Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Hallo allemaal, ik ben niet nieuw hier op het forum, maar heb mij vooral op het zx en xsara forum gedeelte begeven.
Na dat mijn zx vorige week overleden is, heb ik nu een saxo gekocht, mede door een beetje de maandelijkse kosten te drukken(benzine is momenteel weer erg duur)
Het gaat om een zilvergrijze Saxo 538 spot uitvoering, volgens mij een van de goedkopere dan al wel niet de goedkoopste uitvoering.
Heb hem particulier gekocht, man deed het erbij voor de hobby, op zich een heel erg nette auto met 92.000 op de teller, de auto is van 2000, keurig netjes de onderhouds historie erbij tot 2008, daarna is er niets meer in het boekje bijgeschreven.
Is voorzien van stuurbekrachtiging en een achteraf ingebouwd centrale portiervergrendeling op afstand.
Het enigste wat ik er nog aan moet doen is de distributie riem vervangen, is namelijk niet erg duidelijk wanneer die vervangen is.
De asbak mist, ik rook wel niet in de auto, maar wil hem toch graag weer kompleet hebben, de radio overzetten, zit nu een vooroorlogse versie in met cassette speler.
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Welke motor zit daar in?
ZX 1.4 break ‘95
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gefeliciteerd!
Een leuke 1.0i met een geinige aankleding (538).
Niet de meest pittige maar je kunt er goed mee uit de voeten.
Veel plezier ermee!
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Danjk je wel voor de reactie, inderdaad niet de snelste, maar je kunt er voor mijn gevoel goed mee uit de voeten, zeker op de meestal 80 km/h wegen waar ik op rij.
Vandaag de radio over gezet, moet zeggen dat het geluid me erg mee valt, ik weet niet of er in de 538 uitvoering andere speakers zitten dan in een anders uitgevoerde saxo.
Ook even gekeken waarom de achterklep bekleding los hangt, dat is de plastic plaat die het slot mechanisme afdekt.
Dit komt door de achteraf ingebouwde cp vergrendeling, de servo motor is eigenlijk te groot en zit precies op de plek waar het handgreepje zit waar je de klep mee dicht kunt doen.
Zou je hier een originele servo in kunnen zetten, en die dan op de bedrading aan kunnen sluiten van het after market setje?
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Dat lijkt me wel
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
inderdaad je had gelijk pascal, ik had nog een motor van een zx liggen, en laat deze nu net zo mooi passen in de originele bevestigings gaten, dus alles gemonteerd en het werkt ook nog
Nu alleen nog de knipperlichten aansluiten op de cp vergrendeling, weet alleen niet of die mogelijkheid er ook op zit.
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Die achteraf ingebouwde portier vergrendeling, is die origineel?
Bij mijn saxo zijn de knipperlichten wel aangesloten op de centrale portiervergrendeling. dus het kan wel. maar vraag me niet hoe want die zat er op toen ik de auto kocht.
C2 1.4 VTR.
Ex : Saxo 1.6 VTS Rouge Lucifer.
C4 Coupe VTR+ (moeder)
Berlingo X-TR (vader)
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Nee die is niet origineel, maar zo een after market setje, werkt prima, alleen krijg ik niet de knipperlichten aan de praat, ik denk dat het er niet op voorbereid zit
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
daaar heb ik een oplossing voor ... zet de soldeerbout al op 380°
De puls die je hebt voor de motors van de cv kan je op je pinkrelais aansluiten.
Je hoeft als buffer een bc547 transistor en condensator er tussen plaatsen als schakelaar aangesloten.
te koop bij elke elektronica winkel om de hoek
schema transistor als schakelaar (zet deze parallel met de huidige bedrading voor de 4 pinkers)
schema elektrische aansluiting vind zweeft hier ergens rond effe zoeken ...
VCC 12v
+
|
|
o -pink relais
o-
|
|
puls cv ___ |/
——-|___|——| BC547
10k | |>
__ |
C __ |
|____|
|
===
GND
om de puls van je cv ik gok dat dit signaal ca 1a2 sec duurt daarom dien je deze te verlengen kan plaats ke achter de weerstand (10K) een condensator (c) plaatsen. Let op de polariteit!
Geschate waarde condensator 16V 500µf als je ong 5 x wil laten knipperen voor 3 X knipperen c 16V 300µF
tip zorg dat deze na als werkt mooi ingetaped is.
daaar heb ik een oplossing voor ... zet de soldeerbout al op 380°
De puls die je hebt voor de motors van de cv kan je op je pinkrelais aansluiten.
Je hoeft als buffer een bc547 transistor en condensator er tussen plaatsen als schakelaar aangesloten.
te koop bij elke elektronica winkel om de hoek
schema transistor als schakelaar (zet deze parallel met de huidige bedrading voor de 4 pinkers)
schema elektrische aansluiting vind zweeft hier ergens rond effe zoeken ...
VCC 12v
+
|
|
o -pink relais
o-
|
|
puls cv ___ |/
——-|___|——| BC547
10k | |>
__ |
C __ |
|________|
|
===
GND
om de puls van je cv ik gok dat dit signaal ca 1a2 sec duurt daarom dien je deze te verlengen kan plaats ke achter de weerstand (10K) een condensator (c) plaatsen. Let op de polariteit!
Geschate waarde condensator 16V 500µf als je ong 5 x wil laten knipperen voor 3 X knipperen c 16V 300µF
tip zorg dat deze na als werkt mooi ingetaped is.
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Wow, bedankt voor de input, maar mijn electrische kennis houd op bij een lamp vervangen ops:
Als je dicht in de buurt woont, nodig ik je uit omje uit te leven op mijn cv instalatie.
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
ik woon niet echt in de buurt ... ik zie dat je ergens in zwolle woont ik woon zon 190km verder.
Je kan vragen aan de electronica winkel (die losse componenten verkoopt) of hij dit schema op een gaatjes print wil zetten
en hieraan 3 draden vastzet dan kan je met autoklemmetjes de verbinding maken. (ik bedoel van de klemmetjes waarmee je 2 draden zonder er 1 de onderbreken met aan elkaar kan verbinden.)
de draadjes voor de pinkrelais kan je parallel met de knop van de 4 pinkers plaatsen
de puls cv hoef je aan te koppelen aan draad die naar een cv motor gaat.
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Nou, ik zal eens wat navraag doen op mijn werk, op de electra afdeling zitten vast wel een paar wiz kids die mij hier mee kunnen helpen, dat schema wat je hiervoor in mijn topic plaatst, is dat voor iedereen, die een electro technische achtergrond heeft, te lezen?
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
normaal wel, zet wel de tekst er bij daar de condensator wat veel naar links staat. Dat is een “basic” schema.
eigenlijk is dit een transistor als schakelaar gestuurd met aan de basis een rc keten dat de ingangpuls vasthoud (daarvoor dient de condensator) de weerstand dient om de stroom te beperken in de stuurkring.
Tip eventueel con je ook nog een trimcondensator gebruiken (ook 16v) dan je je de lengte van de puls makkelijker regelen.
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Ik zal eens even wat mee nemen van dit topic, dan kan ik ook wat onderbouwen als ik dit gevalletje voorleg.
als het allemaal gelukt is dan plaats ik dat ook uiteraard hier.
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt