Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
dat is vervelender
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Lap… Maar heb gisterenavond nog even snel een stel bouten mee genomen en dus kunnen we eens proberen wat dat geeft.
De bouten ‘pakken’ nog wel maar ik kan blijven draaien… Op den duur ga ik nog geloven dat je beter alles zelf kan doen
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
doordraaien lijkt me niet best. Dan zitten ze niet vast en kunnen ze ook los trillen. Met alle gevolgen van dien. Is het 1 of meerder bouten?
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Het zijn er 2 spijtig genoeg. En beide aan dezelfde kant van het wiel (dus niet de overstaande).
Als het nu toch niet aan de bouten ligt, mag/kan ik dan gewoon wat contactlijm aan de draad doen en ze er zo indraaien?
Mag ik blijven aandraaien trouwens? Durfde het gisteren (toen ik op de snelweg nog even mijn bouten bijtrok voor de zekerheid) niet blijven aandraaien uit schrik dat ik straks verder van huis was.
Haal het wiel eraf en kijk gewoon eens goed naar het schroefdraad in de naaf. Is die afgekloven, balen… Maar wat fijner om te weten is, hoe komt het? Te strak aangedraaid? Wielbouten te kort waardoor je nooit het volledige schroefdraad heb gepakt? (gevoeliger met stukdraaien en daarnaast ook gevaarlijk) Bouten moeten ~22mm uit je velg steken.
Of het zijn de wielbouten zelf die niet goed meer zijn, kan natuurlijk ook. Maar dan zijn ze van zulke kwaliteit dat ik ze gelijk allemaal weg zou gooien.
Vastzetten met loctite, alsjeblieft niet. Schroefdraad van naaf en bout moeten gewoon goed zijn, als je wiel losloopt ben je nog verder van huis. Al zal je dat als het goed is eerst moeten horen.
Ik heb de laatste keer mijn achterwiel niet zelf vast gezet. En volgens mij heeft die persoon hem vastgezet met het verlengstuk (om hem dus los te halen) en daardoor te veel kracht gezet…
Zal meteen gaan kijken en een fotootje nemen dan
Tot meteen
Btw: vastzetten met contactlijm zou dan zijn tot ik een nieuw onderdeel heb… Dat ik tenminste nog ‘veilig’ thuis raak.
Zo… die ene bout loskrijgen was nog niet zo simpel !! Heb met 1 hand het wiel naar buiten moeten trekken terwijl ik met een ratel ratelde.
1 ‘gat’ heb ik weer ‘ok’ gekregen. De bout die er nu inzit die zit in elk geval weer vast. Het andere gat sneed gewoon mijn bouten kapot !!
en
Is hier iets aan te doen? Heb nog maar 1 bout over en die wil ik er liever niet invijzen als die ook weer kapot gaat gaan.
Of moet ik dat onderdeel vervangen? Zit ook vast met dop 35 zeker?
Zitten de bouten in de remschijf eigenlijk? Of gaan die door de remschijf ergens anders in?
Net gaan proberen om de schijf eraf te halen maar krijg die schijf gewoonweg niet los (wielbouten los, de borgvijs van de schijf zat er niet meer op, de remklauwen wat lossen maar het geheel zit gewoonweg muurvast) ??? Vermoed dus dat die gewoon vast geroest is. Jeuj .
Dat ding kan toch ook gewoon nooit eens meewerken .
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Wat tikken geven met een hamer (niet te hard) werkt ook niet? Hij zou wel los moeten komen.
Als ik er op sla (met een zware sleutel) dan sla ik er eerder blutsen in dan dat er beweging in komt. Dus durf niet met een hamer slaan. Of mag dat gewoon wel?
En er werd door een vriend gezegd: gewoon nieuwe draad tappen en klaar.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Nieuwe draad tappen weet ik niet of dat een slim idee is, daar heb ik geen ervaring mee (bij wielbouten). Verder kan je beter even tegen de zijkant van de scijf aanslaan, dat je ‘m niet zo snel krom mept. Je kan er ook een blokje hout tussen doen om de butsen te beperken. Wel met beleid doen, maar je slaat zo’n schijf niet meteen krom.
Goed, ik ga eerst even mijn hoofdstuk ‘inleiding tot computernetwerken’ afronden en dan nog eens een poging doen
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Ehm, je hebt nu toch die lichtmetalen velgen erop zitten? Dan zijn deze bouten te kort en draai je ze kapot. Dan worden ze idd ‘opgevreten’. Ik zou dus maar heel snel op zoek gaan naar de goede bouten, of maar weer tijdelijk stalen velgen eropzetten, voor je eigen veiligheid.
Dit is ‘t soort wielbouten dat je moet hebben:
Verdorie… Die auto is gekomen met alu-velgen en heb dus heel de tijd met dezelfde bouten gereden :S Misschien daarom dus dat er problemen van kwamen?
Waar koop je die bouten? Bij de gewone onderdelenboer of…?
Maar dat lost toch het probleem van mijn kapotte draad niet op, of wel? Net nog eens gaan kijken en zal zeggen wat ik gedaan heb:
1) remblokken er uit
2) bout van de remblokken er weer in
3) remklauw loshalen
4) beginnen sleuren aan de schijf (met als gevolg dat ik nu 2 ‘waterpassen’ heb*)
Er gebeurt niets. Kan het echter zijn dat tussen 3 en 4 ook nog die grote centrale moer los moet? En als ik die loshaal, bestaat dan de kans dat de wiellagers er uit vallen? Want ik zie er bolletjes inzitten.
Bedankt… en nu ga ik in het zonnetje wat bekoelen, anders maak ik me toch maar kwaad in dat ding !
*
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Hier ging ‘t dus eerder ook al over, al ging ‘t daar om de omgekeerde situatie….
beerpeet schreef:wijnand 16v schreef:De bouten die citroen standaard gebruikt voor het lichtmetaal kunnen ook worden gebruikt om een stalen velg vast te zetten. Alleen hoor je dan de hele tijd die stalen ring rammelen.
Dan zijn ze dus te lang en zit het wiel niet vastgeklemd.
wijnand 16v schreef:De LM bout heeft een conus die perfect past voor een stalen variant. (hoe zou je het anders onderweg moeten doen met een lekke band op een LM velg en het reserve wiel een stalen is)
Daarom zit er in dat geval op een origineel stalen reservewiel (en op stalen GTi-velgen) een soort pasringetjes op de boutgaten.
BunnY schreef:
Waar koop je die bouten? Bij de gewone onderdelenboer of…?
Misschien in Groningen (maar hij stuurt ze vast wel op): http://link.marktplaats.nl/337983352
Of je contacteert toch Ruben ‘s. Die heeft ze vast ook wel ruim voorradig.
Dat lost ‘t probleem van de kapotte draad op de huidige bouten idd niet op, maar die bouten heb je dan toch niet meer nodig. Met de boutgaten is waarschijnlijk niets aan de hand.