niet bijgedragen aan de oplossing, maar het kan natuurlijk nooit kwaad. Ze zijn vrij eenvoudig te verwijderen na het wegnemen van de injectierail. Ze zitten gewoon geklemd. Hierna naar een BOSCH specialist brengen die hiervoor de reinigingsapparatuur heeft. De kosten zijn gering.
Het luchtfilter: om de 10.000 km vervangen is in Nederland overdreven, tenzij de as van de ijslandse vulkaan hier neerdaalt . Een visuele controle geeft uitsluitsel. Mijn filter zit er nu zeker 30.000 km probleemloos in.






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Arjan Verkade schreef:Is dat filter bij CX Basis een originele of namaak omdat de originele er bijna niet meer zijn?
Want ik heb namelijk zo’n filter er al in zitten.
Hmm.. Nu toch wel erg benieuwd waar die stekker dan voor is…
Volgens de Haynes zit daar niet zoveel achter het dash bij de passagierskant.
Uit me hoofd zit daar een module voor de cruise contorol, maar dat zou toch niet voorbereid zijn of toch wel?
filter cx basis = aftermarket. werkt prima.
mijn oude prestige had zo’n metalen erin. zal wel de originele geweest zijn. weet niet of de latere uitvoeringen (zoals de T2) af fabriek nog zo’n metalen hadden.
je kan die kunststof versie best wel een tijdje gebruiken, en een keer het stof er uit zuigen met de stofzuiger.
die stekker weet ik niet.
maar is niet voor een CC unit, die heeft meer aansluitingen, 8 namelijk - zie op schema rechts onder.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat luchtfilter is wel een idee om even mee te nemen. Je kan hem maar hebben liggen. Of iemand moet ze ergens goedkoper weten te vinden.
Iemand nog een idee wat die stekker kan zijn, toch wel raar als jij hem niet heb…
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Als Jim die stekker niet heeft en jouw Turbo met kat wel, heeft die stekker misschien iets met de kat te maken. Is je lambdasonde wel aangesloten?
Is het geen diagnose stekker, die de kat ontstekingscomputer mss wel heeft?
Gokwerk, maar mss zijn het ideetjes waarop je kan verder zoeken.












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Daar heb ik ook aan gedacht, aan de diagnose stekker
Volgens mij is het bij een BX ook een groene stekker, alleen is die daar veel makkelijker bereikbaar onder de motorkap.
Ik weet het niet zeker, maar ik dacht daar 2 draadjes. Je heb er in elk geval maar 2 nodig.
Dat zou toch wel erg interesant zijn als dat zo zou zijn.
Ik denk dat die zonder lambdasonde niet zo best loopt…





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
ik zou me persoonlijk niet zo druk maken over die stekker, die hangt waarschijnlijk al sinds de productie los
de GTI van Jim en van jouw schelen elkaar 2 jaar in productie dus joost mag weten wat ze weer alllemaal hebben aangepast in die 2 jaar. Misschien dat ze in 89 nog maar een universele kabelboom bruikte en in 87 nog niet.
Het belangrijkste lijkt me dat alles werkt aan de auto.
Mark
CX 2000 pallas ‘78












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Eens, ik denk ook niet dat de stekker ooit ergens op aangesloten is geweest. En gelukkig werkt (bijna) alles
Maar zoiets maakt me toch nieuwsgierig. Altijd leuk om wat meer over de auto te weten. Wellicht leren andere er hier ook nog wat van.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
cx25gtit2 schreef:hier een handige nieuwe ontstekingscomputer voor de 2,5 gti op ebay. wel even je nummer checken, of ie echt klopt/past voor jouw motor uitvoering.
Dat is een injectiecomputer, geen ontstekingscomputer.
Dat type is voor de ‘gewone’ 25 GTi, niet voor de Turboversies.
Dat ding op die metalen plaat is de schakelweerstand voor de kachelmotor. Zorgt ervoor dat de blower op verschillende snelheden kan draaien.
Die loshangende stekker zou ik niet weten, maar ik heb weleens vaker prachtige - nooit gebruikte- en raadselachtige stekkers aangetroffen. Citroën hè....
P.S. een turbo kan wel tot 150.000 tpm maken!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D