Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Tinfoil schreef:vandaag goed opgelet: geen kunst!
![]()
Gewoon de plastic/rubber kap eraf (4 schroefjes) en je kijkt in de carburateur.
Die hebben we met weet-ik-wat schoongespoten, onderwijl het gas erop houdend
Oh ik dacht al: waarom staat het woord “Dorpsgarage”, een aantal posts geleden, tussen aanhalingstekens, maar nu snap ik het!
Tinfoil, een carburateur maak je niet (écht) schoon door er met draaiende motor een weet-ik-niet-wat goedje doorheen te blazen. Da’s inderdaad geen kunst, maar tevens niet bepaald effectief. Immers:
de in real-life best sympathieke waterman schreef:
De klacht zoals omschreven door de TS duidt op één of meerdere verstopte sproeiers, een min of meer bekende klacht van deze motoren met dit type carburateur.
Dus, dat los je als volgt op: Haal nóg zes schroeven los en klap het bovenste deel van de carburateur opzij. Dan moeten de sproeiers moeten eruit genomen (geschroefd) worden, vier op een rij, NIET door elkaar gooien, ze zijn allemaal verschillend! Vervolgens blaas je ze allemaal met perslucht door, waarbij je moet opletten, daar elk van de 4 sproeiers ook nog eens uit 2 delen bestaat. Je trekt ze dus één voor één uit elkaar en blaast dan de beide delen goed door, langs beide zijden. Eventueel eerst lekker met remmenreiniger (uit de bekende grijs-gele spuitbus) inspuiten en daarna goed doorblazen.
Draag hierbij wel een veiligheidsbril, want bezine of remmereiniger kan lelijk in je oog spatten!
Wat je eveneens moet reinigen is het ‘zeefje’ van de carburateur. Dit zit onder een schroefbout (sleutelmaat 17), zie rechtonder op de 2e foto, daar ligt hij eraf. Zeefje ligt rechts naast de vlotter.
Vergeet ook niet om alle piepkleine kanaaltjes rondom de sproeiergaten door te blazen en ook die in het deksel!
Ter illustratie:
en
Bovenstaand is de carburateur van mijn CX 20 Pallas, maar die is exact hetzelfde (Weber 34 DMTR).
Hieronder nog een foto van de losse sproeiers. Foto uit de oude(re) doos, sorry voor de wazige kwaliteit, was met een telefoon gemaakt denk ik.
Dit was een 22 TRS, maar maakt niets uit voor de uitvoering.
Kan me voorstellen dat je dit alles niet in je uppie aandurft, maar bij een goede (dorps)garage kunnen ze dat echt wel voor je uitvoeren!
Kan sowieso geen kwaad om regelmatig te doen!
Heb je toevallig pas nog je brandstoftank (bijna) leeggereden? En kan troep meegezogen zijn.
Goede tip ook van Samuel om een nieuw brandstoffilterje te plaatsen tussen de aanvoerleiding. Kost ca. 1 Euro + 2 slangklemmetjs.
Valse lucht veroorzaakt trouwens meer een “halend” effect, geen backfires.
Succes!
Léo
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D

Totaal aantal Berichten: 299
- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Léo, de sproeiers kunnen er toch uit zonder de carb te slopen?? Pas als je er 1 in een verkeerd gat kiept ga je 6 schroeven verder!! (Ga morgen nog even kijken)
Wat betreft valse lucht…......als de carterontluchtinsslang onder op de carb los gaat, heb je valse lucht en…....backfire bigtime!!!

Falk schreef:Léo, de sproeiers kunnen er toch uit zonder de carb te slopen?? Pas als je er 1 in een verkeerd gat kiept ga je 6 schroeven verder!! (Ga morgen nog even kijken)
Klopt, die kap hoeft er niet af om de sproeiers te verwijderen, echter om alle kanaaltjes ook te kunnen doorblazen moet dit wel. Dus tóch eraf halen.
Do it once… do it right!
Over de valse lucht: Tinfoil zegt dat het probleem ophoudt als hij meer gas geeft. Dat zou dan toch niets uit moeten maken als er ergens een slang los zit?
Ik meende ook, dat hij alle slangen al gecontroleerd had, maar dit terzijde.
@ La Léo: helemaal duidelijk.
Maar dat is nou juist wat mij als techni-beet te ver gaat.
Ik stuur je wel een PB om verder te discussieren ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
okay, hier weer het vervolg;
volgende week een afspraak met ons aller Leontien om de carb echt goed schoon te maken.
Vandaag naar het clubmagazijn geweest, alwaar men met vereende krachten een TRD T2 aan het demonteren was. Nadat ik mij over het VIP interieur ontfermd heb, heb ik het direct maar aangeschaft en is het hele zwikje in de break van een vriendelijke clubgenoot richting huis gegaan.
De komende tijd is redelijk druk bezet, dus nadat we een avontuurtje “vreemdgaan” hebben gehad in juni (als enige niet-Daimler rijd ik mee in de Internationale Ralley van de Daimler & Lanchester Owner’s Club) wordt in de 2e helft van juni het interieur in de dame gezet.
(Ik heb geen zin om wekenlang met 2 halve interieurs rond te rijden ...)

