













































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, inderdaad.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Is die o-ring los te vervangen of moet ik gewoon een specialist (m/v) een nwe/gereviseerde regelaar vragen, Waterman?
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En gereviseerd exemplaar is ook weer netjes op de juiste afregeldrukken ingesteld. Dat zou ik verkiezen boven een gebruikte.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Ik word af en toe ZO eenvoudig blij van dit expertforum, briljant - dank voor alle snelle hulp en duidelijkheid weer allemaal
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Vanmiddag een belrondje gedaan. La Leo reviseert zelf niet en adviseerde me naar CitroTech te bellen. Deze DS-specialisten wisten niet meteen zeker of een DS-regelaar ook voor de CX te gebruiken is, of dat ik mijn regelaar op zou moeten sturen ter revisie.
Toen bedacht ik me, dat M morgen toch een naaimachine (ja zo’n echte) op gaat halen bij vrienden in Delft. Dus: Peter van Bemmelen gebeld, die heeft morgen geen tijd maar van de week wel. En hij heeft nog de apparatuur om zelf de afregeldrukken weer in te stellen. Dus morgenochtend rijden we in colonne naar Delft: CX naar Bemmel, naaimasjien achterin de Touring mikken (meteen vol dat hok ) en naar ouders in Spijkenisse. Geen vriesweer dit weekend, dus de CX mag weer eens rijden. Wel een bak reserve-LHM mee, heb toch nog enkele liters smurfensap staan - (normaal veert mijn CX gewoon op LHM, had echter nog paar liter blauw over van de GSA).
Met de drukregelaar kijkt Peter dan ook naar de remaccu, gezien de trilling in het rempedaal.
En ook de ploffende (stationair) en rrrrrt (rond 3000rpm) uitlaat aangepakt worden; vermoed afhangen of vervangen van de flexpijp. Die volgens La Léo lekker kan verschillen per type en bouwjaar, uiteraard
En ook nog een band opnieuw om laten leggen. De nieuwe MXV-P linksvoor loopt in meerdere weken terug van 2.3bar naar 1.6bar, niet optimaal zeg maar. En olie+filters verversen, rampenklus zonder brug.
Hopelijk over een week weer een veilige, rijdbare CX. Dan gebruik ik hopelijk de eerste CX-klusdag voor het zelf leren kleppen stellen en/of koplamprelais maken.
Groeten,
Rogier
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Tja, ook met gereviseerde drukregelaar laat Madame nog een groen plasje onder de auto liggen
Niet van de regelaar zelf meer, die blijft aan de bovenkant nu mooi droog
Wel van (als ik het goed heb) de hydraulische koppelingsbediening. Tegen de C-matic-bak zit aan de voorzijde een metalen “bak”, die onderaan iedere minuut (bij draaiende motor) een drupje geeft.
Ook zit er aan de onderzijde een elektriek bediende “unit”, waar ook de (papieren?) pakking de geest lijkt te geven - of het moet LHM zijn die via bovenstaand lek erheen drupt.
Wat nu te doen? Acuut garage bellen, of lekker doorrijden voor dat ene drupje per minuut tot de volgende beurt/afspraak? De C-matic doet het verder prima!
Fluide-T verversen wordt overigens ook lastiger: Van Bemmelen kon het al niet meer krijgen. Total claimde dat er gewoon ATF3 in kon; omdat de bak nu fijn schakelt hebben we maar even niets gedaan aan de olie.
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Zojuist de boel nog even bekeken en schoongemaakt. ‘Hey wat heeft dat SEV Marchal “busje” veel speling onderaan, hoort dat”? Enfin, 2 seconden later heb ik dat plastic kapje met de groene en bruine aansluiting in mijn handen. Onderdeel en de kabelisolatie blijkt helemaal bros/slap te zijn geworden, door veroudering en verergerd door de LHM-lekkage denk ik.
Maar dat busje en het onderdeel erboven blijkt wel de aansturing van de ontkoppeling te zijn: mijn C-matic ontkoppelt nu helemaal niet meer.
Begrijp ik wel waarom de bak al zo af en toe minder fijn terug naar 2 wilde: dit verouderingsproces moet al even gaande geweest zijn.
Maar wat nu te doen?
- ik zal ff foto’s schieten van het onderdeel (nr staat er duidelijk op)
- ik gok dat ik de gehele unit moet vervangen (metalen deel plus verbonden plastic busje/kapje en nog een pakking erbij, maar die lekte toch)
- is dat zelf te doen of garage?
- IF garage: even “tandenpoetsen” naar de 2 en gewoon ernaartoe rijden, of af laten voeren ?
Alvast dank voor alle hulp, zal zo een update van deze post doen met foto’s van het afgebroken onderdeel.
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005





















Totaal aantal Berichten: 2509
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Dat onderdeel is inderdaad de elektroklep die het koppelen aanstuurt. Kan vervangen worden in de auto, dat moet alleen wel voorzichtig. Er zit een sterke veer achter en als ik me niet vergis een balletje. Omdat het op z’n kop hangt vermoed ik dat er ook wel wat Fluide T uit kan lopen, bij de GS zit het bovenop de versnellingsbak.
Ik heb er nog een liggen die het doet, van Bemmelen heeft hem misschien ook nog, maar goedkoop zijn ze niet.
Over zonder koppeling naar de garage rijden: ik raad het je niet aan. Ik heb een bakrevisie nodig gehad omdat de synchromeshes volledig verdwenen waren. Heel sterk is dat spul dus kennelijk niet.





















