Dat bedoelde ik dus ook… linksvoor orgineel en standard
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
probleem: geen power… kan er mee rijden maar bij rap intrappen van gaspedaal slaat hij af ik kan dit met de koppeling compenseren. als ik stilsta en ik “speel” met het gas(pedaal) dan gaat het prima maar zodra de massa/auto in beweging moet komen houd hij in. lijkt wel op drie poten te lopen op moment van weg rijden maar nogmaals stationair reageerd hij prima en houd niet in. Wat zou dit probleem kunnen veroorzaken ???
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Luminition stuk? Dan krijg je de meest vage klachten!
check of je op alle 6 de cilinders een mooie, krachtige vonk hebt. Met een hulpje die het toerental verhoogt kun je vervolgens kijken of je ook bij hogere toerentallen op alle cilinders een goede vonk hebt. Is dat alles ok, dan heb je alleen de carburateurs nog over om naar de kijken. Ik gok op die luminition.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Het wordt gekker. tijdens het tijdens het testen gaat hij opeens volgas en blijft dat ook. vervolgens branstofpomp losgetrokken en motor slaat (uiteraard) uiteindelijk af. pomp weer aangesloten en gaat weer richting de 7000 toeren zonder ook maar enigzins gas te geven. kan hij ook valse lucht krijgen onder de carbs ?? het is net alsof de gaskleppen blijven openstaan….tussen verdeler en voorste carb. zit een slangetje kan deze valse lucht aanzuigen waardoor hij niet meer beneden de 7000 toeren komt ??
Iemand anders laten starten, kap boven de carbs eraf vervolgens gat richting de 7000 toeren (of meer)
maar de gaskleppen blijfen dicht ....ra ra ???
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Enige dat ik hier kan bij bedenken is dat de vlotternaalden niet afsluiten en de carburators gewoon overlopen .
Heb je de benzindruk al gemeten : er is een enorm verschil tussen carbu en injectie benzinedruk
( pomp )
Zijn die carburateurs al een keer na gezien ?? gereviseerd ??
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Zo: dat meer dan 7000 rpm probleem heb ik opgelost Aangezien de gaskleppen dicht staan kon het dus alleen maar ergens valse lucht krijgen onder de gaskleppen. Er bleek dat zowel vooraan (tussen de verdeler en 1e dubbele carb.) als de achterste dubbele carb een aansluitpunt te zitten. de achterste zat een slangetje aan met een dopje erop. dit gecontroleerd bleek het dopje er handvast op te zitten…....zal hij richtig de 7000rpm gaan door dit slecht afsluitende dopje denk ik bijmezelf. en ja, na te hebben getapte dit probleem opgelost. Nu alleen nog steeds inhouden bij flink gasgeven toch maar eens controleren op een krachtige vonk van alle 6 de bougies. Iemand nog meer ideeen behalve de luminition ontsteking ???
@wbogaerts carbs zijn al een keer “opnieuw” afgesteld. Wel heb ik ‘m twijfels over de pomp opbrengst.
Deze “tokkelt” tijdens het op contact zetten en eigenlijk ben ik met die elektrische pompen gewent een mooie constante zoem te horen alla injection. dit zou ook het inhouden kunnen verklaren bij plotseling/flink gasgeven. ook daar maar eens de opbrengst van meten. Hoeveel bar moet dit zijn.??
voor iemand die het uit z’n hoofd weet anders moet ik het ffff opzoeken…...
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Dat tokkelen is normaal bij een carb benzinepomp.
Doet die van mij ook.
Wat de druk betrefd,is voor een carb ergens rond
de 365 a 465 mbar ( niet erg veel)
Dit hangt van de spanning af die ze krijgt tussen 12 en 14
volt.
Die van mij draait ook iets hoger als ik die vacuum slangen
weg haal,maar zeker geen 7000 rpm.
Die achterste vacuum slang is voor de carter gassen weg te
zuigen en de voorste vacuum slang,welke naar dat zwarte ronde
potje gaat, dient voor de aircokleppen te laten werken want deze
gaan via vacuum leidinkjes.
Mmmmm, die achterste is bij mij, zoals genoemd, afgedopt. Waar zou die achterste dan op aangesloten moeten worden ??
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Die achterste zit op de carter ontluchtingsslang.
Op deze slang zit ergens een tutje,waar dat carb.
slangetje op hoort.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Ik heb vannacht wel even bezig geweest met jou 7000 toeren verhaal !!
Die slangetjes voor en achter geven maar een verhoging van het toerental van maximum 1000tr !
Heb je al gekeken bovenin je carburateurs of AL je gaskleppen fysiek dicht staan ??
Wat ook wel een stevige verhoging van het toerental kan geven zijn de “choke ” schuiven , als deze lekken komt er ook een massa benzine vrij , maar niet genoeg om dan zo hoog in de toeren te gaan , want daar is dan ook wel veel lucht ( zuusrtof ) voor nodig .
Een ongeveer gelijkaardig probleem heb ik gehad op de terugweg van Italie ; gaskabel bleef hangen waardoor de carburateurs gewoon open bleven hangen .
Als de SM dan naar de 160 wil tussen een rij vrachtwagens .......
Dus airbox eraf , kijken of je kleppen dicht staan , en kijken of de benzine erin stroomd als het contact op staat .
Blijft je pomp draaien of valt ze na een paar seconden af als je gewoon contact op zet ??
Walter
Meten is weten , gissen is missen
@ wbogaerts Hij kreeg valse lucht via het vacuum slangetje welke onder de gasklep achterste rij carbs. zit. Zie bovenstaande uitleg.
@ Blooper1963 Thanks!! zal kijken of daar een aansluitpunt op zit.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Ik had juist mijn vorige post aangepast ;
die slangetjes kunnen maximum 1000 toeren verhoogd stationair geven ....
steek desnoods een slangetje van het achterste naar het voorste pijpje
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ja,klopt gelijk Walter zegt. Als je die slangetjes afkoppeld,dan mag je toerental niet naar de 7000 RPM gaan.
Lichtjes verhogen door extra luchttoevoer. Dus als jij extra lucht geeft via dat slangetje en je toerental schiet
de hoogte in,dam heb je te veel benzine toevoer ergens. Volgens mij staan de kleppen in de carbs wel dicht,
Walter,want als hij het slangetje afdopt,valt het toerental terug naar beneden. Ik begrijp dan enkel niet waarom
de motor dan niet verzuipt bij afgedopte slangetjes.
Pomp blijft draaien bij op contact dus dat is goed. ook gaskleppen en choke staan dicht. Brandstof komt pas in de carbs waneer ik de gaskleppen open zet….zal carb vacuum slangetje eens doorverbinden van voor naar achteren.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Eens herafstellen dan?? Ik dacht dat die van mij ook goed stonden,maar had ook uitlaat knallers bij volgas.
Carbs zijn nu opnieuw afgesteld,en ik heb geen knallers meer. Ik ga bij een volgende demontage werk,mofjes op
de uitlaat pijpen laten lassen opdat ik elke carb afzonderlijk kan meten op CO gebied. Want meten in de uitlaat kan
een goed resultaat geven terwijl er toch 1of 2 carbs verkeerdelijk staan ingesteld.