Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
De motor zit weer in de Panhard. Alles aangesloten en een proefritje gemaakt: Onder belasting hoor je een slecht lager, onder de motorkap lijkt het van het achterste krukaslager (rollenlager) te komen.
Conclusie: Motor moet er weer uit en helemaal uit elkaar. De hoofdlagers ga ik dan sowieso vervangen en daarbij de axiale speling van de krukas nauwkeurig meten.
We zijn weer van de straat…
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik dacht dat een sm erg was, maar dit komt best aardig in de richting…. Wat een gedoe zeg zo.. respect!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Wederom jammer weer van al je vele werk…
Ik hoop voor je dat het de hoofdlagers zijn, want die zijn te vervangen al is dat een hele klus.
Maar zal je wel vertellen hoe je dat moet doen, als het mee zit ben je daar al een halve dag mee bezig.
Daar heb je wel een berg speciaal gereedschap voor nodig, gasfles grote brander enz… zorg vast voor een oud lager en slijp daar aan de buitenzijde iets van af dan wordt dat het fop en meet lager.
Maar meestal zijn de drijfstanglagers kapot en die constructie van dat big end dat is patent Panhard niet te koop en dus niet zelf te vervangen en moet je op zoek naar een andere krukas.
En een goede ligt niet voor het oprapen, ofwel is vrijwel niet te vinden.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Hoe zit het eigenlijk met het roesten van die panhards? Want papa zei onlangs dat die van alu gemaakt waren. Als die niet roesten lijkt zo’n Panhard me voor mij (zonder lasapparaat) misschien wel eens een leuk projectje
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dat aluminium is in de loop der productiejaren steeds minder geworden, steeds meer delen werden van gewoon staal. Daardoor werden ze ook stees iets zwaarder. Overigens: ook aluminium kan corroderen ...
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Visa GTI 115 schreef:Maar meestal zijn de drijfstanglagers kapot en die constructie van dat big end dat is patent Panhard niet te koop en dus niet zelf te vervangen en moet je op zoek naar een andere krukas.
En een goede ligt niet voor het oprapen, ofwel is vrijwel niet te vinden.
Hmm, dus hopen dat ‘t dat niet is…
Maar je kunt geluk hebben: http://www.leboncoin.fr/equipement_auto/102598927.htm?ca=12_s
http://www.leboncoin.fr/equipement_auto/69814189.htm?ca=12_s
http://www.leboncoin.fr/equipement_auto/106190367.htm?ca=12_s
Maar, zo heb op school geleerd, krijg je zo’n lelijke laag op je alu. Als je die laag laat zitten sluit het alu zich daarmee af van de buitenlucht en stopt de oxidatie (‘roesten’) dus.
Kortom, gewoon een zoeken met een hoop bloemkolen op desnoods en beginnen sleutelen? Of is het niet zo simpel? Als het roestprobleem hier niet van toepassing is lijkt dit me een leuker projectje dan een 2PK namelijk.
Trouwens, DriverD, als ik te veel vragen stel in je topic (die weinig tot niets over jouw Panhard gaan) dan moet je het maar zeggen . Vind het gewoon stom om een topic te openen voor dat ene vraagje
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Mod: Laat het dan ook bij die ene vraag en ga er niet teveel over uitwijden aub.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
@Visa GTI 115: Wederom bedankt voor de tips. Als de motor uit elkaar gaat, ga ik ook de spelingen van de drijfstangen op de krukas meten, hoewel er geen voelbare speling op zat.
@Beerpeet: De meeste motoren die je gebruikt te koop ziet, zijn ook niet fris en moeten gereviseerd worden. Toch bedankt voor de hulp.
@Bunny: De Dyna X en de eerste Dyna Z-modellen hadden een aluminium carrosserie, zoals break 23 m ook vermeldt. Later werden de body’s van staal, met veel aluminium sierdelen. Roesten doen stalen Panhards ook.
Citroen!
Visa GTI 115 schreef:Wederom jammer weer van al je vele werk…
Ik hoop voor je dat het de hoofdlagers zijn, want die zijn te vervangen al is dat een hele klus.
Maar zal je wel vertellen hoe je dat moet doen, als het mee zit ben je daar al een halve dag mee bezig.
