Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
20W50 is wel erg ouderwetsch, lekker goedkoop. Is er iemand die uit ervaring bepaalde olie in een langeslagmotor aan- of af kan raden?
Dan wat plaatjes, de bovenste van de verdelerkap. Er staat een D op, Ducellier? Dan moet ik deze hebben? http://www.citroworld.com/tableaux/index.php?pageId=24&catId=70&returnId=70&itemId=649
En dan nog een tweede foto langs de carb en oliepijlstok naar beneden. Daar in dat rode rondje, wat is dat voor bout? Ik zoek een aftapplug van het koelsysteem die naar men zegt aanwezig is, maar die moet ik lager naar beneden zoeken. Deze bout lijkt ter hoogte van de nokkenas te zitten, waar is deze voor?
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Zit de aftapplug voor koelwater dan niet aan de uitlaatkant?
In mijn herinnering is die mysterieuze bout bij een langeslagblok de bout die je eruit moet draaien om koelwater uit je blok weg te laten lopen. Kan wel wat minder fanatiek weglopen, er kan zich vuil achter opgehoopt hebben.
Yep! Wat Repelsteeltje zegt!
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Prima, dan zal ik hem er uit draaien en er een tuinslang in duwen. Hoe meer troep ik er uit kan spoelen, hoe beter.
En idd lekker ouderwetsche dikke olie gebruiken. Om de 5000 verversen…
Zou CTA service even bellen over verdelerkap, is denk ik ander model dan latere Duccelier.
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ik ben vandaag even bij Chyparse geweest en heb wat dingen ingekocht:
-RVS gevlochten flexstuk voor in de uitlaat incl. klemmateriaal.
-Klepdekselpakking
-Verdelerkap met rotor
-Bougiekabels
-Bougies
Genoeg om de uitlaat gasdicht te krijgen, nieuwe eindpijpen had ik al liggen, en om de ontsteking op te frissen.
Bij het verlaten van het indrustrieterrein reed boogaard mij volgens mij tegemoet in een break multicouleur, maar dat hoort eigenlijk in het ‘gespot’ topique.
Lucas Unger schreef:20W50 is wel erg ouderwetsch, lekker goedkoop. Is er iemand die uit ervaring bepaalde olie in een langeslagmotor aan- of af kan raden?
Bij de oude langeslag motoren moet wel de olie iedere 3000km ververst worden.
Zie hier (Traction Avant)
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Goed, dat zal ik dan netjes om de 3000km doen.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Met de huidige olie is 3000 km écht nergens voor nodig. Ik zou gewoon 5000 km aanhouden. Niet langer, want deze motor heeft nog geen verwisselbaar oliefilter. Maar 3000 km is écht niet nodig
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Wel uitsluitend minerale olie gebruiken. Een syntheet neemt vuil onderin het carter in suspensie en dat kan je motor doen verstoppen. Met minerale olie bezinkt de rommel eerder in je carter.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Total 20 w 50is wat dat betreft een erg goede olie voor dit soort blokjes. En, voor 12,50 per 5 liter bij de grotere Franse supermarkten te vinden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ach, een 5-liter kan Total 20W50 kost bij de Carrefour een euro of 15 dus daar hoef je het niet voor te laten. Ik heb zo’n vermoeden dat ik de 3000 kilometer per jaar niet eens zal halen dus jaarlijks voor het opbergen in de winter een keer de olie verversen zal wel genoeg zijn. Nu eens opzoeken wat de electrodeafstand van de bougies moet zijn. Ik wil morgenmiddag met de nieuwe ontsteking aan de slag en misschien dat ik nog zin heb om de flexpijp er onder te klussen.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Lucas Unger schreef:Nu eens opzoeken wat de electrodeafstand van de bougies moet zijn. Ik wil morgenmiddag met de nieuwe ontsteking aan de slag en misschien dat ik nog zin heb om de flexpijp er onder te klussen.
0,6 tot 0,7 mm. Contactpuntjes op 0,4 mm.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
In het WPH heb ik 0,6 mm gevonden dus dat komt overeen. Daar staat ook mooi beschreven hoe je d.m.v. zandstralen de bougies schoon kunt maken. De DS komt duidelijk uit een tijd dat arbeid laag betaald werd…...
Puntjes heb ik nog niet, op Citromobile zal ik die wel kunnen vinden. Wel spannend hoor, contactpuntjes, ik heb die dingen nog nooit vervangen. Zo iets ouderwets is voor mij toch nog nieuw.
Het luchtfilter is zo te zien bedoeld om te wassen met benzine en vervolgens te olieën met motorolie, dat neem ik dan wel even mee naar huis als huiswerk, kan mooi op een avondje even gebeuren.