Totaal aantal Berichten: 2509
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Over pakkingen gesproken: de elektroklep zit met een pakking op het kleppenhuis, maar dat is een redelijk solide pakking, ik denk niet dat die snel sneuvelt.
Het kleppenhuis zit ook weer met een pakking op de bak vast. Dat is een redelijk rampzalige constructie (1mm pakkingmateriaal tussen onder- en overdrukkanaal) dus dat gaat vast eens lekken.
Ik heb toen een nieuwe pakking uit een melkpak moeten snijden.





















Totaal aantal Berichten: 2509
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Nog even voor de duidelijkheid: ik ken eigenlijk alleen de GS-constructie, maar ben redelijk overtuigd dat het allemaal hetzelfde zit in een CX. Alleen dan nog iets onhandiger ingedeeld.













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Dank voor het snelle meedenken Michiel!!!
Fotowerkjes:
Het weggerotte onderdeel, duidelijk de plasticbreuk (zit er toch vrij taai uit, vermoeiing??) te zien.
De onderzijde (bij CX dan): onderdeel S.E.V. Marchal 47565202. Ook duidelijk aan alle kanten plakkend van de LHM Vast niet goed geweest ervoor.
Het metalen deel van de elektroklep, met de afgebroken/verrotte draadeinden te zien:
OK, ik heb tot Citromobile 2 weken om dit te fixen - what shall I do? Even bij CX-basis neuzen eerst maar, of Hydraulique bellen (Bemmel al dicht op zaterdag na 13u)!?
Oeps CX-basis heeft ze maar tegen de hoofdprijs inderdaad Michiel, had jij de jouwe nieuw of gebruikt?
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005





















Totaal aantal Berichten: 2509
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
CX Basis heeft hem voor 467 euro. Je kan Bemmel misschien nog wel proberen, als ie er niet is neemt ie gewoon niet op…
En anders heb ik er dus ook nog twee liggen als ik me niet vergis.
Allebei gebruikt, maar wel werkend voor zover ik weet. Ze zijn ook makkelijk te testen: gewoon 12V op zetten en dan moet ie naar buiten schieten…













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Michiel wil zelfs één van zijn twee zeldzame reserve-units aan mij verkopen, haal ik straks op
Nu eerst het bestaande onderdeel helemaal loshalen (alleen de draadjes nog, de mechanica is al los incluis de verenbende erachter - met nodige beleid gezien Michiel’s waarschuwing ), zodat ik goed kan vergelijken of elektroklep van een GS C-matic inderdaad hetzelfde is als die van een CX C-matic.
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
En na veel omzwervingen door omleidingen het retourtje Berkel weer afgerond. Veel leuke CX-projecten daar, 3x HY, gestripte GS van mkatgert en meer gezien.
Uiteindelijk 2 GS C-matic elektrokleppen mee genomen:
- een vroege met kleine, symmetrische flens
- een latere met (net als de CX) grotere asymmetrische flens, echter met iets brakkere elektra-isolatie
De laatste flens lijkt nodig om de grotere borgveer van de CX op de plek te houden. Zie foto hieronder met nog de oude unit, de halve cirkel die onder de flens uitsteekt is de metalen afdekdop van die dubbele borgveer:
Thuis de verleiding niet kunnen weerstaan en de onderdelen niet alleen in de garage gelegd, maar ook “even” onder La CX geklust.
Ahum, leuk: je moet de as van de elektroklep op zijn plek houden tijdens montage van de twee (relatief korte) bouten. Dat gaat - tot je ook die sterke dubbele veer ernaast ook probeert in de huis te duwen. Bij de GS gaat dit van bovenaf: erop hangen en gauw vastschroeven. Bij de CX van onderen waar je dus handen en afzet/vastgrijppunten te kort komt
Maar alles kan: een langere bout uit de oude GSA-voorraad gepakt en daar de flens losjes in positie gehangen. Dan is er nog ruimte om eerst de klepas (met eigen veertje) en daarna de borgverenbende terug te schuiven, beetje aandraaien tot alles niet meer om je oren springveert - tweede (gewone) boutje erin en vaster draaien. Oorspronkelijk was het mijn plan de extra lange bout weer te vervangen door een standaardbout. Maar het tapdraad loopt helemaal dóór het huis heen en erachter is ruimte zat: gewoon lekker laten zitten denk ik zo
Starten, even laten lopen om FluideT in kleppenhuis te laten circuleren, schakelen: het werkt weer! Eerst soepel toen wat stroever, hmmm. Natuurlijk: olie is weer vanuit bak/koppelomvormer het kleppenhuis in gelopen - die was leeggelopen tijdens de klus. Laatste restjes FluideT erbij - staat nu bij warme motor op MIN, dus even op CitroMobile scoren via de club hopelijk. Belangrijkste:
ZE RIJDT WEER
Michiel bedankt voor de hulp
!
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Gefeliciteerd!
En hulde aan de hulptroepen!