Daar heb je wel een berg speciaal gereedschap voor nodig, gasfles grote brander enz… zorg vast voor een oud lager en slijp daar aan de buitenzijde iets van af dan wordt dat het fop en meet lager.
Maar meestal zijn de drijfstanglagers kapot en die constructie van dat big end dat is patent Panhard niet te koop en dus niet zelf te vervangen en moet je op zoek naar een andere krukas.
En een goede ligt niet voor het oprapen, ofwel is vrijwel niet te vinden.
Dat zijn ouwerwetse technische uiteenzettingen K de WW! Toch kan je best eens geluk hebben met die Panhards. Gisteren mijn Z1 uit de winterslaap gewekt. Wat nieuwe olie, starten en lopen. Gelijk heerlijk een stuk gereden. Was ook prima weer. Nee, niet naar de voorjaarsrit geweest, moest ‘s-middags wat anders doen. Ik heb ‘m nu 16 jaar alweer en heb er eigenlijk nooit grote problemen mee gehad. En de dingen die ik er mee kreeg waren nou niet echt Panhard-gerelateerd.
Ik moet het afkloppen natuurlijk, maar mag niet klagen. Gelukkig maar, want ik ben geen groot sleutelaar. Nou ben ik een rustige rijder en ik weet dat jij vertelde wat meer door te rijden met die Panhards. Heb je geen heimee naar de CT?
Groeten,
Ruud Kreil, Zoetermeer.
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Het kan inderdaad wel, want mijn 24 CT de FR-76-92. waarmee ik zelf 10 jaar hebt gereden rijdt nog steeds rond in Amsterdam en vaak in Spanje.
Dat was dus toen een goed geslaagde restauratie en de huidige eigenaar verteld me met enige regelmaat hoe hard de M10S motor nog steeds loopt. Ik heb hem nog gezien tijdens de Pinkstermeeting van de Panhard Club in Montelimar waar ik trouwens vele bijzonder exemplaren op de foto heb gezet.
Ik heb er geen heimwee naar, maar het blijft een prachtig model, een Panhard 24 CT.
Ik heb er nog een prachtige foto van van, net na de restauratie.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Grappig, je ex-Panhard heb ik ook een paar keer op de foto staan.
Foto’s zijn gemaakt tijdens voorjaarsrit 2008.
Erg off topic, sorry.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Geen probleem, K de WW heeft me al zo veel waardevolle tips gegeven!
Citroen!
toniclight schreef:Grappig, je ex-Panhard heb ik ook een paar keer op de foto staan.
Foto’s zijn gemaakt tijdens voorjaarsrit 2008.
Erg off topic, sorry.Jeroen
Ja die CT ken ik wel. Volgens mij was die vroeger paars en is het een 63-er. Een van de eerste CT’s.
Daar reed een clublid wel eens helemaal mee naar Spanje. 2 jaar terug kwam ik ‘m tegen in Lelystad bij het jaarlijkse oldtimergebeuren. Die foto met die Ami was volgens mij met de voorjaarsrit Amiclub-Panhardclub. Ik was er ook bij met m’n Dyna. Was toen een hoop gepruttel met al die 2-cylinders.
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Het is een van de bijna laatste 24 CT’s van 1965 met daarop de remmen van een 1964 er.
Hij is ooit in de kleur Prune (paars) als enige vanaf fabriek in die kleur geleverd.
Deze kleur was voorbehouden aan de 20 cm langere 24 BT.
Deze 24 CT is gelijktijdig aan 1.een klant geleverd samen met een DS 19 Hydr.
De een voor hem, de ander voor haar…zoiets gebeuurde ook in 1965…
In 1966 is er nooit een in Amsterdam verkocht en in 1967 weer wel, die nu nog steeds bij de tweede eigenaar is, altijd Citrmobile bezoekt, maar sindsdien nauwelijks nog heeft gereden.
Citroen Nederland heeft tussen de 25 en 30 Panhards van dit model in Nederland verkocht.
De DS Hydr. en de 24 CT kostte namelijk nagenoeg hetzelfde.
Hierna viel het Panhard auto doek.
Sinds die tijd zijn zei wel heel erg actief tot de dag van vandaag op het gebied van legervoertuigen, die regelmatig op TV te zien zijn tijdens conflicten op onze aardbol.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.