Totaal aantal Berichten: 6503
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Ach, gaat cejixman nu voor jou taxi spelen…?
Handig hoor, zo’n break…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Mulder schreef:Ach, gaat cejixman nu voor jou taxi spelen…?
Handig hoor, zo’n break…
Freek jongen, je hebt ineens zóóveel vrienden als je (een van) de volgende dingen hebt:
- Een grote stationcar
- Aan aanhanger
- Een bussie
- Een lasapparaat
- Een AUTOTRANSPORTER (hoog in de lijst)
- Een garage met hefbrug
- Veel gereedschap en een grote kennis van en handigheid met ouwe auto’s
Zie ook: ‘n Prachtig klassiekertje
(sorry, was wel offtopic)

Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Beetje vroeg op zondagmiddag voor een borrel Léo…
Oké oké oké, on topic…
ik kon niet wachten; geduld is nu eenmaal niet één van mijn goede eigenschappen
De achterbank en alle deurpanelen zitten er al in; nu de voorstoelen nog ...
Ziet er wel meteen errug sjiek uit hoor.

Totaal aantal Berichten: 6503
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Dat vraagt dus om foto’s…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Mulder schreef:Dat vraagt dus om foto’s…
als de stoelen er ook in zitten ...

Totaal aantal Berichten: 794
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Ik heb na 60.000km op LPG ook geklooi met m’n carbu gekregen. Niet lekker lopen, inhouden, alleen nog rijden in de 2e trap, Co niet afstelbaar etc…
Mijn remedie:
carbu uit elkaar halen, sproeiers eruit op volgorde leggen, filter, en vlotternaald eruit en in een badje met Thinner leggen. Liever nog Tri, maar volgens mij is dat alleen nog illegaal verkrijgbaar.
Na een aantal uren de carbu eruit, met perslucht alle kanalen reiningen, weer opbouwen en klaar is kees.
let wel op dat je het vlotterniveau goed afstelt. Dit had ik de eerste keer ook nagelaten en toen overstroomde de carbu en het Co was niet afstelbaar.
Toen ik de auto uitzette stroomde zo de 1e trap vol met benzine….
mocht je willen dan heb ik nog een mooi PDF bestandje met afstelwaarden van deze 34 DMTR.
Toch kunnen die verstopte kanaaltjes hardnekkig zijn, want zelfs daarna nog heb ik wat last van inhouden gehad, totdat ineens ik merkte dat het waarschijnlijk laatste vuiltje er doorstroomde en de auto fantastisch op benzine ging lopen. Nu dan ook geen enkel probleem meer…..
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
@ Cee-iks: ik vertrouw volledig op de expertise van La Leo in dezen ...

Totaal aantal Berichten: 794
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Tinfoil schreef:@ Cee-iks: ik vertrouw volledig op de expertise van La Leo in dezen ...
Gaat helemaal goedkomen! Ze heeft inmiddels ook het PDF-je al met alle afstelgegevens!!
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
welnu, vandaag was het zover.
na een goede start met koffie en appelflappen (waarvoor dank aan Hassan) zijn we 4 man sterk aan de dame begonnen. Leontien en George aan de carb en Hassan en ik aan de stoelen.
Alles werkte en de dame loopt en trekt als nooit tevoren.
Nu ook inderdaad kunnen zien dat je een carburateur niet even schoonblaast door er iets in de spuiten.
In de afgelopen week al een ritje door Duitsland gemaakt, daarbij van tijd tot tijd ook even het gaspedaal stevig bewogen; 180 doet ze nog best, de oude taart ...
Alles bij elkaar een goede combinatie (schoonbranden en daarna schoonmaken) om weer een tijd t rijden als een vorst.
Foto’s van het VIP volgen binnenkort; de clubleden die maandag naar de technische meeting komen, kunnen e.e.a. in levende lijve aanschouwen.