2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Schokken bij accuut gas los & blijven hangen van gaspedaal
Sjaak81
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 10 april 2010 11:28 AM
  [ # 16 ]

Dit draadje ging op een gegeven moment hier verder:

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/202924/

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 10 april 2010 04:48 PM
  [ # 17 ]

Hoi Wim,

Dit is echt je temperatuur sensor. Ik heb hem laten uitlezen en een nieuwe sensor erin geshroeft. Probleem opgelost!

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
wim.van.nieff
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008

- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 10 april 2010 08:37 PM
  [ # 18 ]

Oké !! Bedankt voor je tip. Zou dit dan tevens een reden zijn dat de temperatuurmeter constant aan de hoge kant uitwijst (plm. 100 graden) waar een negentig graden toch normaal zou moeten zijn. (Heb geen verlies in koelvloeistof).
En kunnen we zelf deze sensor vervangen of toch maar over laten aan de échte expert ?

Nogmaals, dank !

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 11 april 2010 01:24 PM
  [ # 19 ]

De sensor kun je makkelijk zelf vervangen. Het is waarschijnlijk de groene sensor. Er zitten er als het goed is drie. Een blauwe,  groen en een bruine. Wil je het goed doen vervang je de hele handel. Kost je ca. 60 euries maar ben je meteen klaar. De lexia kan namelijk niet aangeven welke van de drie het is.

De als je de sensor vervangt, zorg dat dat je motor koud is (ivm koelwater. Je draait de sensor zover los dat je hem met de hand eruit kan schroeven. Als hij los is trek je hem er snel uit en druk je snel de nieuwe erin. Verlies je maar een heel klein beetje kvs. Nog geen tien minuten en je hebt ze vervangen.

Kijk desnoods even op http://www.auto-onderdelen.com of www.carpartsdirect.nl die hebben ze op voorraad.

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
wim.van.nieff
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008

- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 11 april 2010 02:51 PM
  [ # 20 ]

Heb snel even gekeken op de site van de plaatselijke automaterialenzaak (gebruikt óók HBase). Kon hier drie sensoren onderscheiden : Koel.tempt.sensor (bruin), ‘klopsensor’ (blauw) en een sensor voor koelvloeistoftemperatuur (kleur ?). Ik neem aan dat we het over deze drie sensoren hebben ?

Ga ze morgen direkt bestellen !

Enig idee wat voor functie deze klopsensor heeft ? (zie ook dat er twee soorten zijn : één voor- en achter)

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 11 april 2010 06:28 PM
  [ # 21 ]

Ik heb toendertijd eerst de groene vervangen. Het probleem was toen eigenlijk grotendeels weg. Wil je het goed doen doe ze allen. De groene geeft een signaal door rechtstreeks aan je ECU, de bruine is voor je meter in de auto en staat in verbinding met je ecu (bij mij zag je soms de meter bewegen, een soort van tikje) en de blauwe zijn idd de klopsensoren. Weet niet meer uit mijn hoofd hoe dat verhaal ook alweer in elkaaar steekt maar google anders even op de functie van deze sensoren.

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
apkgekeurd
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 03-10-2009

- CX CX 25 TRD II
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 11 april 2010 10:19 PM
  [ # 22 ]

Beste Wim,

Ik zag in je profiel dat je XM van 1990 is. Zelf heb ik sinds september vorig jaar een XM v6 ambiance uit 1991 met toen ik hem kocht dezelfde problemen. Bij mij zat het probleem in een paar zaken.
1. de lambdasonde, dit type sonde moet iedere 125.000 km worden vervangen (kost ca Eur 100,00),
2. het gasklephuis, de regelbare weestand op het gasklephuis werkt niet nauwkeurig en is bovendien niet meer leverbaar. Ik heb het gasklephuis van een V6 12v uit 1993 gemonteerd. De auto loopt nu veel mooier en een stuk zuigener. Bovendien is de op dit model gemonteerde regelbare weerstand nog wel leverbaar.

Succes

Gert-Jan

Profiel  
 
wim.van.nieff
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008

- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 19 april 2010 09:48 AM
  [ # 23 ]

Bedankt Gert-Jan.

Heb eerst es die drie sensoren (voorgaande berichten) opgehaald (moeten nog wel vervangen worden). Zal eerst eens kijken of dit het gewenste resultaat oplevert. Anders tóch wat verder zoeken; misschien haar eens laten uitlezen bij de dealer ?

Groet, Wim

Profiel  
 
wim.van.nieff
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008

- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 19 april 2010 11:06 AM
  [ # 24 ]
XM 2.9 V6 Exclusive schreef:

De sensor kun je makkelijk zelf vervangen. Het is waarschijnlijk de groene sensor. Er zitten er als het goed is drie. Een blauwe,  groen en een bruine. Wil je het goed doen vervang je de hele handel. Kost je ca. 60 euries maar ben je meteen klaar. De lexia kan namelijk niet aangeven welke van de drie het is.

De als je de sensor vervangt, zorg dat dat je motor koud is (ivm koelwater. Je draait de sensor zover los dat je hem met de hand eruit kan schroeven. Als hij los is trek je hem er snel uit en druk je snel de nieuwe erin. Verlies je maar een heel klein beetje kvs. Nog geen tien minuten en je hebt ze vervangen.

Kijk desnoods even op http://www.auto-onderdelen.com of www.carpartsdirect.nl die hebben ze op voorraad.

Hoi.

Heb inmiddels drie sensoren hier liggen maar om even zeker te zijn van mijn ‘zaak’ toch nog even kortsluiten voordat we kortsluiting krijgen Laughing

Ik sta aan de bijrijderskant van de wagen en onder de rand van de plastic beschermkap (V6) zit een ‘buis’ met daarop twee sensoren, te weten een blauwe en een groene (waarbij opvalt dat de blauwe maar 1 draad heeft) (Ik weet dat het een beetje knullig omschreven is en dat deze buis ook een andere naam zal hebben maar ja.. Surprisedops:

Zou je me wegwijs willen maken ? (ik hoopte een foto te kunnen plaatsen maar ook hiervan heb ik nog niet veel kaas gegeten)

Alvast bedankt !

Wim

Profiel  
 
apkgekeurd
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 03-10-2009

- CX CX 25 TRD II
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 19 april 2010 12:59 PM
  [ # 25 ]

Beste Wim,

Haal eerst de kap er maar eens af anders kun je niet bij de sensoren komen. Ik zou als ik jou was eerst alleen de groene sensor vervangen(de groene stuurt de computer aan de blauwe alleen de meter in het dashboard)en kijken of ie dan beter loopt.

Succes,

Gert-Jan

Profiel  
 
wim.van.nieff
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008

- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 19 april 2010 09:24 PM
  [ # 26 ]

Nou, was om zeven uur vanavond thuis van ‘t werk. Snel de benodigde gereedschappen bijelkaar gezocht en aan de slag… om half acht gereed en… very good

Hartelijk dank allemaal voor jullie hulp !!

Heb nu alleen nog een nieuwe klopsensor liggen. Ehhh… enig idee waar dergelijke sensor zicht bevindt ? (‘t Is een sensor met een dertig centimeter kabel en stekker).

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook